پیشرفت چشمگیری در درمان افراد مبتلا به HIV وجود دارد اما اثرات HIV بر سیستم ایمنی بدن یک شخص می تواند خطرات دیگری مانند سرطان را افزایش دهد. این ویروس بدن را برای مبارزه با عفونت و سایر بیماری ها، ضعیف می کند. این برای افراد مبتلا به HIV بدین معنی است که می تواند خطر ابتلا به سرطان را در آن ها افزایش دهد.

به گزارش یوپنا، برخی از انواع سرطان ها در افراد مبتلا به HIV شایع تر از افراد معمولی  است. همچنین انواعی از سرطان که به عنوان سرطان ایدز تعریف می شود، شناخته شده اند که از HIV به ایدز سیگنال هایی منتقل می کنند.

چه روندی بین HIV و سرطان وجود دارد؟
از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۹ در آمریکای شمالی گروهی تحقیقات و مطالعه طرحی را در مورد دویست و هشتاد هزار افراد مبتلا به HIV و روند سرطان داشتند. این مطالعه نشان داد بیش از هشتاد و شش هزار نفر مبتلا به HIV و نزدیک به دویست هزار نفر از بزرگسالان بدون HIV بودند. با توجه به مطالعه در سالنامه طب داخلی منتشر شد بروز سرطان به شرح زیر است: طبق این مطالعه میزان مرگ و میر مرتبط با  HIV، ۹ درصد در سال کاهش یافته است. زندگی طولانی تر با HIV، همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

کاپوزی سارکوما: تعریف بیماری ایدز (KD)

به گفته ی مؤسسه ی ملی سرطان، افراد مبتلا به HIV چند هزار بار بیشتر احتمال ابتلا به کاپوزی سارکوما را دارند. کاپوزی سارکوما یک نوع سرطان پوست است که به یک ویروس به نام ویروس هرپس انسانی مرتبط است. این ویروس از طریق تماس جنسی و بزاق منتقل می شود و معمولاً باعث سرطان در افراد سالم می شود. علائم اولیه ی این بیماری همیشه آشکار نیست.

بعضی افراد پوست تیره ضایعات دهان را دارند. سایر علامت ها شامل: کاهش وزن و تب است.  این بیماری می تواند روی غدد لنفاوی، دستگاه گوارش و ارگان های مهم تأثیر بگذارد و می تواند کشنده هم باشد. مصرف دارو می تواند خطر کاپوزی سارکوما را کاهش دهد و امید به زندگی را افزایش دهد.

لنفوم غیر هوچکین: تعریف بیماری ایدز

همانند KS، لنفوم غیر هوچکین (NHI) یکی دیگر از شرایط تعریف ایدز است. خطر ابتلا به این بیماری را می توان با استفاده از داروهای HIV کاهش داد. NHL  دومین و شایع ترین سرطان مرتبط با ایدز است. حدود ۴ تا ۱۰ درصد از افراد مبتلا به HIV هفت بار بیشتر احتمال ابتلا به NHL را دارند. انواع بسیاری از NHL وجود دارد. NHL  در بافت لنفاوی شروع می شود و به ارگان های دیگر گسترش می یابد.

لنفوم اولیه ی سیستم عصبی مرکزی در نخاع یا مغز شروع می شود. حدود ۲۰ درصد از این موارد، مغز و مایع نخاعی را تحت تأثیر قرار می دهد. ویروس اپشتین بار (EPV) باعث برخی زیر گروه های NHL می شود. علائم NHL شامل: گیجی، خستگی، فلج صورت و تشنج است. درمان این وضعیت شامل شیمی درمانی است اما چشم انداز بستگی به عوامل مختلفی مانند: تعداد سلول های خون، مرحله ی بیماری و عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد.

سرطان گردن رحم: تعریف بیماری ایدز

به گفته ی مؤسسه ی ملی سرطان، زنان مبتلا به HIV به احتمال زیاد ۵ برابر نسبت به زنان دیگر بیشتر به سرطان دهانه ی رحم مبتلا می شوند. سرطان دهانه ی رحم یک ارتباط با ویروس یا پیلومای انسانی (HPV) (یک ویروس مقاربتی) دارد. چشم انداز برای سرطان گردن رحم و HIV، برای زنان با سیستم ایمنی سالم بهتر است. اما آن نیز به مرحله ی سرطان و تعداد سلول های CD۴ بستگی دارد.

