“عباس آخوندی” در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح، در دفاع از خود گفت: قطعاً این جلسه سخت و تاریخی به اینجا ختم نمی شود و در آینده نیز مورد قضاوت ملت ایران و نکته بینان تیزبین قرار خواهد گرفت و این می طلبد که من دقت در مطالبم را بیشتر کنم.

وزیر راه و شهرسازی با قرائت آیه “وَلاَ تَکُونُواْ کَالَّذِینَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَأُوْلَـئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ” گفت:در ۳ ماه گذشته چندین حادثه غمبار کام ملت ایران را تلخ کرد به طوری که حادثه تصادف دو قطار در ناحیه “هفت خوان” دامغان که جان ۴۹ نفر از هموطنان مان را گرفت و همچنین حادثه غم انگیز و تاسفبار آتش سوزی در ساختمان پلاسکو تهران که باعث جان باختن ۴ هموطن و شهادت ۱۶ تن از آتش نشانان عزیز و دلیر کشور شد و از سوی مقام معظم رهبری و دولت این آتش نشانان به عنوان شهید خدمت شناخته شدند و آخرین آنها راهدار فداکار “مهندس طلوعی مقدم” بود که به هنگام خدمت در شرایط سخت برف و بوران در گردنه “مبارک آباد” به افتخار شهادت نائل شد.

ایمنی و تاب آوری سکونتگاه های ایران در برابر سوانح طبیعی و مصنوعی نیازمند بازاندیشی است

آخوندی تصریح کرد: در اینجا ضمن ادای احترام و آرزوی غفران برای شهدا و جانباختگان عزیز و عرض تسلیت به خانواده این عزیزان و نزدیکان آنها و ملت ایران و همچنین نمایندگان آذربایجان، یک بار دیگر از بابت هرگونه قصور و یا کوتاهی از سوی دستگاه خودم و سایر دستگاه های اجرایی پوزش می طلبم. در اینجا نکته مهم این است که درباره ایمنی و تاب آوری سکونتگاه های ایران اعم از شهر و روستا در برابر سوانح طبیعی و مصنوعی بازاندیشی باید صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در این عرصه باید تدابیر پیشگیرانه صورت بگیرد، در غیر این صورت احتمال وقوع سوانح برای انسان ها همواره وجود دارد. از این رو مهم رفتار سازمانی و شخصی ما است.از طرف دیگر ابتدا از نمایندگان مجلس که رنج استیضاح را متحمل شده و وزارت راه را رصد و مشکلات را بررسی کردند، تشکر می کنم. همچنین از تمامی نمایندگان که پس از بررسی و تحقیق و تفحص از عملکرد وزارتخانه، از پیگیری استیضاح منصرف شدند سپاسگزارم. همچنین از تمام نمایندگان مجلس که از ابتدا با توجه ارزیابی مثبتی که از عملکرد وزارتخانه داشتند و به ویژگی های بسیار پیچیده عنایت کردند، نیز تقدیر و تشکر می کنم.

آخوندی تصریح کرد: به طور حتم استیضاح حق نمایندگان است، من از اینکه در این جایگاه قرار دارم، خشنودم و هیچ گلایه ای نداشته و با کمال افتخار در خدمت نمایندگان مجلس هستم و حتی آمادگی دارم هر ابهامی را تعیین کنم. به طور حتم استیضاح در ایران یک نمونه از تمرین مردم سالاری دینی است و از اینکه این مردم سالاری را در ایران و در این منطقه پرآشوب جهان به رخ جهانیان می کشیم، بسیار خشنودم.

نباید از جاده حق و انصاف خارج شویم
وی ادامه داد: قطعاً توجه به پسوند دینی در حوزه مردم سالاری دارای اهمیت است که قاعدتاً باید ساختار و محتوای آن را از بقیه دموکراسی ها جدا کنیم. آیاتی که خوانده شده ما را متوجه این معنی می سازد که ما نباید از جاده حق و انصاف خارج شویم و از خداوند درخواست دارم که تا پایان به عمل به آنها موفقیت بدارد. باز لازم به تاکید است که ما مردم سالاری را در ایران به اجرا می گذاریم که صفت ویژه و ممتاز آن رعایت ادب است به طوری که حافظ در این رابطه می فرماید:به ادب نافه گشایی کن از آن زلف سیاه.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این دوره وزارت راه و شهرسازی، من ۵ بار به نحوی از نمایندگان مجلس در دوره پیشین تاییدیه گرفتم به طوری که یک بار در روز رأی اعتماد و ۳ باز نیز نمایندگان مجلس علنی از پاسخ به سوالات قانع شدند و یک بار نیز در جریان استیضاح در مجلس گذشته توانستم اعتماد نمایندگان را به خود جلب کنم. از این رو من این موفقیت ها را ناشی از سیاستگذاری درست، مدیریت، سختکوشی، پرکاری، صداقت و همکاران و خودم می دانم و امیدوارم که برای ششمین بار پاسخ های من در دفاع از عملکرد این وزارتخانه که بزرگترین و پیچیده ترین وزارتخانه ایران است، برای شما نمایندگان این دوره نیز قانع کننده باشد.

