تحقق رویای ۵۲ساله والیبال ایران
تحقق رویای ۵۲ساله والیبال ایران

بلندقامتان والیبال ایران با کسب پنجمین پیروزی در توکیو، صعود خود به رقابت‌ها المپیک ۲۰۱۶ ریو را قطعی کردند.

به گزارش یوپنا، سومین دیدار روز ششم رقابت‌های والیبال انتخابی المپیک بین دو تیم ایران و لهستان برگزار شد.

 

دیدار دو تیم ایران و لهستان از ساعت۱۱:۳۰ و در سالن متروپلیتن شهر توکیو آغاز شد. قضاوت این مسابقه را هرنان گونزالو از آرژانتین و دنی فرانچیسکو از دومنیکن بر عهده داشتند.

 

تیم ملی والیبال ایران در پایان این دیدار موفق شد تیم ملی والیبال لهستان را با نتیجه ۳ بر یک شکست دهد و سهمیه المپیک ریو را تصاحب کند. تیم ملی والیبال ایران از ۶ دیدار نخست خود در این مسابقات ۵ پیروزی بدست آورد و با شایستگی موفق به کسب سهیمه شد.

 

ملی‌پوشان والیبال ایران دهمین تیمی بودند که جواز حضور در مسابقات المپیک ۲۰۱۶ ریو را تصاحب کردند. اتفاقی که برای نخستین بار در تاریخ والیبال ایران رخ داد و شاگردان لوزانو را المپیکی کرد.

 

 

**ست اول : ایران ۲۵ – لهستان ۲۰

 

رائوا لوزانو برای آغاز این دیدار حساس سعید معروف، محمد موسوی، عادل غلامی، فرهاد قائمی، میلاد عبادی پور ، شهرام محمودی و فرهاد ظریف را روانه میدان کرد.

 

در آن طرف میدان هم استفان آنتیگا از  فابین درژگا،  دیوید کونارسکی، رافائل بوشک، ماتیژ بینیک، آرتور زالپک، نواکوفسکس و لیبرو پیتر گاچک

 برای ترکیب ابتدای بازی بهره گرفت.

 

در ابتدای این ست لهستانی‌ها با زدن چند سرویس عالی از ایران پیش افتادند. اما بازیکنان ایران روی حملات سرعتی اختلاف امتیاز را کم کرده و دو تیم در امتیاز ۷ برابر شدند. امتیاز هشتم با دفاع خوب بازیکنان ایران بدست آمد تا دو تیم در امتیاز ۸ بر ۷ به سود ایران راهی وقت استراحت فنی نخست این ست و این دیدار شوند.

 

هشتمین امتیاز لهستان را بوشک بدست آورد. در ادامه لهستانی ها دو پوئن پیاپی کسب کرده و ۱۰ بر ۸ از ایران پیش افتادند. تک دفاع عادل غلامی امتیاز نهم ایران را بدست آورد. فرهاد قائمی با سرویس عالی یک امتیاز از سرویس گرفت و نتیجه ۱۰ بر ۱۰ مساوی شد.

 

در ادامه شاگردان لوزانو چند امتیاز کسب کردند و اختلاف امتیاز را با حریف افزایش دادند و در امتیاز ۱۶ بر ۱۲ به وقت استراحت دوم این ست رفتند. لهستانی‌ها در تلاش بودند اختلاف امتیاز ایجاد شده را کاهش دهند. اما نمایش خوب بازیکنان ایران این اجازه را به شاگردان آنتیگا نمی‌داد.

 

محمد موسوی روی یک دفاع عالی امتیاز ۲۳ را برای ایران کسب کرد. امتیاز ۲۴ هم روی خطای بازیکنان لهستان به ایران رسید تا تیم ملی یک امتیاز تا کسب پیروزی این ست فاصله داشته باشد. لهستانی‌ها دست به تعویض زدند اما این تعویض بیهوده بود و ایران ست نخست را ۲۵ بر ۲۰ به سود خود تمام کرد.

ایران ی2 - لهستان صفر/ تنها یک ست تا المپیکی شدن

 

 

**ست دوم : ایران ۲۵ – لهستان ۱۸

 

ست دوم با کسب اولین امتیاز برای تیم ملی ایران آغاز شد. بازیکنان لهستان که در ست نخست این دیدار ۱۳ امتیاز را با اشتباهات خود به ایران داده بودند تلاش می‌کردند در این ست اشتباهات خود را کاهش دهند.  اما دریافت‌های ناقص لهستانی‌ها در این ست هم ادامه داشت. ایران ۴ بر ۲ از حریف پیش افتاده بود. 

 

آبشارهای خوب بازیکنان ایران با دفاع ناقص بازیکنان لهستان همراه می‌شد و ایران را پیش می‌انداخت. لهستانی ها در زدن سرویس هم پر اشتباه و پر خطا کار می کردند. ایران ۱۱ بر ۸ از لهستان پیش افتاده بود. میلاد عبادی پور دوازدهمین امتیاز را برای ایران بدست آورد.دو تیم در امتیاز ۱۶ بر ۱۲ راهی وقت استراحت فنی دوم ست دوم شدند.

