رییس‌جمهور گفت: اگر ما از تعامل با جهان بگوییم برخی بدشان می‌آید و روی تعامل با جهان حساسیت دارند و از تقابل خوششان می‌آید نمی‌دانم این تقابل برایشان چه چیزی آورده البته برای برخی نان آورده است.

به گزارش یوپنا، حسن روحانی در نخستین مجمع ملی سلامت عنوان کرد: در آغاز سخن به تناسب ایامی که به شهادت سرور زنان عالم اختصاص دارد به روان پاک آن بزرگوار و پدر و همسرش و همه فرزندان عزیزش درود  و تهیت و سلام می‌فرستیم و می‌دانیم فاطمه اطهر همواره خیر کثیر برای جامعه بشری بوده او کوثر و سرچشمه همه نیکی‌ها و برکت‌هاست و ما باید از این سرچشمه برای تعالی زندگی‌مان بهره بگیریم و استفاده کنیم.

سلامت، ارگان و نهاد خاصی ندارد

او افزود: موضوع جلسه امروز از موضوعات بسیار حائز اهمیت است و اعضایی که در اینجا حاضرند مسئولیت سنگین و مقدسی بر دوش دارند. همین کلمه مجمع ملی سلامت راهنمای خوبی برای ما است. این جمله معنایش این است که اولا سلامت فرای درمان و مقدم  بر درمان است و ثانیه سلامت ارگان و جایگاه و نهاد خاصی ندارد و به قشر خاصی هم اختصاص ندارد.

رییس‌جمهور یادآور شد: ممکن است بیمارستان‌ها و مطب‌هایی باشد که درمان در آنجا انجام می‌شود البته عده‌ای هم در خانه خوددرمانی می‌کنند اما در بحث سلامت دنیای بسیار وسیعی وجود دارد و مهم است که چه اقداماتی می‌کنیم نه امروز که از روز تولد نوزاد و از زمانی که تصمیم می‌گیریم زندگی مشترک را تشکیل دهیم این مهم است.

مسکن کم داریم و منزل زیاد

او گفت: این که اسلام می‌گوید برای ازدواج همسانی و کفو باشد یعنی از لحاظ ایمانی و بینشی این مساله رعایت شود. اولین قربانی عدم همسانی، نوزاد است. حتی در دوران جنینی وقتی مادر و پدر عصبانی باشد، تاثیر می‌گذارد. یکی از مشکلات ما این است که مسکن کم داریم و منزل زیاد. مسکن یعنی محل آرامش. بیرون هر مشکلی داریم به خانه که نزدیک شویم قلب آرام‌تر می‌شود ما می‌گوییم سلامت اول از مسکن و غذا و هوا شروع می‌شود.

روحانی تاکید کرد: اگر بانوان ما در خیابان راه می‌روند و خدایی ناکرده آزار کلامی ببینند حرف در ذهن آنها اثر می‌گذارد روح او و آرامش او موثر است. سلامت از اینجا شروع می‌شود برخی گاز ماشینشان به بوق وصل است و مرتب بوق می‌زنند آزار دهندگی گوش در سلامت موثر است آن جمله معروف مرحوم بوعلی می‌گوید جسم سالم و روح سالم در هم اثر متقابل دارند. پس سلامت دنیای وسیعی دارد.

برخی روی تعامل با جهان حساسیت دارند

او عنوان کرد: اگر ما از تعامل با جهان بگوییم برخی بدشان می‌آید و روی تعامل با جهان حساسیت دارند و از تقابل خوششان می‌آید نمی‌دانم این تقابل برایشان چه چیزی آورده البته برای برخی نان آورده است.

ساختار برخی کشورها برای تحریم‌ها ایجاد شده است

روحانی افزود : تعامل با جهان که ما می‌گوییم همین است.  شما وقتی تعامل با جهان ندارید و دچار تحریم هستید از کود و سم غیر استاندارد استفاده می‌کنید. کشوری که کود استاندارد دارد هم آن را به شما نمی‌دهد کشوری که مشتری ندارد به شما کود می‌دهد. برخی کشورها ساختارشان برای تحریم‌ها ایجاد شده اگر در جهان تحریم نباشد، دکان این کشورها برچیده می‌شود.

او افزود: وقتی کشاورزی ما نمی‌تواند در چارچوب سلامت قدم بردارد و از کود و سم غیراستاندارد استفاده می‌کنیم و از بذر نادرست استفاده می‌کنیم، سلامت دچار مشکل می‌شود. نمی‌شود که هر روز مکمل از داروخانه بخریم. این مواد باید در مواد غذایی ما باشد. نیازمندی‌های ما باید در مواد غذایی تامین شود. ترکیب و بذر گندم‌ها متفاوت است. ما باید سلامت را از نانوایی و مزرعه و باغات آغار کنیم.

