فرمان ها ودستورات اجرایی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا طی مدت یک ماه حضور وی در کاخ سفید، موجی از اضطراب توام با بلاتکلیفی و نگرانی را در میان مردم آمریکا و جهان ایجاد کرده است.

فرمان ها ودستورات اجرایی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا طی مدت یک ماه حضور وی در کاخ سفید، موجی از اضطراب توام با بلاتکلیفی و نگرانی را در میان مردم آمریکا و جهان ایجاد کرده است.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، او که در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و قبل از ورود به کاخ سفید وعده های زیاد و تندی داده بود، اکنون طی یک ماه تصدی خود در مواجهه با دیواری از واقعیت ها که عدم قابلیت اجرایی چنین وعده هایی را به رخ او کشید، عملا موضع خود را در رابطه با بسیاری از این وعده ها تغییر داده است.
وی درکمترین زمان پس از ادای سوگند ریاست جمهوری در روز اول بهمن ماه برابر با ۲۰ ژانویه، دستورات اجرایی را صادر کرد که حتی رهبران اروپا و غرب را دچار سردرگمی کرده است.
در ادامه مهمترین دستورات اجرایی ترامپ طی ۳۰ روز گذشته می آید:
۱- دونالد ترامپ به محض ورود به دفتر کار خود در کاخ سفید، دستور اجرایی تسهیل موانع لغو قانون بیمه همگانی دولت اوباما موسوم به ‘اوباماکر’ را صادر کرد.
‘اوباما کر’براین اساس بنا شده بود که جوانان سالم اقدام به خرید بیمه بهداشتی کنند تا بتوان با درآمد حاصله، ۴۸ میلیون آمریکایی بدون بیمه را با استفاده از درآمد کسب شده و کمک های دولتی، بیمه بهداشتی کرد.
این در حالی است که طبق نتیجه نظرسنجی های به عمل آمده، اکثر پزشکان آمریکایی مخالف لغو قانون برنامه بیمه درمانی این کشور موسوم به اوباماکر هستند.
برنامه بیمه درمانی آمریکا یکی از دستاوردهای دولت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق این کشور معرفی می شود؛ قانونی که به رغم اجرای آن هنوز ۲۵ میلیون آمریکایی فاقد بیمه هستند.

۲- رئیس جمهوری جدید آمریکا همچنین در راستای تحقق یافتن بخشی از وعده های انتخاباتی اش، مقام های دولتی را پس از پایان خدمت، برای همیشه از ‘لابی کردن به نفع دولت های خارجی’ منع کرد و یک منع پنج ساله جداگانه هم برای سایر لابی گری ها در نظر گرفت.
به دستور ترامپ، لابی گری مقام های دولتی با نهادهای فدرال تا پنج سال پس از بازنشستگی این مقامات ممنوع شد.
پیش از این اوباما با امضای دستوری، لابیگری مقامات پس از بازنشستگی را تا دو سال منع کرده بود.

۳ – دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا گفت، افرادی که می خواهند به او برای برآورده کردن هدف ‘آمریکا را دوباره با عظمت کنیم’ کمک کنند، باید روی وظایف شان متمرکز شوند تا بتوانند به مردم آمریکا کمک کنند نه اینکه به فکر درآمد آینده خودشان پس از خدمت دولتی با استفاده از نفوذ و قدرت باشند.
ترامپ با اشاره به مقام‌هایی که در کنار او بودند به شوخی گفت: «اکثر کسانی که پشت من ایستاده اند، قادر نخواهند بود پس از ترک این سمت کار کنند.» این افراد شامل مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، رئیس دفتر کاخ سفید، استیو بانن استراتژیست ارشد کاخ سفید و کلیان کانوی مشاور ارشد ترامپ بودند.
ترامپ خطاب به آنها گفت که آنها فرصت دارند که با کناره‌گیری از سمتشان از این وضعیت خارج شوند. ترامپ گفت که در دوران کمپین‌های انتخاباتی، زیاد در این رابطه صحبت کرده و الان زمان اجرایی کردن آن است.