 

هماهنگی بالای بازیکنان ایران روی حمله و دفاع منجر شده بود لهستانی‌ها نتوانند اختلاف پوئن ایجاد شده را جبران کنند. ایران ۱۹ بر ۱۵ از لهستان پیش افتاده بود امتیاز ۲۱ برای ایران سبب شد آنتیگا تقاضای وقت استراحت کند. فرهاد قائمی امتیاز ۲۲ را با یک سرویس تماشایی به نام ایران ثبت کرد.  مهدی مهدوی که جایگزین سعید معروف شده بود با یک پاس عالی به سید محمد موسوی امتیازی دیگر را برای ایران به ارمغان آورد.

 

ایران ۲۳ بر ۱۷ از حریف پیش افتاده بود و در آستانه پیروزی در ست دوم قرار داشت. در ادامه مهدی مهدوی امتیاز ۲۴ را برای ایران بدست آورد. امتیاز ۱۸ را لوانوسفکی برای لهستان به دست آورد. ایران در نهایت این ست را با نتیجه ۲۵ بر ۱۸ به سود خود تمام کرد.

 

ایران ی2 - لهستان صفر/ تنها یک ست تا المپیکی شدن

 

**ست سوم :  ایران ۲۰- لهستان ۲۵

 

تیم ملی والیبال ایران که دو ست نخست را با برتری پشت سر گذاشته بود با خیال آسوده به ست سوم آمد. بازیکنان ایران از تمرکز بالایی برخوردار بودند و به دور از استرس بازی می‌کردند. اوایل ست سوم این دیدار پایاپای بود. اما از امتیاز هشتم به بعد باز هم بازیکنان ایران پیش افتادند و اختلاف امتیاز را به عدد ۲ رساندند.

 

در اواسط این ست دو تیم در امتیاز ۱۱ برابر شدند و در ادامه لهستانی ها موفق شدند از ایران پیشی بگیردند و در امتیاز ۱۶ بر ۱۵ راهی دومین وقت استراحت فنی این ست شوند. تیم ملی ایران تا این لحظه از ست سوم ۶ امتیاز سرویس کسب کرده بود و ۵ امتیاز هم از دفاع بدست آورده بود. آماری که بسیار جالب توجه است.

 

آنتیگا لوماژ و کورک را به میدان آورد تا بتواند برتری تیمش در امتیاز را حفظ کند.  ایران ۱۸ بر ۱۷ از لهستان عقب افتاده بود. دو تیم در امتیاز ۱۹ برابر شدند. تیم ملی ایران تنها ۶ امتیاز تا پیروزی و رسیدن به المپیک فاصله داشت. دو امتیاز برای لهستان بدست آمد و نتیجه ۱۹ بر ۲۱ شد. رائول لوزانو تقاضای وقت استراحت کرد.

 

امتیاز ۲۲ هم برای لهستان کسب شد و لوزانو دست به دو تعویضه خود زد. کورک ۲۳ بر ۱۹ لهستان را پیش انداخت. باز هم وقت استراحت از سوی سرمربی ایران تقاضا شد. در نهایت این ست با برتری ۲۵ بر ۲۰ لهستانی ها تمام شد.

 

ایران ی2 - لهستان یک / تنها یک ست تا المپیکی شدن

 

**ست چهارم : ایران ۳۴ – لهستان ۳۲

 

تیم ملی ایران ست چهارم این دیدار را طوفانی آغاز کرد و با نتیجه ۵ بر یک از حریف اروپایی خود پیش افتاد. این برتری ادامه داشت و دو تیم در امتیاز ۸ بر ۳ راهی اولین وقت استراخت فنی ست چهارم این مسابقه شدند.

 

اختلاف ۴ امتیازی یاران ایران ادامه داشت اما نمایش خوب بازیکنان لهستان در خط دفاع موجب شد اختلاف امتیاز به عدد یک برسد و نتیجه ۹ بر ۱۰ شود. لوزانو تقاضای بازبینی صحنه داشت که امتیاز به ایران برگشت و نتیجه ۱۱ ببر ۸ شد. امتیاز نهم نتیجه را ۹ بر ۱۱ کرد.

 

بازیکنان ایران باز هم موفق شدند با اختلاف ۴ امتیاز از تیم ملی لهستان پیش بیفتند. استفان آنتیگا تقاضای وقت استراحت کرد آن هم در حالی که ایران ۱۴ بر ۱۰ پیش افتاده بود. دو تیم در امتیاز ۱۶ بر ۱۳ به وقت استراحت فنی دوم  ست چهارم رفتند. امتیاز چهاردهم لهستان را دژیزگا برای لهستان بدست آورد. سرویس بازیکنان لهستان به امتیاز تبدیل شد تا اختلاف پوئن به عدد یک برسد. باز هم تقاضای بازبینی از سوی تیم ایران و امتیازی که به درستی به تیم ملی ایران بازگشت. نتیجه ۱۷ بر ۱۴ به سود ایران بود.