آخوندی افزود: شاید برای شما جالب باشد که معمولاً استیضاح وقتی به جریان می افتد که پاسخ به سوالات در نوبت های پیشین قانع کننده نباشد، حال نکته قابل توجه این است که چه در دوره قبل و چه دوره جدید من بدون جریان افتادن یک سوال و بدون گرفتن یک کارت زرد، مستقیماً مورد طرح استیضاح نمایندگان قرار گرفتم، ولی در این عرصه شِکوه و اعتراضی نیست، از این رو هر وقت استیضاحی در یک وزارتخانه مطرح می شود معمولا توجه کارمندان و پرسنل به این مسئله معطوف می شود، از این رو در شرایط کنونی در وزارت راه و شهرسازی و سازمان های تابعه آن حدود ۶۷ هزار کارمند مشغول فعالیت هستند و ما با ده ها مشاور و پیمانکار در ارتباط هستیم، از این رو وقتی استیضاح وزیر راه و شهرسازی مطرح می شود، بخشی از فعالیت های وزارتخانه تحت تاثیر قرار می گیرد،اما با این وجود تا آنجا که توان داشتم، تلاش کردم که موضوعاتی مانند بررسی برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۶ تحت تاثیر این مسائل قرار نگیرد.

۳۰۰ میلیون دلار برای توسعه فرودگاه مشهد به هیأت دولت تقدیم شد
آخوندی با اشاره به وضعیت جوی و برف و بوران در هفته اخیر گفت: بنده با توجه به جریان استیضاح سعی کردم که از وظایف در وزارتخانه غفلت نکنم و وزارتخانه از مسئولیت اصلی خود منحرف نشود. در هفته‌ای که گذشت ۳۰۰ میلیون دلار برای توسعه فرودگاه مشهد و برای اجرا به هیأت دولت تقدیم شد و طرح آزادراه تبریز – مرند برای مشارکت ابلاغ شد.

تقدیم مصوبه مسکن اجتماعی در هفته گذشته به هیأت دولت
وی افزود:توسعه آزادراه شمال غرب کشور تا مرز بازرگان ابلاغ عمومی شد و فعالیت کارگاه‌ها با توجه به مساعد شدن وضعیت جوی بیشتر می‌شود و همچنین در هفته گذشته مصوبه مسکن اجتماعی به هیأت دولت تقدیم شد.

آخوندی با اشاره به دو سفیر اخیرش به استان‌های کرمانشاه و زنجان گفت: نمایندگان استان زنجان مشاهده کردند که پروژه زنجان – قزوین در ۴ قطعه فعال است و همچنین در جریان سفر به کرمانشاه از راه‌آهن کرمانشاه به مرز خسروی بازدید شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمایت فراکسیون امید و مستقلان ولایی از ادامه فعالیت آخوندی در کسوت وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: از این دو فراکسیون که حمایت خود را از ادامه فعالیت بنده اعلام کرده اند تشکر می‌کنم.

آخوندی با بیان اینکه رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی در بخش توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل،مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل است، افزود: اولین اقدام در زمینه توسعه حمل و نقل، تغییر انگاره در این بخش است برای اینکه بتوان دید و تصویری وسیع نسبت به توسعه زیربناها در کشور داشته باشیم.

آخوندی گفت: اولین اقدام در زمینه توسعه حمل و نقل تغییر انگاره ساخت و ساز بود. برای اینکه تصویری از بحث توسعه زیربناها داشته باشید به این رقم ها توجه کنید. برای تکمیل پروژه های در دست اقدام وزارتخانه ۱۷۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز داریم. مبلغ پیش بینی شده برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم ۱۹۰ هزار میلیارد تومان است. یعنی ما باید سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه کنیم. ما برای رسیدن به اهداف ۱۴۰۴ برنامه ریزی دقیق کردیم و ۵۷۵ هزار میلیارد تومان ظرف ۸ سال باید در زیرساخت ها سرمایه گذاری شود.

او ادامه داد: مبلع تخصیص یافته ابلاغی در سال جاری ۸۰ میلیارد تومان بود و در دو ماه گذشته این رقم به ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسید. تصور کنید ما با این وضعیت چگونه این وزاتخانه اداره کنیم؟ در بودجه سال ۹۶ کل اعتبارات پیش بینی شده برای عمران کشور ۴۰ هزار میلیارد تومان است در حالیکه کل بودجه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است؛ یعنی حجم پروژه های عمرانی کاهش پیدا کرده است. بنابراین نمی تواینم از بودجه برای تکمیل پروژه های عمرانی استفاده کنیم.

آخوندی گفت: ما می تواینم به تمام اهداف ۱۴۰۴ برسیم و به این به شرط عوض کردن انگاره های اقتصادی است. من تکیه وزارتخانه ام را به درآمدهای نفتی کاهش داده ام و به سمت جلب سرمایه گذاری های بخش خصوصی رو آوردم. من فقط در همین سه سال گذشته ۱۳ هزار میلیارد تومان در زیرساخت ها جلب سرمایه گذرای غیردولتی کردم و ببینید در تاریخ این وزاتخانه این رقم وجود داشته است یا خیر.

