عضوهیات علمی و طراح توربین جریانی جزر و مد گفت: توربین‌های جریان جزر و مد با هدف استفاده از انرژی‌های پاک سواحل کشور طراحی و مکان مناسب برای استقرار آنان شناسایی شده است.

به گزارش یوپنا،اکبر شهرباف عضوهیات علمی دانشگاه و طراح توربین جریانی جزر و مدی  با اشاره به طراحی توربین جریان جزر و مدی اظهار داشت: این پروژه با حمایت ستاد انرژی‌های تجدید‌پذیر معاونت علمی در حال انجام است و مرحله اول این طرح با هدف پتانسیل سنجی و استفاده از انرژی‌های جزر و مد سواحل کشور از سال ۹۳ شروع شده است.

وی بیان کرد: برای اجرای این طرح اطلاعات مفیدی از جریان هوای جزر و مد در ایستگاه‌های مختلف کشور که هریک در سواحل خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر قرار دارند به وسیله سامانه‌های جریان سنج به سطح می‌رسد و این ایستگاهها املاح معلق در آب را که در طی مدت یک ماه در اثر امواج دریا جابجا می‌شوند به صورت قابل قبولی اندازه‌گیری می کنند که این کار با هدف مطالعه بستر دریاهای سواحل کشور انجام می‌شود.

شهرباف ادامه داد: سواحل در کشور از ظرفیت بسیار بالایی در زمینه انرژی‌های جزر و مد برخوردار هستند و به همین دلیل مرحله دوم ظرفیت سنجی انرژی ناشی از جزر و مد را به زودی شروع می‌کنیم تا بیشترین سرعت جزر و مد در سواحل کشور شناسایی و بهترین نقطه برای دریافت انرژی پاک به وسیله توربین‌های جریان جزر و مد انتخاب شود.

طراح توربین جریان جزر و مد عنوان کرد: توربین جریان جزر و مد با استفاده از حرکت آب در زمان جزر و مد انرژی ناشی از جریان حرکت آب را به برق تبدیل می‌شود و برق به دست آمده برای مصرف عمومی وارد شبکه کشور می‌شود.

وی گفت: امروزه بستر مناسبی برای استفاده از انرژی‌های پاک در کشور فراهم شده است اما انرژی‌های ناشی از جزر ومد که در طول شبانه‌روز در دسترس ما قرار دارند از ظرفیت و پتانسیل بالاتری در این راستا برخوردار هستند.

منبع:باشگاه خبرنگاران