بازتاب بین المللی حماسه ملت در ۲۲ بهمن ۹۵
بازتاب بین المللی حماسه ملت در ۲۲ بهمن ۹۵

راهپیمایی دهها میلیونی ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ در شبکه ها و رسانه های جهانی بازتاب داشت.

به گزارش یوپنا، راهپیمایی ۲۲ بهمن سال ۹۵ که در پاسخ به تهدیدات رئیس جمهور امریکا، با شکوه تر از همیشه برگزار شد، در شبکه ها و رسانه های خارجی بازتاب گسترده ای داشت. صدها خبرنگار و عکاس مراسم سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را پوشش خبری دادند.

 

بسیاری از شبکه های خبری از جمله رویترز، ای پی تی ان، المنار و المیادین، سی ان ان و بی بی سی با قطع برنامه های عادی خود تصاویر زنده ای از راهپیمایی دیروز ملت ایران در تهران و دیگر شهرها و همچنین قسمت هایی از سخنرانی رئیس جمهور در میدان آزادی را پخش کردند.
خبرگزاری ها و شبکه های تلویزیونی با اذعان به حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، تاکید بر حمایت از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را فصل مشترک راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در سراسر ایران عنوان کردند.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به حضور میلیونی مردم در راهپیمایی سی و هشتمین سالگرد انقلاب، این راهپیمایی را نمایش قدرت ایرانی ها در برابر سیاست های خصمانه آمریکا توصیف کرد.
سی ان ان هم با اذعان به حضور گسترده تر مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، رئیس جمهور آمریکا را مخاطب اصلی شعارهای راهپیمایان اعلام کرد.
فردریک پلایتگن، خبرنگار سی ان ان در تهران گفت: «امسال راهپیمایی پرجمعیت تر است. یکی از علل آن این است که رهبر ایران مردم را به حضور گسترده در این راهپیمایی دعوت کرده است. بسیاری از آنها از حرف های رئیس جمهور آمریکا و مواضع کاخ سفید خشمگین هستند. دولت دونالد ترامپ شاید مهمترین مخاطب این راهپیمایی باشد. بسیاری از راهپیمایان به ما گفتند که مواضع دونالد ترامپ آنها را عصبانی کرده است.»
خبرگزاری رویترز هم در گزارشی از آنکارا به قلم پریسا حافظی نوشت: «در پی سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا که گفته بود به جمهوری اسلامی ایران رسما هشدار داده است، صدها هزار نفر از مردم ایران روز جمعه در سراسر این کشور راهپیمایی و با نظام روحانیت حاکم در این کشور بیعت کردند.
تظاهرکنندگان که پارچه نوشته های «مرگ بر آمریکا» و آدمک های ترامپ را با خود حمل می کردند در تهران به سمت میدان آزادی راهپیمایی کردند تا سالگرد انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ این کشور را که باعث سرنگونی حکومت شاه (معدوم) مورد حمایت آمریکا شد، گرامی دارند.
آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران روز سه شنبه از ایرانی ها خواسته بود با شرکت در راهپیمایی ها نشان دهند ایران از تهدیدات امریکا نمی ترسد.
یک مرد جوان ایرانی به تلویزیون دولتی گفت: «امریکا و ترامپ هیچ غلطی نمی توانند بکنند. ما آماده ایم زندگی خود را فدای رهبرمان کنیم.»
ترامپ هفته قبل در واکنش به آزمایش موشکی ۲۹ ژانویه ایران، به ایران رسما هشدار داد و تحریم های جدیدی را علیه اشخاص حقیقی و شرکت های ایرانی اعمال کرد. ایران نیز اعلام کرد برنامه موشکی خود را متوقف نخواهد کرد.
حسن روحانی رئیس جمهور عملگرای ایران نیز از مردم این کشور خواست با شرکت در راهپیمایی های روز جمعه «پیوند ناگسستنی خود را با رهبر انقلاب و جمهوری اسلامی نشان دهند.»
تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد میلیون ها نفر در سراسر کشور در تظاهرات سالگرد انقلاب در همه شهرهای اصلی این کشور حاضر شدند؛ تظاهراتی که به صورت سنتی در آن شعارهایی علیه آمریکا و اسرائیل سر داده می شود و پرچم آمریکا آتش زده می شود.

 

خبرنگار فرانس ۲۴ در تهران تاکید کرد: مراسم سالروز انقلاب اسلامی ایران بر خلاف پیش بینی ها همانند سالهای قبل برگزار شد. خبرنگار این شبکه در تهران  در مورد تفاوت سالروز انقلاب اسلامی ایران با سالهای گذشته گفت: مردم گرد هم آمدند و فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دادند.

 

خبرگزاری اسپانیایی «افه» هم در گزارشی اعلام کرد: ایرانی ها به خیابان ها آمدند و به دروغ های دولت جدید آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» پاسخ دادند.

 

شبکه تلویزیونی ۴ و خبرگزاری «اروپاپرس» هم در خبری مشترک آوردند: این حضور گسترده یک پیام روشن را داشت و آن پاسخ به سخنرانی های اشتباه سران کاخ سفید است. راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال ایران در شبکه های آلمان، روزنامه لوتسرنر سایتونگ سوئیس، شبکه تلویزیونی آر تی روسیه، و روزنامه اشتاندارد اتریش نیز بازتاب داشت.

 

با وجود اینکه برخی از این شبکه ها به شرکت گسترده مردم در راهپیمایی امسال اذعان کردند، رسانه های انگلیسی تلاش کردند این اقدام باشکوه را کم رنگ نشان دهند