او گفت: من علیرغم خشکسالی مالی ۲۵ هزار میلیارد تومان در زیر ساخت ها سرمایه گذاری کردم. این رقم را با دولت های پیش مقایسه کنید. این ها اتفاقی نیست و نشان از تدبیر و توجه به اقتصاد مقاومتی است. اقنصاد مقاومتی شعار نیست. سه سال مدیریت من را با سه سال گذشته در دوران پرپولی دولت قبل مقایسه کنید. ما ۵ هزار کیلومتر جاده اضافه کردیم، ۷ هزار کیلومتر آسفالت کردیم، ۶۵۰۰ روکش آزادراه داشته ایم که در سه سال گذشته در دولت قبل این رقم ۵ هزار کیلومتر بوده است. اتفاقات بزرگی رخ داده و نیاز به دقت دارد.

آخوندی ادامه داد: ما ۷ وسیله و ۷ راه را برای تامین منابع مالی در نظر گرفتیم. من در دو سال گذشته برای ۳۱۸ هزار میلیارد تومان طرح مذاکره کردم و برای ۲۶۴ هزار میلبارد تومان یادداشت تفاهم امضا کردم اما قرارداد قطعی است برای ۱۶۳ هزار میلیارد تومان. کجا چنین چیزی را در گذشته سراغ دارید؟

وزیر راه درباره اقدامات خود ادامه داد: آزادراه تهران–شمال تبدیل به افسانه شده بود و می‌گفتند ان‌شاالله تکمیل این آزادراه به زمان ظهور امام زمان(عج) ماند، اکنون این آزادراه را به اینجا رساندیم. به خدا اتفاقی نیست.

باید نگاهی به بودجه ۹۶ و اعتبارات تخصیص یافته به بخش وزارت راه و شهرسازی شود

وی ادامه داد: با این وضعیت اعتبارات چگونه باید وزارتخانه اداره شود؟ باید نگاهی به بودجه ۹۶ و اعتبارات تخصیص یافته به بخش وزارت راه و شهرسازی شود، تمام اعتبار طرح‌های عمرانی که در بودجه ۹۶ پیش بینی شده ۴۰ هزار میلیارد تومان است و کل رقم بودجه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است؛یعنی به تدریج حجم طرح‌های عمرانی در بودجه حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است که این وضع نشان‌دهنده این است که نمی‌توان با بودجه توسعه زیرساخت‌ها را انجام داد. مگر چه تصوری از درآمد نفتی وجود دارد؟ درآمد نفت چه میزان بیش از پیش‌بینی در بودجه ۹۶ می‌شود؟

امکان سرمایه‌گذاری با روند موجود در بخش حمل و نقل جاده‌ای، هوایی و دریایی وجود ندارد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امکان سرمایه‌گذاری با روند موجود در بخش حمل و نقل جاده‌ای،هوایی،دریایی وجود ندارد،اظهارداشت:باید گفتمان جدید اقتصادی در ایران وارد شود؛البته این ارقام برای ناامیدی اظهارنمی‌شود بلکه گفته می‌شود تا با گفتمان جدید به اهداف دست یافت.

آخوندی افزود:برای دستیابی به تمام اهداف برنامه ۵ ساله ششم توسعه و چشم انداز۱۴۰۴ باید با انگاره جدید اقتصادی وارد شد،البته تکیه بنده به درآمدهای نفتی و بودجه کاهش یافته و به جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی روی آورده‌ام و در ۳ سال اخیر ۱۳ هزارمیلیارد تومان دربخش زیرساخت‌ها سرمایه گذاری غیردولتی جذب کردم که در تاریخ وزارتخانه چنین رقمی بی سابقه است.

آخوندی با بیان اینکه ۲۵ هزار میلیارد تومان در زیرساخت ها سرمایه گذاری کرده ام،گفت:این رقم را شما می توانید با رقم دوره دولت های پیشین در زمان پر پولی مقایسه کنید؛آیا فکر می کنید داستان به صورت اتفاقی رخ داده است اینکه در واقع در شرایط بی پولی ۲۵ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی، بودجه و ۱۳ هزار میلیارد تومان جلب سرمایه بخش خصوصی، ۳۸ هزار میلیارد تومان هزینه شده است،پس بدیهی است این امر اتفاقی نیست.

وی ادامه داد:این موضوعات نشان از تدبیر،ایجاد عزم و توجه به اقتصاد مقاومتی دارد؛زیرا اقتصاد مقاومتی شعار نیست اقتصاد مقاومتی یک عمل است.

در۳ سال مسولیتم ۵ هزار و ۳۵۰ کیلومتر راه اصلی به راه های ایران اضافه شد

آخوندی با بیان اینکه در سه سالی که بنده مسئولیت داشتم با سه سال پیش از آن که در دوران پرپولی دولت بوده است مقایسه می کنم، تصریح کرد: در همین سه سال ۵ هزار و ۳۵۰ کیلومتر راه اصلی به راه های ایران اضافه شد در حالی که در سه سال قبل ۴۷۰۰ کیلومتر بوده است.

