معصومه آقاپور علیشاهی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عدم توجه به کتاب، به عنوان یک کالای ضروری را عامل بسیار مهمی در کاهش تقاضای این محصول فرهنگی در زمان افزایش قیمت کاغذ در کشور دانست و اظهار داشت: صنعت چاپ بسترساز توسعه صادرات غیرنفتی در کشور باشد.
معصومه آقاپور علیشاهی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار یوپنا به بررسی وضعیت صنعت چاپ در کشور و نقش آن در توسعه اقتصادی سخن پرداخت.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی گفت: بنا بر گزارش یک مؤسسه بین المللی در حوزه انتشارات، درآمد جهانی صنعت چاپ در سال گذشته میلادی ۸۵۰ میلیارد دلار بوده و این در حالی است که متأسفانه این رقم در ایران همچنان شناسایی نشده است.
وی ضمن اشاره به این صنعت به عنوان بزرگ ترین و مفیدترین اختراع بشر، از آن به عنوان مهم ترین وسیله انتقال دانش در طول تاریخ یاد کرد و افزود: چاپ به عنوان ابزار انتقال دانش در کشور به بهترین شکل، برای اولین بار در سال ۱۲۵۰ قمری توسط میرزا صالح شیرازی در تبریز مورد بهره برداری قرار گرفت.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به این مطلب که صنعت چاپ به عنوان ششمین صنعت دنیا در بحث اشتغال و درآمد زایی می باشد و نقش محوری را در چرخه تولید و زنجیره ارزش محصولات دارد، از نقش زیربنایی آن در تحول اقتصادی و توسعه فرهنگی یاد کرد.
آقاپور علیشاهی همچنین از نقش این صنعت در توسعه پایدار سخن به میان آورد و تصریح کرد: صنعت چاپ به معنای واقعی می تواند توسعه پایدار را در کشور محقق کند، زیرا رشد و پیشرفت در آن به هیچ وجه به توانائی های نسل های آینده برای تأمین نیازهایشان دست اندازی نمی کند.


نماینده شبستر در مجلس در ادامه به بررسی عوامل عدم توجه اقتصادی به این صنعت در کشور پرداخت.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مهم ترین علل بی توجهی به این صنعت چاپ را در سه شاخه سرمایه، قوانین و آموزش ارزیابی کرد و گفت: این صنعت به واسطه هزینه سنگین تکنولوژی و زود بازده نبودن، از سوی کشورهای دنیا در شاخه بنگاه های متوسط دسته بندی می شود و بنابراین توجه به آن، تنها در سایه سرمایه گذاری و تعامل بخش خصوصی و دولتی می باشد.
نماینده شبستر در مجلس شورای اسلامی در ادامه ضعف قوانین را، از دیگر عوامل نادیده گرفته شدن این صنعت به صورت اقتصادی در کشور عنوان کرد و بروز رسانی قوانین این حوزه را در حوزه وظایف مجلس دانست.
آقاپور علیشاهی، صدور مجوز منوط به ۱۰ سال سابقه کار در صنعت چاپ، با توجه به وابستگی بیش از پیش این صنعت به تکنولوژی های وابسته به دانش فنی در برابر تجربه و سرگردانی فعالان این حوزه بین دو وزارتخانه؛ وزارت ارشاد در خصوص کسب مجوز انتشارات و همچنین تأئیدیه وزارت صنعت، معدن و تجارت در بحث تکنولوژی را به عنوان بخشی از مهمترین مسائل قانونی دانست که لزوم بازنگری آن در مجلس شورای اسلامی احساس می شود.
وی در بحث آموزش نیز، حضور افراد با رشته های تحصیلی غیرمرتبط را از دیگر علل عدم رشد چاپ در کشور عنوان کرد و افزود با توجه به این که تا پیش از این، رشته چاپ تنها در شاخه کار و دانش به آن پرداخته شده، از توجه برنامه ششم توسعه به چاپ و صنعت آن به صورت نظام مند تا مقطع دکترا خبر داد.
نماینده استان آذربایجان شرقی در مجلس، بخشی از مشکلات این صنعت را نیز مورد تحلیل و بررسی قرار داد.
آقاپور علیشاهی عدم توجه به کتاب، به عنوان یک کالای ضروری را عامل بسیار مهمی در کاهش تقاضای این محصول فرهنگی در زمان افزایش قیمت کاغذ در کشور دانست.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان ضمن اعلام وضع نابسامان صنعت چاپ در کشور، توسعه اقتصادی را نیازمند توجه به فرهنگ اقتصادی عنوان کرد و افزود: این صنعت با توجه به کاربردهای مختلف در حوزه هایی غیر از کتاب، مانند: تبلیغات، بسته بندی، مهندسی ساختمان و دکوراسیون داخلی، دارای پتانسیل بسترسازی صادرات غیرنفتی در کشور است و علاوه برکارکرد مؤثر آن در تولید ناخالص ملی، می تواند در کیفیت زندگی مردم نیز نقش بسزایی ایفا نماید.

گفت و گو: میثم خاکپور