وزیر خارجه ایران تأکید کرد که اقدام واشنگتن در آماده کردن تحریم‌های جدید علیه ایران با هدف تحریک و آشفته‌ کردن تهران صورت می‌گیرد.

به گزارش یوپنا، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه «بی بی سی» تصریح کرد که اقدامات واشنگتن برای آماده‌سازی تحریم‌های جدید علیه ایران با هدف تحریک و آشفته‌ کردن ایران صورت می‌گیرد.

وی ابراز امیدواری کردن که جانب احتیاط و دور اندیشی حفظ شود و گفت: «امیدوارم که جانب احتیاط درنظر گرفته شود زیرا ایران هدف راحتی برای ضربه زدن نیست. ما قصد تحریک هیچ‌کس را نداریم. ما قصد برانگیختن خصومت نداریم. ما هرگز هیچ دشمنی را آغاز نکردیم و قصد چنین کاری را هم نداریم».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اینحال تأکید کرد: «اما ما از خود دفاع می‌کنیم. فکر نمی‌کنم افرادی که نگاهی به تاریخچه و توانمندی‌های ما داشته‌اند در چنین حادثه ناگواری مشارکت کنند».

مجری شبکه بی بی سی در خصوص تحریم‌های اخیر واشنگتن علیه برنامه موشکی ایران و همچنین تهدید‌های مقامات دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای تحت نظر قرار دادن ایران سؤال پرسید که ظریف در پاسخ گفت: «موشک‌ها ابزار دفاعی ما هستند. ما به دنبال تحریک هیچ‌کس نیستیم. ما در دفاع از خود یک کشور مستقل هستیم».

ظریف ادامه داد: «اگر شما هشت سال در ایران بودید. وقتی همه در نظام بین‌الملل از جمله آمریکا همه گرایشات به سمت عراق بود. مردم ما فراموش نمی‌کنند که حملات بمباران قرار گرفتند.همه به کشور مهاجم کمک می‌کردند و هیچ‌کس حتی ابزار اولیه دفاعی را در اختیار ما قرار نداد».

مجری بی بی سی در ادامه توضیح داد که عربستان سعودی، آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال حاضر در حال گفت‌وگو در خصوص گزینه‌های روی میز در صورتیکه ایران اقدامات خاصی را مرتکب شود، هستند که وزیر خارجه ایران توضیح داد: «اول از همه ما از قانون جنگل حرف نمی‌زنیم. ما از قانون بین‌الملل حرف می‌زنیم و طبق قوانین بین الملل، چنین گزینه‌هایی نقض قوانین بین‌المللی هستند و به آنها توصیه می‌کنم که نه تنها به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند بلکه مراقب باشند که خود را به دردسر جدی نیاندازند».

وزیر خارجه ایران در ارتباط با توافق هسته‌ای دولت سابق آمریکا با ایران توضیح داد: «دولت قبلی آمریکا به این دلیل با ایران به توافق (هسته‌ای) رسید زیرا که گزینه دیگری در اختیار نداشت. آنها سخت‌ترین و فلج‌کننده‌ترین تحریم‌ها (علیه ایران) را امتحان کرده بودند. این تحریم‌ها نتیجه سیاسی معکوسی به همراه داشت. این تحریم‌ها فشار اقتصادی به ایران وارد آورد اما مردم ایران مقاومت کردند. مردم ایران در مقابل آن فشارها روی پای خود ایستادند».

ظریف تصریح کرد: «ما به همه توصیه کردیم که توافق هسته‌ای یک توافق عقلانی است. این توافق تمام چیزی نیست که آنها می‌خواهند و تمام آن چیزی نیست که ما می‌خواهیم اما یک چیز میانه است و معتقدم که اگر دولت قبلی آمریکا گزینه‌های دیگری داشت، حتماً آنها را به کار می‌گرفت بنابراین این به مفهوم آن نیست که ما از یک رابطه خیلی دوستانه به یک رابطه خصمانه حرکت می‌کنیم».

وزیر خارجه ایران تأکید کرد: «سیاست آمریکا در قبال ایران در ۳۰ ساله گذشته هرگز دوستانه نبوده است و همیشه خصمانه بوده است و مردم ما نشان داده‌اند که هرگز به خصومت پاسخ مثبتی نمی‌دهند».

منبع: فارس