وی ادامه داد: حدود ۷ هزار کیلومتر ما روکش آسفالت بزرگراه و آزادراه داشته ایم و این رقم در سه سال قبل ۴۶۰۰ کیلومتر بوده است ما فقط در این سه سال ۶۵۰۰ کیلومتر روکش آزادراه های اصلی را داشته ایم؛این رقم در سه سال قبل ۵۵۰۰ کیلومتر بوده است،این آمارها نشان می دهد اتفاقات بزرگی در این وزارتخانه در حال رخ دادن است.

آخوندی افزود:ما با ۷ وسیله و ۷ راه برای تأمین منابع مالی غیرازمنابع دولت به کار گرفتیم و بنده به طور یقین عرض می کنم،این روش درهیچ وزارتخانه ای و در هیچ دوره ای وجود نداشته است و برای ۳۱۸ هزار میلیارد تومان در همین دو سال گذشته اقدامات صورت گرفته که ممکن است گفته شود؛این مذاکره است و همچنین در این عرصه ۲۰۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری یادداشت تفاهم امضا کرده ام و بازممکن است گفته شود؛این یادداشت تفاهم است ولی این رقم قرارداد قطعی بوده است.

وی گفت:همچنین حدود ۱۶۳ هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی امضا شده و شما کی سراغ دارید در همین ۳۸ سال گذشته ظرف ۳ سال برای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ۱۶۳ هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی از منابع غیر دولتی،بدون تضمین دولت،بدون تضمین بانک مرکزی امضا شده باشد.

در شأن ملت ایران و به قد و قواره ملت ایران قرارداد بستم

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:بنده همواره به عظمت ایران و به اقتدار ایران در منطقه و جهان و به اعتبار و موقعیت جمهوری اسلامی ایران ایمان و اعتقاد داشتم؛لذا زمانی که می خواستم مذاکره کنم برای ۴ عدد لنج کوچک و برای چند عدد هواپیمای دست دوم مذاکره نمی کردم و مذاکراتی که من انجام دادم در حد و اندازه ملت ایران،در شأن ملت ایران و به قد و قواره ملت ایران بوده است و مذاکره ای انجام دادم که ملت ایران مفتخر باشد نه مذاکره ای که در واقع برای کارهای بسیار حقیر و کوچک باشد.

تغییر انگاره اقتصادی و خروج از دست کردن در جیب دولت و رفتن به سمت بخش خصوصی و بازار کار سختی است

وی ادامه داد:ما درحال حاضر در تمام زمینه ها امکان بازپس گیری سهم ایران از اقتصاد جهانی به اقتصاد منطقه ای را به تدریج به دست می آوریم و صحنه سازندگی، صحنه هوای سیاسی نیست و صحنه سازندگی، صحنه تلاش و دقت و مذاکرات دقیق و دفاع از منافع ملت ایران است و برای اینکه ما موفق شویم نیاز به یک اجماع داریم. اجماع بین ملت، مجلس، دولت و قوه قضائیه و باور کنید؛تغییر انگاره و جهت اقتصادی ،خروج از دست کردن در جیب دولت و خزانه و رفتن به سمت بخش خصوصی و بازار را اقتصادی کردن کار سختی است.

یارانه باری بود که به بودجه عمومی کشور تحمیل شد

آخوندی ادامه داد: همه برای طولانی مدت از بودجه دولت استفاده کرده ایم و تغییر در این زمینه با مقاومت همراه است،همه می دانیم که برگرداندن هزینه در کشور سخت است،یارانه باری بود که به بودجه عمومی کشور تحمیل شد و دولت و مجلس تلاش کردند تا این هزینه ها بازگردانده شود اما این کار با مشکل مواجه شد.

وی افزود:در مسکن مهر چندین هزارمیلیارد تومان به این مملکت هزینه تحمیل شد ولی من به عنوان وزیر تمام خدمات زیر بنایی و رو بنایی مسکن مهر را پیگیری می کنم و در تلاش هستم تا باری را از روی دوش دولت بردارم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مباحث ریلی و حمل و نقل اظهارداشت: برخی از نمایندگان معتقد بودند که من به این حوزه بی توجه هستم اما باید توجه داشت که در چند روز گذشته تمامی انجمن های تخصصی حمل ونقل، مسکن و ساختمان از عملکرد وزارت راه و شهرسازی دفاع کردند که این دفاع براساس عملکرد وزارتخانه بود وگرنه بدون دلیل این دفاع را انجام نمی دادیم.

وی افزود:اتصال ریلی ایران به تمام مرزها جزء اولویت های ما بود که از جمله این اقدامات مرز اینچه برون و همچنین اتصال ریلی آستارا به سمت خط آهن آذربایجان است.