۴- رئیس‌جمهوری آمریکا دراقدام دیگری برای بازسازی شورای امنیت ملی کاخ سفید گام برداشت. به گفته مشاوران او، این تغییرات موجب می‌شود که شورای مذکور بتواند به شکل بهتری با تهدیدات سایبری، دیجیتالی، تروریستی و سایر تهدیدات مدرن روبرو شود.
مطابق این دستور ترامپ، ‘استیو بنن’ استراتژیست اصلی کاخ سفید به این شورا پیوست و مدیر ‘اطلاعات ملی’ و رئیس ستاد مشترک (نیروهای مسلح) از این شورا کنار گذاشته شدند. ترامپ درباره حذف این دو مقام از شورای امنیت ملی گفت که این افراد باید در جلساتی شرکت کنند که به مسئولیت و تخصص آنها مرتبط است.
بنن رئیس سابق تارنمای خبری ‘بریتبارت نیوز’ است که در ماه اوت به ستاد انتخاباتی ترامپ پیوست.
ژنرال بازنشسته ‘مایکل فلین’ گزینه ترامپ برای ریاست شورای امنیت ملی در گذشته با دولت اوباما درگیری داشت و طبق گزارشها مجبور شد از پست خود به عنوان مدیر ‘آژانس اطلاعات دفاعی’ کنار برود.
براساس متن فرمان اجرایی امضا شده توسط ترامپ، تغییرات در شورای امنیت ملی آمریکا این گونه توجیه شده است که ‘تهدیدهای امنیتی پیش روی آمریکا در قرن ۲۱ فراتر از مرزهای کشورهاست’.

۵- اقدام دیگر ترامپ به ستاد مشترک ارتش و مشاوران ارشد نظامی بر می‌گردد که در آن ترامپ ۳۰ روز مهلت به آنها داد تا طرح جدیدی برای مقابله با داعش ارائه دهند.
ترامپ به خبرنگاران گفت: این طرحی برای شکست داعش در عراق و سوریه است که به نظرم بسیار موفقیت آمیز خواهد بود.
رئیس جمهوری آمریکا دراین دستور خواستار تهیه ‘طرحی فراگیر برای شکست داعش’ شده و اظهار داشته که امکان هیچگونه مماشات یا مذاکره ای با داعش وجود ندارد.
معلوم نیست که این طرح چه تفاوتی با رویکردهای گذشته آمریکا در قبال داعش خواهد داشت. در سند امضاشده، از دیپلماسی عمومی، عملیات اطلاعاتی (اطلاعات و اخبار) و راهبردهای سایبری به عنوان رویکردهای جایگزین برای مبارزه با داعش یاد شده است.

۶- رئیس جمهوری آمریکا در دستور اجرایی دیگری، خواستار ‘بازسازی نیروهای مسلح’ این کشور شد.
ترامپ تصریح کرد که این دستوراجرایی شامل افزایش هزینه های نظامی برای به روز رسانی ناوگان نیروهای مسلح و اختصاص منابع جدید به ارتش آمریکا خواهد بود.

۷- ساخت دیوار بین آمریکا و مکزیک برای جلوگیری از ورود مهاجران یکی از وعده های اصلی ترامپ پیش از برگزاری انتخابات و تبلغیات انتخاباتی بود.
رئیس جمهوری آمریکا دستورساخت یک دیوار در مرز میان آمریکا ومکزیک را با هدف مقابله با موج مهاجران غیرقانونی صادر و تلاش کرد تا هزینه آن را به مکزیک تحمیل کند. این اقدام به لغو دیدار برنامه ریزی شده سران دو کشور منجر شد.

۸- دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا همچنین دستوری را امضا کرد که به موجب آن مرزهای این کشور به مدت چهار ماه به روی پناهجویان و شهروندان هفت کشور اسلامی عراق، ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به مدت سه ماه بسته شد.
بسیاری از شخصیت ها، سازمان ها و نهادهای بین المللی و حتی عموم مردم دنیا در شبکه های اجتماعی، این تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را نژاد پرستانه و غیر انسانی دانستند.
این دستور از سوی دادگاه فدرال تعلیق شد و دادگاه تجدید نظر نیز تعلیق آن را تایید کرد. اکنون ترامپ اعلام کرده است که دستور مهاجراتی جدیدی صادر خواهد کرد.