زنان مبتلا به HIV در معرض خطر بالاتری به نئوپلازی داخل اپیتلیالی گردن رحم (CIN) رشد سلول های سرطانی در دهانه ی رحم هستند و معمولاً بدون علامت است اما می تواند به سرطان گردن رحم پیشرفت کند. درمان CIN در زنان مبتلا به HIV سخت تر است. یک مطالعه نشان می دهد که اختلال در تست پاپ اسمیر رایج است. این خیلی مهم است که به طور منظم برای سرطان دهانه ی رحم این تست را انجام دهید.

دیگر سرطان های مرتبط با HIV :

عفونت HPV یک عامل خطر برای افراد مبتلا به HIV است. این ویروس می تواند سبب ایجاد سرطان دهانه ی رحم و سرطان های دیگر که شامل موارد زیر می باشد شود. سرطان مقعد، سرطان دهان، سرطان آلت تناسلی، سرطان مهبل، سرطان سر و گردن و سرطان حنجره.
احتمال ابتلا به سرطان مقعد ۲۵ برابر در افراد مبتلا به HIV بیشتر است اگر شما در معرض خطر ابتلا به سرطان مقعد هستید با پزشک خود مشورت کنید.

آن ها با انجام آزمون و مراقبت های استانداراد مانند آزمایش پاپ اسمیر مقعد، ضایعات اولیه را درمان می کنند. افراد مبتلا به HIV تا سه برابر بیشتر احتمال خطر ابتلا به سرطان ریه را دارند. این خطر برای کسانی که سیگار می کشند افزایش می یابد. هپاتیت B و ویروس های C می توانند باعث سرطان کبد شوند.
افراد مبتلا به HIV پنج برابر بیشتر احتمال دارد که به سرطان کبد دچار شوند، استفاده از الکل این خطر را افزایش می دهد. درمان هپاتیت B و C می تواند متفاوت باشد.

ویروس آلوده:

دیگر سرطان هایی که ممکن است کمتر شایع باشند عبارتند از: لنفوم هوچکین سرطانی است که روی رگ های خونی تأثیر می گذارد. مانند سرطان بیضه و سرطان پوست. افزایش بروز سرطان روده ی بزرگ در افراد مبتلا به HIVV  و ایدز بیشتر بوده است. طبق یک مطالعه از ۲۸۹ افرادی که به HIV مبتلا هستند، هیچ تفاوتی در شیوع پولیپ بین افرادی که عفونت دارند و کسانی که ندارند، وجود ندارد.

چه چیزی خطر ابتلا به سرطان پیشرفته را افزایش می دهد؟
سیستم ایمنی ضعیف می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، همچنین باعث گسترش سریع تر سلول های سرطانی می شود.

چه چیزی خطر ابتلا به سرطان در حال پیشرفت را کاهش می دهد؟
درمان ضد ویروسی:

HAART  مقدار HIV که در خون در گردش هستند را کاهش می دهد و توانایی سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت ها افزایش می دهد.

تشخیص زود هنگام:

تشخیص زود هنگام و درمان می تواند در یک چشم انداز برای برخی از انواع سرطان مثبت باشد.

سرطان کبد:

اگر شما می دانید به هپاتیت آلوده شده اید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

سرطان دهانه ی رحم:

با آزمایش پاپ اسمیر به طور منظم می توانید اختلالات اولیه را که می تواند به سرطان دهانه ی رحم منجر شود را تشخیص دهید.

سرطان مقعد:

یک تست پاپ اسمیر مقعد، می تواند سرطان مقعد را در مراحل اویه تشخیص دهد.

سرطان ریه:

سیگار نکشید. این تغییر در شیوه زندگی به طور قابل توجهی می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد. درمان سرطان، HIV و ایدز بستگی به نوع سرطان، مرحله سرطان، سلامت کلی شما، عملکرد سیستم بدن مانند شمارش CD۴، بار ویروسی و واکنش به درمان یا دارو داد.

درمان استاندارد سرطان عبارتند از:

شیمی درمانی، پرتو درمانی، سلول های بنیادی، درمان های هدفمند و عمل جراحی.