آخوندی با بیان اینکه اتصال ریلی به بنادر نیز جزء برنامه های ما بود، گفت: در جریان بازدید مقام معظم رهبری از مپنا ایشان تاکید کرده بودند که به آخوندی بگویید این بارها از روی کامیون ها به ریل منتقل شود، در ابتدا ۵ درصد از بارهای بنادر به حوزه ریلی انتقال می یافت که در افزایش سه برابری این میزان به ۱۵ درصد رسید.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیشتر خطوط ریلی ما قدیمی و تک ریلی هستند،که دراین زمینه احداث ۲ هزارکیلومتر خط دوم آغاز شده است،گفت: ۸۰۰ کیلومتر از این خطوط ریلی یا افتتاح شده اند یا تا پایان دولت قابل بهره برداری می شوند.

آخوندی افزود: ۵۰۰ کیلومتر از این خطوط بین یزد و اصفهان است که در نیمه سال آینده افتتاح می شود،همچنین خط ریلی بین اندیمشک و بندرامام افتتاح شده است و خطوط ریلی بین اندیمشک و اهواز نیز به زودی افتتاح می شود.

وی افزود: تلاش ما این است که تمامی باری که از کارخانه های فولاد تولید می شود به سمت ریل برود و با کاهش بار در جاده ها و انتقال آن به ریل وضع جاده ها آرام شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:احداث خط ۲ قزوین به زنجان درحال اجرا است و تا سال آینده افتتاح می شود، ۲۰۰ کیلومتر ریل نیز در زاگرس در حال احداث است که دوستان زاگرس نشین می دانند که عبور از این مناطق چقدر سخت است.

آخوندی با بیان اینکه احداث ۷۰۰ کیلومتر قطار حومه ای در حال اجرا است، گفت:از نمایندگان تشکر می کنیم که در برنامه ششم،شکل گیری قطارهای حومه ای نتایج مثبتی را به دنبال دارد.

وی افزود: یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو از حومه ها وارد تهران می شوند که سبب آلودگی را ایجاد می کنند، با ایجاد قطارهای حومه ای این حمل ونقل به سمت ریل می رود که نتایج خوبی مانند آسایش و کاهش آلودگی را به دنبال دارد که البته ما منتظر نماندیم و در ۳ سال گذشته این اقدامات را انجام داده ایم و حمل و نقل حومه ای در سال به ۷ میلیون رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۵ استان دیگر به شبکه ریلی کشور متصل می شوند،گفت:استان های کرمانشاه،همدان، رشت، ارومیه و سنندج از جمله این استان ها هستند که به خط ریلی متصل شده اند و پیشرفت خوبی داشته است، همچنین راه آهن تبریز -میانه با سرعت خوبی در حال اجرا است و خط ریلی میانه تا بستان آباد نیز تا سال آینده به بهره برداری می رسد.

پیشرفته ترین سیستم الکترونیکی وارد ریل می شود

آخوندی گفت:پیشرفته ترین سیستم الکترونیکی وارد ریل می شود و من افتخار می کنم یک شرکت ایرانی در بین ۸ شرکت جهان به موضوع حمل و نقل ریلی الکترونیکی وارد شده و اقدامات خوبی را انجام داده و بالاترین استاندارد اروپا را به دست آورده است؛ولی متاسفانه این توانایی ها در سایه اتفاقی تلخ قرار گرفته است.

وی افزود:یکی از موضوعات مهم اقتصاد مقاومتی،افزایش بهره وری است، در گذشته مسیر تهران مشهد، تنها امکان حرکت ۵۵ قطار وجود داشت که درحال حاضربه ۲۰۰ قطار افزایش یافته که نمونه افزایش بهره وری در نظام مدیریتی کشور است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: غیر از این موضوعات بحث تعمیر و مرمت ایستگاه ها نیز مورد توجه قرار گرفته است؛زیرا این ایستگاه ها باید به عنوان مرکز توسعه ای شهرها استفاده شود و علاوه بر مرمت چندین نمازخانه، ۲۷ نمازخانه جدید نیز افتتاح کرده ایم.

وی با اشاره به نوسازی ناوگان ریلی گفت:دراین مدت ۷۰۰ واگن باری و ۲۰۰ واگن مسافربری را وارد سیستم کرده ایم.

۴۹۰۰واگن با تامین مالی خارجی درکارخانه های داخلی طبق قرارداد با وزارت صنعت ساخته می شود

آخوندی با بیان اینکه دراین زمینه با “نعمت زاده “وزیر صنعت، معدن و تجارت هماهنگ هستیم،گفت:به تازگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت قراردادی را نهایی کرده ایم که ۴۹۰۰ واگن با تامین مالی ۱۰۰ درصد خارجی در کارخانه های داخلی ساخته می شود،همچنین با وزارت نفت به توافق رسیده ایم ۷٫۵ میلیارد دلار بابت صرفه جویی انرژی به نهادهای موثر در کاهش مصرف انرژی پرداخته شود.

وزیرراه و شهرسازی با بیان اینکه در زمینه ساخت کامیون با ۵ شرکت ایرانی به توافق رسیده ایم، گفت: ۱۶ میلیون و ۷۴۰ هزار کامیون ساخته می شود که این تعداد با استفاده از تمام ظرفیت های کامیون ساز استاندارد ساخته می شود.