۹- اقدام دیگر ترامپ، دستور برای خروج آمریکا از پیمان تجاری ترانس پاسیفیک (TPP) بود. وی در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود خروج از پیمان تی‌ پی ‌پی را جزو اولویت‎های خود اعلام کرده بود.
ترامپ این پیمان تجاری را ‘قاتل مشاغل’ آمریکایی خوانده و گفته بود: تی‌ پی ‌پی برای کارگران و صنایع این کشور زیان‌ بار است.
ترانس پاسیفیک( tpp ) دو سال پیش میان آمریکا و یازده کشور امضا شد که ۴۰ درصد از اقتصاد جهان را در اختیار دارند. ( tpp ) تاکنون اجرا نشده است.

۱۰- دولت جدید آمریکا درهمان آغاز کار اعلام کرد، استراتژی تجاری اش به منظور حمایت از فرصت های شغلی برای مردم آمریکا را با خروج از پیمان تجاری، ‘شراکت فراآتلانتیک’ که ۱۲ کشور در آن عضویت دارند، آغاز خواهد کرد.
براساس بیانیه ای که مدت کوتاهی پس از مراسم تحلیف دونالد ترامپ از سوی کاخ سفید منتشر شد، آمده است که آمریکا ‘کشورهایی را که موافقتنامه های تجاری را نقض می کنند و در این فرآیند به فرصت های شغلی آمریکایی آسیب می زنند، تحت فشار قرار خواهد داد.’
طبق این بیانیه، ترامپ همچنین خود را متعهد به مذاکره مجدد در مورد پیمان آزاد تجاری آمریکا(نفتا) می داند که در سال ۱۹۹۴ به امضای ۳ کشور آمریکا، کانادا و مکزیک رسیده است.
دراین بیانیه آمده است: برای مدت های طولانی، مردم آمریکا ناگزیر بودند پیمان های تجاری را بپذیرند که منافع حلقه قدرت داخلی و نخبگان واشنگتن را بر مردان و زنان سختکوش این کشور ترجیح می داد. در نتیجه، شهرهای کارگری شاهد تعطیلی کارخانه های خود ومنتقل شدن مشاغل با درآمدهای بالا به خارج از کشور بودند، در حالی که مردم آمریکا با کسری تجاری رو به تزاید و پایه تولیدی ویران شده مواجه بودند.
به نوشته این بیانیه، این استراتژی با خروج از پیمان شراکت فراآتلانتیک و اطمینان یافتن از اینکه پیمان های جدید تجاری به سود کارگران آمریکایی بسته می شوند، آغاز می شود.

۱۱- ترامپ روز گذشته (۱۲ فوریه) در صفحه توییتر خود عنوان کرد: سرکوب جنایتکاران غیرقانونی یکی از وعده هایم در رقابتهای انتخاباتی بود.
مقامات اداره مهاجرت آمریکا اعلام کرده اند که اقدامات برای بازداشت مهاجران غیرقانونی از یک هفته پیش آغاز شد. یکی از مقامات اداره مهاجرت آمریکا گفت:تمامی افراد دستگیرشده برخی از قوانین مهاجرتی را نقض کرده اند.
مقامات مهاجرتی آمریکا تاکید کرده اند که در مرحله اول اجرای این فرمان، مهاجران با سوابق جنایی دستگیر و از خاک آمریکا اخراج می شوند. یک مقام امنیت داخلی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، نیز گفت:رئیس جمهوری آمریکا آشکارا اعلام کرده است که وزارت امنیت داخلی باید بر اخراج افرادی که برای امنیت آمریکا تهدید محسوب می شوند و متهم به اقدامات جنایتکارانه هستند، متمرکز شود.