 

دریافت ناص میلاد عبادی پور امتیاز ۱۵ را به لهستانی ها داد. امتیاز شانزدهم لهستان هم روی دفاع این تیم بدست آمد. نتیجه ۱۷ بر ۱۶ کماکان به سود ایران بود. دو تیم در امتیاز ۱۸ برابر شدند و لوزانو تقاضای وقت استراحت کرد. امتیاز ۱۹ را لهستان زودتر از  ایران کسب کرد. 

 

فرهاد قائمی به جای حمزه زرینی به میدان آمد. اصابت سرویس بیه نیک به تور امتیاز دو تیم را ۱۹ بر ۱۹ برابر کرد. لوزانو دست به تعویضه زد و مهدی مهدوی در خط سرویس قرار گرفت. امتیاز بیستم با ضربه بد موسوی به تور اصابت کرد و به نام لهستان کسب شد. کورک با صلاحدید آنتیگا به زمین آمد.

 

دفاع ناقص لهستان امتیاز دو تیم را ۲۰ بر ۲۰ کرد. فرهاد قائمی در خط سرویس قرار گرفت.  امتیاز ۲۱ را میلاد عبادی پور در یک رفت و برگشت برای ایران بدست آورد. دریافت ناقص عقب زمین لهستان این امتیاز را به تیم ایران داد. باز هم فرهاد قائمی در خط سرویس ایستاد وامتیاز دیگری را برای ایران کسب کرد. ایران با نتیجه ۲۲ بر ۲۰ پیش افتاد.

 

هیجان در ست چهارم این دیدار و در امتیازات پایانی به اوج خود رسیده بود. امتیاز ۲۳ با سرویس بد لهستانی‌ها به ایران رسید. موزدونک نتیجه را ۲۳ بر ۲۲ کرد. میلاد عبادی پور امتیاز ۲۴ را هم برای ایران کسب کرد. نتیجه در امتیاز ۲۴ برابر شد و دو تیم یک به یک امتیاز کسب می‌کردند. لهستان ۲۸ بر ۲۷ از ایران پیش افتاد. اما باز هم ایران ۲۹ بر ۲۸ از حریف پیش افتاد. ۲۹ بر ۲۹ باز هم همه چیز به تساوی کشیده شد. 

 

کوبیاک به زمین آمد. نتیجه ۳۰ بر ۳۰ مساوی بود. امتیاز ۳۱ برای لهستان بدست آمد. جای خالی عادل غلامی نتیجه را ۳۱ بر ۳۱ مساوی کرد. امتیاز ۳۲ لهستان را میخاییل کوبیاک از آن تیم لهستان کرد. باز هم عادل غلامی نتیجه را ۳۲ بر ۳۲ مساوی کرد. امتیاز ۳۳ برای ایران بدست آمد تا ایران برای المپیکی شدن تنها به یک پوئن نیاز داشته باشد. ایران در پایان ۳۴ بر ۳۲ برنده است ست و این دیدار شد.

 

تیم ملی والیبال ایران با این پیروزی سهمیه مسابقات المپیک را از آن خود کردند و پس از لهستان و فرانسه سومین تیمی شد که از توکیو جواز ریو را بدست آورد. ملی پوشان والیبال ایران فردا در آخرین نبرد خود از ساعت ۵ و ۳۰ به وقت ایران در دیداری تشریفاتی به مصاف تیم ملی ونزوئلا خواهند رفت.

 

**عملکرد دو تیم ایران و لهستان از نگاه آمار:

 

والیبال ایران با افتخار المپیکی شد/ پایان رویای 52 ساله با پیروزی برابر لهستان

 

والیبال انتخابی المپیک – ژاپن

آنتیگا: صعود ایران به المپیک را تبریک می‌گویم

 

کدام تیم‌ها حریف ایران در ریو خواهند بود؟

افزایش پاداش والیبالیست‌ها پس از صعود به المپیک

لوزانو: امروز روز خاص ورزش ایران است

 

والیبال انتخابی المپیک – ژاپن

پیام تبریک کیومرث هاشمی به مردان والیبال ایران

 

والیبال انتخابی المپیک – ژاپن

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسبت المپیکی شدن والیبال ایران

والیبال انتخابی المپیک – ژاپن

ظریف: به قولی که داده بودیم عمل کردیم

فیلم شادی والیبالیست ها پس از صعود به المپیک

والیبال انتخابی المپیک – ژاپن

معروف : تاریخ‌ساز شدیم

 

والیبال انتخابی المپیک – ژاپن

موسوی: به بازیکنان می‌گفتم انقدر حوشحالی نکنید!

فیلم سرویس های ویرانگر قائمی در مقابل لهستان

والیبال انتخابی المپیک – ژاپن

محمودی: نشان دادیم مرد روزهای سخت هستیم

والیبال انتخابی المپیک – ژاپن

قائمی: این پیروزی را به مردم ترکمن تقدیم می‌کنم

پاداش ۲۴۰ میلیون تومانی برای والیبالیست‌ها و کادر فنی از سوی کمیته المپیک

 

تبریک کی روش به والیبالیست ها