وی افزود:حجم نوسازی ناوگان ریلی ۲۸ هزار میلیارد دلار است و ما اولویت را بر روی ریل قرار داده ایم،ال سی قطار سریع السیر تهران -قم -اصفهان باز شده است که براساس تکنولوژی جدید می باشد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد:برای اولین بار در ایران از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه حوزه ریلی استفاده شد همان گونه که ریل کرمان – سیرجان توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شد در واقع حجم اقدامات انجام شده در مقایسه با طرح های قبل نیست.

آخوندی به اقدامات انجام شده در حوزه راه ها اشاره کرد و گفت: در حوزه راه‌ها تمام کشور به ۱۰ کریدور تقسیم شد تا نقطه خالی از توسعه باقی نماند؛ برای ۱۰ کریدور مذکور نیز ۱۰ توسعه آزادراهی طراحی و به کمیسیون عمران مجلس نیز عرضه شد،همان گونه که گزارش‌هایی درخصوص اقدامات حوزه حمل و نقل و جاده به این کمیسیون ارائه شده بود.

وی با بیان اینکه حجم فعالیت‌ها درحوزه راه‌ها به شکل گسترده دنبال شده است،افزود: آزادراه تهران- شمال به یک افسانه تبدیل شده بود که با افزایش سرعت کارها هم اکنون پیشرفت چشمگیری داشته است؛در واقع در نخستین سال فعالیت دولت این آزادراه بعد از ۱۷ سال تنها ۱۷ درصد پیشرفت داشت اما هم اکنون علاوه بر تکمیل قطعه اول هر ۳۰۰ کیلومتر به یک کارگاه تبدیل شده در واقع ۸۰ کارگاه فعال سبب پیشرفت ۸۱ درصدی این آزادراه شده است که این اقدامات اتفاقی نبوده ،بلکه ماحصل تلاش و مدیریت و تأمین منابع بوده است.

وزیر راه و شهرسازی تکمیل و پیگیری فعالیت آزادراه‌های دیگری چون اصفهان- شیراز، خرم آباد – اراک، ارومیه- تبریز و کمربند جنوب غربی تهران را یادآور شد و گفت: کمربند جنوب غرببی تهران نخستین آزادراهی است که بعد از گذشت ۶ ماه پیشرفت چشمگیر داشته به نوعی که در بهار سال آتی افتتاح خواه شد.

آخوندی با بیان اینکه در یک دوره زمانی ۱۶ آزادراه به طور همزمان در حال اجرا است،گفت:در گذشته تنها اجرای همزمان دو آزادراه امکان‌پذیر بود؛اما با اتفاقات بزرگی که در وزارتخانه راه و شهرسازی افتاده است؛ شرایط بهبود یافته است. امروزه نیز بیش از ۱۵ هزار نفر و بیش از ۵ هزار ماشین سنگین به طور مستقیم در این آزادراه‌ها فعالیت می‌کنند.

وی شرایط خشکسالی مالی کشور را یادآور شد و گفت: اقدامات انجام شده در این شرایط به نتیجه مناسب رسیده به نوعی که فقط در ۳ سال گذشته ۸ هزار کیلومتر راه روستایی جدید احداث شده و ۸ هزار کیلومتر راه روستایی قدیم و ۱۰ هزار کیلومتر راه‌های فرعی آسفالت شده است.

هم اکنون از ۶۰ فرودگاه در کشور تنها ۹ فرودگاه فعال است

وزیر راه و شهرسازی جلب سرمایه‌گذاری را فقط مختص به حوزه ریل و آزادراه ندانست و گفت:در حوزه صنعت هوایی نیز اقداماتی در حوزه سرمایه‌گذاری انجام گرفته است،هم اکنون بیش از ۶۰ فرودگاه در کشور وجود دارد ،اما تنها ۹ فرودگاه فعال است؛بنابراین تلاش شده در تمام فرودگاه‌ها سرمایه‌گذاری انجام شود.

آخوندی با تأکید برنوسازی ناوگان کشور گفت:اکثر فرودگاه‌های کشور در این مدت فعال شدند، فرودگاه امام خمینی(ره) نیز توسط قراردادی که با بخش خصوصی منعقد شد در حال تکمیل است،هم اکنون نیز در تلاشیم تا قرارداد ۳ میلیارد دلاری با بخش خصوصی داخلی و خارجی را در هیأت وزیران به تصویب برسانیم؛چراکه نگاه ما اکتفا به بودجه‌های دولتی نیست،چرا که با این منابع نمی‌توان کشور را اداره کرد.

