برای نخستین بار در پنج سال گذشته شماری از نمایندگان کره شمالی برای گفت وگو با مقام های دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا راهی این کشور می شوند.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، این خبر روز سه شنبه توسط نشریه هنگ کنگی «ساوت چاینا» منتشر شد و این نشریه آورده است: دولت ترامپ در حال بررسی سیاست های این کشور در قبال کره شمالی است تا از راه های مختلف با این کشور برخورد شود.

گزارش حاکیست، از سوی دیگر اعزام مقام های کره شمالی به آمریکا نشانه ای از تلاش این کشور برای بازکردن درهای گفت وگو با دولت جدید است.

در همین حال گزارش شده است که در یک هفته گذشته پس از آزمایش یک فروند موشک بالستیک میان برد کره شمالی و ترور «کیم جونگ نام» برادر ناتنی رهبر کره شمالی، تلاش ها در یک فرایند پیچیده تر برای شروع گفت و گوهای پیونگ یانگ و واشنگتن قرار گرفته است.
«ساوت چاینا» نوشت: اگر چنین گفت و گویی انجام شود احتمال می رود که پیونگ یانگ در برنامه تسلیحاتی اتمی خود تغییراتی بدهد.

این کشور از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون پنج آزمایش اتمی انجام داده است که ۲ بار آن مربوط به سال ۲۰۱۶ میلادی بوده است و خود را کشور دارنده این تسلیحات معرفی می کند.
پیش از این مقام هایی از آمریکا و کره شمالی در چارچوب مذاکراتی که به «تراک ۲» معروف است گفت و گو کرده اند و اینک روند انجام مذاکرات جدید در مراحل مقدماتی قرار دارد.

نشریه هنگ کنگی به نقل از منابعی که نام آنها برده نشده آورده است: پیونگ یانگ تمایل خود را برای گفت وگو با دولت ترامپ اعلام کرده است.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ در این هفته اعلام کرد که کشورش به تنهایی قادر به بازگرداندن کره شمالی به میز گفت وگوها نیست و در صورت گفت وگوی پیونگ یانگ و واشنگتن راه برای مذاکرات بعدی هموارتر خواهد شد.

مقام های آمریکا و کره شمالی در چارچوب گفت و گوهای «تراک ۲» تاکنون چند بار در مالزی، آلمان و مغولستان مذاکراتی انجام داده اند.

غالب این گفت وگوها که میان مقام های اطلاعات، امنیت و دیپلمات های آمریکایی با مسئولان کره شمالی صورت گرفته، در باره مسایلی چون تحریم، آزمایش های هسته ای، آزمایش های موشکی بالستیک و برنامه های اتمی تسلیحاتی پیونگ یانگ و شهروندان آمریکایی در حبس در کره شمالی بوده است.

با این حال از سال ۲۰۱۱ میلادی که «کیم جونگ اون» جوان قدرت را در کره شمالی در اختیار گرفت، گفت و گویی میان طرفین در آمریکا انجام نشده است.

پیش بینی می شود که خانم «چو سون خویی» رئیس اداره امور آمریکا در وزارت خارجه کره شمالی که نامی آشنا برای دولت آمریکاست، ریاست هیات گفت و گوها را برعهده داشته باشد.