وزیرعلوم با اشاره به تجمیع تجهیزات مهم و استراتژیک آزمایشگاهی در ۱۳۱آزمایشگاه مرجع دانشگاههای وزارت علوم گفت: همه مراکز علمی کشور و از جمله موسسات تحقیقاتی حوزه بهداشت و سلامت می توانند از این امکانات استفاده کنند.

وزیر علوم با اشاره به تجمیع تجهیزات مهم و استراتژیک آزمایشگاهی در ۱۳۱آزمایشگاه مرجع دانشگاههای وزارت علوم گفت: همه مراکز علمی کشور و از جمله موسسات تحقیقاتی حوزه بهداشت و سلامت می توانند از این امکانات استفاده کنند.

به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمد فرهادی در اولین همایش روز فناوری سلامت که در مجتمع آموزشی و پژوهشی نیایش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به فعالیت حدود ۱۰۰۰ شرکت دانش بنیان در ۳۹ پارک علم و فناوری کشورمان گفت: حدود ۵۰ درصد از این شرکت ها در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز حد و مرزی بین علوم نیست و به علت بین رشته ای بودن علوم همکاری های مشترک دانشگاههای غیرپزشکی و پزشکی روز به روز در حال افزایش است گفت: این همکاری از زمان تاسیس اولین دوره مهندسی پزشکی مشترک بین دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود داشته است.

وزیر علوم اظهار داشت: در علومی مانند علوم اعصاب که امروزه بسیاری از تحقیقات علمی دنیا در این حوزه است حداقل ۱۷ رشته تحصیلی دخیل هستند و همه رشته های پزشکی، علوم پایه و علوم انسانی در آن نقش دارند.

وی افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد جمعیت دانشجویی رشته‌های علوم پایه در ایران مانند دیگر جاهای دنیا کاهش یافته است که به علت استقبال کم دانش آموزان از ورود به این رشته ها است که باید در این خصوص برنامه ریزی و چاره اندیشی کرد.

فرهادی با اشاره به روند روبه رشد پژوهش و تحقیقات علمی در رشته های پزشکی و غیر پزشکی گفت: اولویت امروز تبدیل تحقیقات علمی به محصول است.

وزیر علوم گفت: تاکنون نیز در حوزه تجهیزات پزشکی ساخت داخل رشد خوبی داشته ایم و برای مثال می توان به ساخت تجهیزات کاشت حلزون شنوایی توسط محققان و دانش آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد که این محصول می تواند سالانه به برطرف شدن نیاز ۱۰۰۰ نفر کم شنوا در کشور کمک کند.

وی تاکید کرد: با رشدی که در حوزه تحقیقات سلامت، تجهیزات پزشکی تشخیصی و در رشته های علوم زیستی و ژنتیکی افتاده است می توان از بسیاری از بیماری ها پیشگیری کرد و اگر اطلاع رسانی از تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاههای پزشکی و غیر پزشکی بیشتر شود شاهد هم افزایی بیشتری نیز خواهیم بود.

وزیر علوم پس از سخنرانی در اولین همایش روز فناوری سلامت، از غرفه های نمایشگاه جانبی این همایش بازدید کرد.

گفتنی است سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی و تعدادی از موسسات علمی و تحقیقاتی دیگر کشور در نمایشگاه جانبی همایش فناوری سلامت شرکت و اقدام به نمایش محصولات دانش بنیان خود کرده اند.