۸۰۰ میلیارد تومان در بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه و پل ارتباط هواپیما و برج مراقبت هزینه شده است

وی با یادآوری اینکه مدت‌هاست درکشور سرمایه‌گذاری درحوزه زیرساخت‌ها صورت نگرفته است،گفت:سرمایه‌گذاری به خصوص در حوزه صنعت هوایی بسیار گران است، امروزه ۱۶ ایستگاه راداری و ۱۴ رادار در کشور وجود دارد که همه عمر مفیدشان را طی کرده‌اند؛از این رو توانستیم ۳ رادار وارد کشور کنیم که یکی از این رادارها وارد و در حال نصب است، همچنین ۸۰۰ میلیارد تومان در بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه و پل ارتباط هواپیما و برج مراقبت هزینه شده، منابعی هم برای تأمین زیرساخت‌های آتش‌نشانی در فرودگاه‌ها در نظر گرفته شده است به نوعی که سال گذشته ۱۲ ایستگاه مدرن سفارش داده شد.

وزارت راه نوسازی زیرساخت‌ها را هیچگاه متوقف نکرده است

وزیر راه و شهرسازی معتقد است:۴۰ سال است باندهای فرودگاهی مهرآباد تعمیر و مرمت نشده است،بنابراین نیاز به نوسازی زیرساخت‌ها وجود دارد؛ وزارت راه و شهرسازی برهمین مبنا اقدامات نوسازی زیرساخت‌ها را هیچگاه متوقف نکرده همان‌گونه که طرح توسعه در فرودگاه زاهدان و بندر چابهار را دنبال کرد.

تاریخی ترین کارها در صنعت هوایی کشور انجام شده است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حوزه هوایی فارغ از مباحثی مانند ترمینال ها، فرودگاه ها و راهدارخانه ها اقدامات بزرگی صورت گرفته است گفت: در حوزه نوسازی صنعت هوایی کشور اقدامات بزرگ و اساسی صورت گرفته و مطمئنم این اقدامات تاریخی ترین کارها در صنعت هوایی کشور در طول سالیان گذشته است.

برخی فرودگاهها به گورستانی برای هواپیماها شبیه هستند

آخوندی با بیان اینکه در صنعت هوایی ایران ۲۴۵ هواپیما فعالیت دارند افزود: از این تعداد ۱۰۰ هواپیما به صورت فرسوده هستند که اگر از نزدیک شرایط فرودگاه ها مشاهده شود؛می توان دریافت که این مناطق بیشتر به گورستانی برای هواپیماها شبیه هستند ضمن اینکه ۱۴۵ هواپیمای فعال با عمر ۲۴ سال نیز در کشور فعالیت دارند که باید برای نوسازی آنها اقدامات اساسی صورت می گرفت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بسیاری از نوسازی ها بدون اتکا به بودجه عمومی دولت انجام شد،گفت: اقدامات قابل قبول و اساسی در نوسازی صنعت هوایی کشور انجام گرفت که تا پیش از این حتی در هیأت دولت نیز برای مسئولان این موضوع قابل درک نبود که بتوان چنین اقداماتی را انجام داد اما دراین خصوص وزارت راه و شهرسازی مدل ابتکاری را اجرا کرد که موفقیت آمیز بود.

مذاکرات بین نمایندگان ایرباس و بوئینگ به صورت مستقیم در تهران بدون هیچ واسطه ای انجام شد

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سال ها در شرایط تحریم قرار داشت گفت: بسیاری از قراردادهایی که در صنعت هوایی کشور طی چند ماه گذشته انجام شده تا پیش از این وجود نداشت و هیچ مسئولی باور نمی کرد که ما بتوانیم این اقدامات را در صنعت هوایی کشور بدون اتکا به بودجه عمومی دولت انجام دهیم،البته تمام مذاکراتی که در این خصوص صورت گرفت به صورت مستقیم در تهران بین نمایندگان ایرباس و بوئینگ بدون هیچ واسطه ای انجام شد.

آخوندی با اشاره به اینکه بسیاری از این قراردادها به طور حتم صنعت هوایی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد گفت: اگر این اقدامات انجام نمی شد چگونه می توانستیم با ایرلاین های بزرگ در دنیا رقابت کنیم ضمن اینکه باید برای این موضوع برنامه های اساسی ارائه می دادیم تا بتوان صنعت هوایی کشور را تحت تأثیرات مثبت قرار داد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در آینده نزدیک تعداد هواپیماهای بیشتری وارد کشور خواهد شد افزود: تقاضا می کنم در بررسی این موارد انصاف را رعایت کنید چرا که حتی قبل از پیروزی انقلاب نیز کسی جرأت مطرح کردن این قراردادها را در کشور نداشت بنابراین تمامی قراردادها بدون هیچ واسطه ای صورت گرفت و تاکید شده که اگر مشکلی در این مسیر به وجود آید دولت ایران می تواند بر علیه طرف های قرارداد در اماکن قضایی شکایت کند.