۱۲- ترامپ و لغو قانون «داد- فرانک»: اوباما در دوره نخست ریاست جمهوری خود (۲۱ ژوئیه ۲۰۱۰) قانونی را با نام داد- فرانکDodd-Frank) ) به منظور اصلاح وال ‌استریت و حفاظت مصرف ‌کننده امضا کرد. بر اساس این قانون، تغییرات و اصلاحاتی در شرکت ‌های مالی و غیر مالی آمریکا انجام گرفت.
گفته می شود که داد- فرانک یک چارچوب قانونی برای شرکت ‌های فعال دربازار اوراق بهادار و صنعت خدمات مالی آمریکا ایجاد کرد و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی بر بنگاه‌ های فعال در این بازار و صنعت داشت.
در راستای این قانون، نهادهایی پایه گذاری شد تا ضمن حمایت بیشتر ازمصرف کنندگان، شفافیت و حساب‌ دهی گزارشگری و ایجاد قوانین سختگیرانه برای وثیقه‌ های مربوط به وام‌ های رهنی را تحقق بخشند. این قانون نیز با نارضایتی و اعتراض بانک ها و سرمایه داران آمریکایی مواجه شد. آنان این قوانین سختیگرانه را محدودیتی برای پیشبرد فعالیت های اقتصادی خود می دانستند.
همان طور که انتظار می رفت، رییس جمهوری آمریکا نیز به این موضوع ورود پیدا کرد و علت کُند شدن کسب و کار را به دلیل قوانین و مقررات داد- فرانک دانست. در همین راستا روزنامه «واشنگتن پست» روز جمعه پانزدهم بهمن ماه نوشت که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی، مقرراتی را که بر کار بازار بورس وال استریت در نیویورک نظارت دارد، سبک می کند.

۱۳- «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا یک دستور اجرایی جدید صادر کرد که نهادهای فدرال به موجب آن تنها در صورتی می توانند یک قانون جدید را طرح و معرفی کنند که دو قانون پیشین به واسطه آن قابل لغو باشد.
به گزارش پولیتکو، ترامپ پیش ازامضای این دستور گفت: اگر قانونی هست که شما می خواهید؛ ما آن را تایید نمی کنیم چرا که احتمالا پیش از این به ۱۷ شکل متفاوت طرح شده است!
وی ادامه داد: ولی اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، تنها شانس ممکن این است که دو قانون به موجب هر قانون جدید از دور خارج شود.
دستوراجرایی جدید تصریح می کند که دستکم در سال مالی ۲۰۱۷ نباید هیچ هزینه اضافه بابت قوانین جدید فدرال به دولت تحمیل شود و همه هزینه ها باید از محل لغو قوانین فعلی تامین شود.
«پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با استقبال از این طرح گفت که دستور اجرایی ترامپ در راستای اقدامات کنگره برای بازنگری در قوانین دولت اوباما است.
ترامپ که با وعده توسعه کسب و کارهای کوچک پا به رقابت های انتخاباتی گذاشته بود؛ وعده قانون زدایی و کاهش مالیات پرداختی شرکت های خرد و کلان آمریکایی را داده است.

۱۴- رئیس جمهور جدید آمریکا دستور اجرائی ادامه ساخت خط لوله های «داکوتا اَکسِس» و «کیستُون ایکس ال» را صادر کرد.
رئیس جمهور جدید آمریکا دستور اجرائی ادامه ساخت خط لوله های «داکوتا اَکسِس» و «کیستُون ایکس ال» را صادر کرد.
به گزارش رویترز، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جدید آمریکادرحکمی دستور داد تا پروژه های ساخت خط لوله های «داکوتا اَکسِس» (Dakota Access) و «کیستُون ایکس ال» (Keystone XL) ادامه یابند.
لازم به ذکر است این دو پروژه که در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل اعلامِ سیاست های زیست محیطی وی به حالت تعلیق درآمده بود، اکنون با توجیه توسعه زیرساخت های انرژی این کشور توسط ترامپ باید ادامه یابد.
گفتنی است، خط لوله داکوتا به طولِ هزار و ۱۷۰ مایل قرار است نفت منطقه «باکن» داکوتای شمالی با ذخیره ای معادل ۷٫۴ میلیارد بشکه را با عبور از ایالت های داکوتای جنوبی و «آیووا» به ایالت«ایلینویز» برساند. این خط لوله در صورت احداث و بهره برداری، روزانه ۴۷۰ هزار بشکه نفت خام را به بازارها و پالایشگاه های منطقه غرب میانه، ساحل خلیج در جنوب و نهایتا ساحل شرقی آمریکا روانه می کند.

