یاسین خرم پور

گروه سیاسی_ یاسین خرم پور_ کمتر از ۱۰۰ روز به انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ باقی مانده است. احزاب سیاسی کشور فعال شدند، طیف های سیاسی در حال بررسی وضعیت برای انتخاب شخص مورد نظر خود می باشند. در این بین حمید بقایی از یاران نزدیک محمود احمدی نژاد اعلام کاندیداتوری کرد.
به گزارش خبرگزاری «یوپنا» بسیاری بر این باور بودند که بعد از محمود احمدی نژاد، غلامحسین الهام به عنوان نیروی احمدی نژاد وارد کارزار انتخابات می شود تا بتواند حداقل بخشی از بدنه اجتماعی وی را محفوظ نگه دارد. اما بیانیه معاون اجرائی احمدی نژاد این فرضیه را رد کرد. حمید بقایی زمانی اعلام كاندیداتوری كرد كه یك هفته قبل از آن احمدی‌نژاد بیانیه داد و گفته بود از كسی حمایت نمی‌كند. اما این بیانیه از همان ابتدا مشکوک به نظر می رسید.
حمید بقایی معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد و رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت وی در بیانیه خود اعلام کرد که مستقل بوده و فارغ از جناح بندی های سیاسی وارد عرصه انتخابات می شود. وی در تاریخ ۱۸خرداد ۱۳۹۴ به اتهام فساد مالی و اخلاقی بازداشت شد. دفتر احمدی نژاد پس از بازداشت بقایی در بیانیه ای وی را پاک دست معرفی کرد. وی در تاریخ ۲۸ دی همان سال، با تبدیل قرار بازداشت به کفالت، آزاد شد. علاوه بر بقایی شماری دیگر از مدیران ارشد و نزدیکان دولت‌های نهم و اتهام‌هایی چون فساد و اختلاس به زندان افتاده‌اند و بسیاری از آنها پرونده قضایی دارند.
بسیاری از اصولگرایان نسبت به کاندیداتوری وی واکنش نشان داده اند: احمد کریمی اصفهانی، دبیر کل جامعه اصناف و فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به کاندیداتوری معاون احمدی نژاد گفت: اينکه هر شخصي علاقمند است کانديدا شود را نمي توان کاري کرد اما جاي تاسف است که هرکسي در کشور به خودش اجازه بدهد اعلام کانديداتوري کند بدون اينکه شان و جايگاه و توان خود را در نظر بگيرد.
بقایی با اعلام کاندیداتوری، جریان منتسب به احمدی نژاد را بازتولید می کند. به نظر می رسد احمدی نژاد با راهنمایی مشایی، بقایی را وارد کارزار انتخابات کرده تا از این طریق همچنان انشقاق و تفکیک بین اصول گرایان را بیشتر کند. احتمالا احمدی نژاد با این سناریو درصدد است که بخشی از آرای اصول گرایان و تندروها را برای انتخابات آینده به طرف خود جلب کند و همگان را به این سمت و سوی سوق دهد که تنها گزینه ای که می تواند قدرت مسلط و رهبری گفتمان اصول گرایی را بدست بگیرد، وی می باشد.

از طرف دیگر جریان احمدی نژاد با این حرکت درصدد این امر می باشند که در صدر اخبار جریانات اصول گرایی قرار بگیرند، آنها با این حرکت می خواهند نشان دهند که اگرچه احمدی نژاد در عرصه انتخابات نیست ولی بقایی ادامه دهنده پروژه احمدی نژاد است. همانطور که احمدی نژاد در سال ۸۴ با ادبیات خادم و ملت در بیانیه ها و سخنرانی های خود حضور پیدا کرد، بقایی در بیانیه خود نیز چنین ادبیاتی را به کار گرفت که این خود نشان دهنده تفکر احمدی نژادیسم می باشد.