وی با اشاره به اینکه تمامی قراردادها زیر نظر دستگاه های اطلاعاتی و نظارتی انجام شد گفت: این قراردادها بزرگترین دستاورد برجام بود و تمام توطئه های صهیونیست ها را خنثی کرد و آنها شکست خوردند بنابراین کم لطفی برخی از دوستان جای تعجب دارد همچنین در کنار این موضوع اقدامات قابل قبولی نیز درحوزه دریایی صورت گرفت به طوری که بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری شد از سوی دیگر در حال حاضر راه آهن چابهار به زاهدان نیز در حال اجرا است که اعتبارات برای این موضوع در بودجه ۲۸ میلیارد تومان بود که با این میزان تنها می توانستیم ۳ کیلومتر را اجرا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اما در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد زیرساخت ها برای اجرای این پروژه به پیش رفته و در پس کرانه ها نیز بیش از ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است همچنین وزارت راه و شهرسازی اقدامات قابل قبولی در توسعه بندر امام و نجات کشتی های مغروقه داشت.

این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: از نمایندگان مجلس درخواست دارم توضیحات آقای “حسن بیگی” نماینده دامغان که حادثه ریلی در حوزه انتخابیه ایشان اتفاق افتاد را بشنوند؛به دلیل اینکه ایشان از اولین روز تا آخرین روز حادثه پیگیر این اتفاق ناگوار بودند و اطلاعات کاملی درخصوص این حادثه دارند و حداقل می توانند به عنوان یک شاهد مستقل در این خصوص توضیحات را به نمایندگان مردم در خانه ملت ارائه کنند.

آخوندی با بیان اینکه من از اتفاق ناگوار ریلی که به وقوع پیوست شرمنده هستم، تصریح کرد: آقای “حسن بیگی” نماینده سمنان نیز در جریان حادثه ریلی قرار دارند و بنده همان روز حادثه به استان سمنان سفر کرده و شورای مدیریت بحران تشکیل و گزارش جلسه مدیریت بحران دریافت شد. زمانی که از جلسه مدیریت بحران بیرون آمدم، خبرنگاری از من سوال کرد.

وی ادامه داد: گزارشی درخصوص رسیدگی های انجام شده توسط سازمان های امدادی تا آن لحظه به خبرنگاران ارائه دادم و بعد بیان کردم به اتفاق استاندار و نمایندگان سمنان می خواهم از مصدومان این حادثه ملاقات کنم، و تمام این تلاش ها برای رسیدگی به مجروحان صورت خواهد گرفت و از خانواده جانباختگان نیز کمال مراقبت انجام خواهد شد.

آخوندی افزود: به خبرنگاران گفتم که کارهای انجام شده تا این لحظه جزو وظایف ما است و کار اضافه ای نیست این حداقل وظیفه بنده وزیر است وگرنه مصدومان حادثه خودشان از امکانات بیمه ای برخوردارند، اما وظیفه بنده خدمت رسانی به این عزیزان است، اما واقعاً بعداً این حرف منطقی را به حرف دیگری تبدیل کردند و مطرح شد که وزیر گفته این مصدومان بیمه هستند و بیمه پول آنها را می دهند و واقعاً بنده از این انعکاس خبر تعجب می کنم.

وی تصریح کرد: بلافاصله بعد از این اتفاقات بنده توضیح دادم آنچه که بنده گفتم به این موضوع تاکید داشت ما وظیفه خود را انجام داده ایم و برای خدمت رسانی به مردم هیچ منتی وجود ندارد و وظیفه دولت و هر وزیری، خدمت رسانی به مردم است. بنده مطالب مذکور را از روی تواضع گفتم، اما موضوع را برای رسانه ها تشریح کردم که اگر سوءتفاهمی پیش آمده بنده از تمامی خانواده های حادثه دیدگان و مردم آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان عذرخواهی می کنم.

معذرت خواهی یک مسئول از مردم ایران افتخار است

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به عذرخواهی رسمی و کتبی خود درخصوص حادثه ریلی گفت:بنده بیانیه ای دادم که اگر فکر می شود در بیان من نقص و ضعفی وجود داشته من همین الان عذرخواهی می کنم و باز نیز عذرخواهی می کنم به دلیل اینکه معذرت خواهی یک مسئول از مردم ایران، یک افتخار است و مایه شرمندگی نیست.

صبح بعد از وقوع حادثه ریلی استعفای خود را تقدیم آقای جهانگیری کردم

آخوندی ادامه داد:بنده صبح شنبه بعد از وقوع حادثه ریلی با توجه به ابعاد حادثه استعفای خود را تقدیم آقای جهانگیری کردم،همچنین آقای پورسید آقایی نیز اعلام کردند استعفا می دهند،اما آقای “پورسید آقایی” گفت چون وزیر ۱۲ حوزه دیگر را نیز مدیریت می کنند،بنده استعفا می دهم، اما نهایتاً آقای جهانگیری ساعت ۱۴:۳۰ بعدازظهر گفتند که طی صحبت هایی که با رئیس جمهور داشتند،استعفای مدیرعامل راه آهن کفایت می کند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به تصمیم رئیس جمهور بنده به عنوان وزیر راه و شهرسازی محکم ،ادامه کار در وزارتخانه را پیگیری کردم، البته باید توجه شود گزارش کمیسیون عمران مجلس بیانگر آن است که مسئولیتی متوجه وزیر راه و شهرسازی نیست و همچنین گزارش کمیسیون بررسی سانحه نیز در این رابطه وجود دارد./

منبع: الف