۱۵- رویترز: ترامپ ایجاد مناطق امن در خاک سوریه را دستور کار دولت خود قرار داد. خبرگزاری رویترز شامگاه چهارشنبه گزارش داد که به نسخه ای از پیش نویس فرمان اجرایی دونالد ترامپ دست یافته که حاکی از آن است که وی با صدور فرمانی از پنتاگون و وزارت امور خارجه امریکا خواسته تا برای ایجاد مناطق امن برای غیر نظامیان در خاک سوریه تدابیری اتخاذ کنند.
به گزارش رویترز، این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرده تا کنون هیچ در خواستی از سوی ترامپ مبنی بر ایجاد مناطق امن در سوریه دریافت نکرده است.
در همین حال برخی رسانه ها گزارش دادند که بنابر پیش نویس این فرمان اجرایی، وزارت خارجه با همکاری وزارت دفاع آمریکا طی۹۰ روز از دریافت این فرمان اجرایی، برنامه ای برای ایجاد مناطق امن در خاک سوریه اتخاذ کنند.

۱۶- ترامپ دستور افزایش بازرسی‎های مرزی را داد. دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا می‎گوید از پلیس مرزی این کشور خواسته است در بازرسی‎های مرزی از مسافرانی که وارد خاک آمریکا می‎شوند دقت زیادی به خرج دهند.
به گفته رییس جمهوری آمریکا ‘دادگاه‎ها انجام وظیفه را بسیار دشوار کرده‎اند’ و اگر اتفاق ناگواری رخ دهد آنها مسئول خواهند بود.دادگاه تجدید نظر فدرال درخواست دولت برای برقرارکردن دوباره فرمان مهاجرت را رد کرد. فرمان مهاجرت دونالد ترامپ روز جمعه توسط یک دادگاه فدرال معلق شد.

۱۷- پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ نوشته است رئیس جمهور آمریکا به ارتش این کشور دستور داده تا برای یک جنگ جهانی آماده شود.
به گزارش پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دیدار اخیر خود با مقامات وزارت جنگ این کشور (پنتاگون) به ارتش آمریکا دستور داد تا برای یک جنگ جهانی آماده شود.
ترامپ هنگامی که از پنتاگون بازدید می کرد، در فرمانی اجرایی از ارتش خواست تا بازسازی گسترده ، وسیع و گسترش نیروها، شامل زرادخانه اتمی علیه روسیه و چین آماده شود.
ترامپ در حال امضای اسناد گفت: «من فرمانی اجرایی را امضا می کنم که بر اساس آن نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا در سطحی وسیع بازسازی شود».

۱۸- ترامپ دستور بررسی سیستم اطلاعاتی آمریکا را داد. یکی از دولت مردان سابق آمریکا با اشاره به برنامه‌های کاخ سفید برای سیستم‌های اطلاعاتی آمریکا، گفت: «ترامپ به شرکت Cerberus Capital Management دستور بررسی و اصلاح سیستم اطلاعاتی آمریکا را داده است».
به گزارش رویترز، یکی از دولت مردان سابق آمریکا گفت که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به رئیس شرکت Cerberus Capital Management استیون واینبرگ دستور بررسی و آنالیز سیستم اطلاعاتی این کشور و در صورت امکان اطلاح این سازمان را داده است.
بر اساس اطلاعات در دست، فعلا تصمیم نهایی برای انتصاب فاینبرگ گرفته نشده است. اما اگر او به این سمت برسد می بایست برنامه ای برای توجیه بیش از ۱۷ سازمان مختلف با بودجه ای حدود ۷۰ میلیارد دلار ارائه دهد. در این ارگان ها ده ها هزار نفر مشغول به کار هستند.
دولت جدید آمریکا مایل به ایجاد اصلاحات در مدیریت سیستم امنیت ملی خود می باشد. این بخش که بعد از حادثه ۱۱ سبتامبر شروع به فعالیت کرد مسئول هماهنگی واحدهای اطلاعاتی آمریکا است.