چرا ملت ایران در برابر سیاست های ترامپ منفعل است؟
چرا ملت ایران در برابر سیاست های ترامپ منفعل است؟

گروه سیاسی_یاسین خرم پور_ از فرمان لغو و جايگزيني بيمه درماني اوباما تا ممنوعيت ورود مسافران و شهروندان ۷كشور مسلمان جهان؛ فرماني كه زندگي هزاران نفر را در داخل آمريكا مختل كرده‌، اعتراضات سراسري كم‌سابقه‌اي بر علیه ترامپ به راه انداخته‌ است.

گروه سیاسی_یاسین خرم پور_ از فرمان لغو و جايگزيني بيمه درماني اوباما تا ممنوعيت ورود مسافران و شهروندان ۷كشور مسلمان جهان؛ فرماني كه زندگي هزاران نفر را در داخل آمريكا مختل كرده‌، اعتراضات سراسري كم‌سابقه‌اي بر علیه ترامپ به راه انداخته‌ است.

680291_974
به نقل از پرس تی وی، سیاست های رئیس جمهور جدید آمریکا علیه مهاجران، اعتراض های گسترده در شهرهای تورنتو، هنگ کنگ و لندن را به همراه داشت.
در شهر تورنتو کانادا، هزاران تظاهرکننده برای استقبال از مهاجران به خیابان ها آمدند و با حمل پلاکاردهایی، استیضاح دونالد ترامپ را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاری «یوپنا» پس از آغاز دوران ریاست جمهوری ترامپ، تظاهرات میلیونی در آمریکا علیه وی به راه افتاده و همین امر باعث شده تا ایالات جمهوری خواه این کشور به دنبال تدوین قوانینی برای ممنوعیت تظاهرات باشند.

2059891_927
به طور کلی اخبار این روزها را که دنبال می کنیم در سراسر جهان اعتراضات گسترده علیه ترامپ و سیاست های ضد ارزشی دنیای مدرن وی می باشد، این اقدامات باعث شده که بسیاری از تحلیل گران ترامپ را فردی نژاد پرست، جنگ طلب و تنش آفرین بنامند.
تقریبا اکثر فعالان اجتماعی و سیاسی، هنرمندان، سیاسیون، روزنامه نگاران، جنبش زنان از خیابان های آمریکا گرفته تا شهرهای اروپا صحنه ی اعتراض علیه دولت جدید آمریکا می باشند.
این نوع واکنش ها در برابر قدرت ما را به یاد جمله مشهور فوکو می اندازد که بیان داشت: «در برابر قدرت باید مقاومت و تا حدودی عصیان کرد».
با اینکه از آغاز ریاست جمهوری ترامپ، ایران کانون اصلی فشارها بوده است، ولی تا به حال صدایی از ملت و جنبش های مدنی و اجتماعی ایران به گوش نرسید. به غیر از واکنش های رسمی سیاسیون نسبت به اقدامات ترامپ نه در دانشگاه های کشور و نه در سایر اجتماع های مدنی فعالیت و اعتراضی نسبت به این اقدامات انجام نگرفته است. چرا جامعه ما دچار چنین حالی انفعالی شده است؟ چرا بی تفاوتی اجتماعی  و مدنی در بین همه گروه های اجتماعی به شدت افزایش یافته است؟

Image result for ‫اعتراضات در ایران‬‎
یکی از نکات اساسی در بحث همبستگی اجتماعی این امر می باشد که، دشمن خارجی باید عامل وحدت داخلی شود. ولی چیزی که مای ایرانی به هیچ وجه در قضیه ترامپ آن را عملیاتی نکردیم، نشان ندادن واکنش های جمعی و اعتراض آمیز نسبت سیاست های ترامپ می باشد. به طوری که جامعه ایرانی به مانند جزیره ای تنها و منزوی به دور از تحولات جهان زیست می کند.
یکی دیگر از نکاتی که در بحث منفعل بودن جامعه مهم می باشد این نکته است که فضای جامعه ایرانی بشدت سیاسی و جناح بندی شده است، و این فضای سیاسی در تمام عرصه های فرهنگی، اجتماعی، مدنی رسوخ کرده است. همین فضا جناحی باعث شده که ما نگران برچسب ها، تهمت ها و بهره برداری سیاسی جناح های داخل کشور باشیم و در برابر تهمت ها و نگرش های بیرون از ایران حالت انفعال و ضعیفی به خود بگیریم.

یکی دیگر از نکات منفعل بودن ملت ایران را می توان با این نظر «والتر لیپمن» روزنامه نگار برجسته آمریکایی، تبیین کرد. وی اعتقاد داشت مشکلات و گرفتاری های روزمره افراد برای دیگران توجه برانگیز است، ولی نوعی فردگرایی نسبت به مسایل بیرونی به صورت مزمن بر رفتار مردم حاکم شده است که مانع کنشگری مشارکتی آنان می شود. شاید فردگرایی و توجه به منافع فردی در بین کنشگران ایرانی باعث شده تا نسبت به تصمیمات ترامپ علیه ایران نوعی بی تفاوتی مدنی و اجتماعی شکل بگیرد.

Image result for ‫بی تفاوتی اجتماعی‬‎به نظر می رسد با توجه به اعتراضات جهانی بر علیه ترامپ، جامعه مدنی ایران نیز همگام با جنبش های مدنی جهانی، علیه ترامپ و سیاست های وی دست به اقدام عملیاتی بزنند، و با این کار هم اعتراض مدنی  و هم همبستگی ملی خود را نشان دهند.