برخی فکر می‌کنند با افزایش قفل دروازه‌های کشور امنیت و سلامت بیشتر است

او افزود : در خود مساله دارو و درمان هم باز همین است. اینجور نیست که بگوییم در دارو و درمان پزشکی ما بدون نیاز به بخش‌های دیگر و به جهان می‌توانیم عمل کنیم. دانشگاه‌ها و محققان ما باید در تعامل با جهان باشند. ذکات علم یاد دادن به دیگران است ما هم باید یاد بدهیم و هم یاد بگیریم. برخی فکر می‌کنند هرچه قفل دروازه‌های کشور بیشتر باشد امنیت و سلامت بیشتر است. ما ملتی بزرگ داریم . این طور درست نیست.

روحانی تاکید کرد: از استاد دانشگاه هم باید نگران باشیم که برای مطالعات می‌رود خارج و از استادی که به ایران می‌آید هم باید ناراحت باشیم. یک عده هم خودشان ذهنشان آشفته و نگران است هم تولید نگرانی می‌کنند. اساتید ما می‌توانند علم و تحقیقات را بالا ببرند گاهی یک تحقیق کوچک تا زمانی که مورد تایید قرار می‌گیرد و به محصول تبدیل می‌شود ببینید چقدر درد و بیماری و گرفتاری و پیش‌گیری از بیماری را تولید می‌کند.

برخی آلزایمر سیاسی گرفته‌اند

او با طرح این سوال که آیا همه سرمایه‌گذاری را می‌توانیم انجام دهیم، گفت : البته من نمی‌خواهم برگردم به سال ۹۲ چون برخی به دلیل آمارهای آن دوره که مشعشع است ناراحت می‌شوند که از قبل از این دولت بگوییم. می‌گویند همین آمارهای خودتان را بگویید به دولت قبل چه کار دارید؟  وقتی آن دولت روی کار بود می‌خواستیم انتقاد کنیم می‌گفتند انتقاد نکنید کار دولت را برهم نزنید. الان می‌گویند چه کار دارید انتقاد کنید؟

روحانی ادامه داد: آغاز دولت ما مشکلات فراوانی داشتیم وضع دارو در آن زمان را در نظر بگیرید. دارو کم بود. برخی آلزایمر سیاسی گرفته‌اند و یادشان می‌رود آن وقت وضع دارو و درمان چه بود.

رییس دولت یازدهم اضافه کرد: یادشان می‌رود که وضعیت دارو و درمان، قیمت دارو و تجهیزات پزشکی چگونه بود. یادشان رفته بود برخی داروها و تجهیزات به دست ما نمی‌رسید.

انتقاد از رسانه‌ملی

روحانی با اشاره به صحبت‌های صبح امروز خود با وزیر بهداشت اظهار داشت: از وزیر سوال کردم از ابتدای دولت وضعیت دارویی چگونه است و چقدر گران شده است، ایشان گفت حداقل ۲۰ درصد داروهای خارجی و ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی نسبت به آغاز دولت ارزان شده است. پس چرا نمی‌گوییم؟ چرا رسانه ملی ما…

او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اخبار صداوسیما تصریح کرد: یک جاهایی گوشت دو روز گران می‌شود اخبار تلویزیونی در خبر نخستش به قصابی می‌رود و می‌پرسد گوشت چقدر گران شده است و اگر گوشت ارزان شود، این خبر را منتشر نمی‌کند یا در آخرین اخبارش می‌گوید.

رییس جمهور یادآور شد: مردم فراموش نکنند این اقدام، اقدام ارزشمندی است. در این دولت تلاش شده از نظر درمان و سلامت وضعیت‌شان یک قدم بهتر شود. نمی‌گوییم بهتر شده‌ایم. گام‌هایی را برداشتیم و باید گام‌های بیشتری هم برداریم تا به وضعیت مطلوب برسیم.

روحانی با بیان اینکه همه چیز زندگی ما اصل حیات و کیفیت آن است، خاطرنشان کرد: ما باید کیفیت زندگی و اصل حیات را بالا ببریم در حقوق شهروندی که منشور آن منتشر شد از همه ارگان‌ها از جمله بخش سلامت خواسته‌ایم تا اجرا کند. اصل یک آن حق حیات، کیفیت زندگی و آب سالم و… است تا مردم بدانند حق‌شان چیست و دولت به معنای عام کلمه و بخش عمومی بدانند، وظیفه‌شان چیست؟

بعضی‌ها فکر می‌کنند بودجه جاری خیلی بد است

او ادامه داد: در مساله درمان برای اینکه بتوانیم مردم را از رنج بیماری نجات دهیم چه می‌خواهیم؟ سرمایه برای ساختن بیمارستان، خرید تجهیزات و استخدام افراد می‌خواهیم. یکی از وظایف دولت تامین بودجه برای این مساله است. بودجه جاری برای این‌ها است. بزرگترین بودجه جاری تعلق می‌گیرد به آموزش، بهداشت و درمان و امنیت و مسائل رفاه اجتماعی. بعضی‌ها فکر می‌کنند بودجه جاری خیلی بد است و بودجه عمرانی خیلی بد است. بدانیم بودجه جاری دولت به معنای آن است که خدمت به مردم بدهیم در بخش سلامت و آموزش و امنیت خدمت است.

رییس دولت یازدهم با بیان اینکه همه این سرمایه را دولت نمی‌تواند تامین کند، ابراز داشت: پس باید سرمایه‌گذار را دعوت کنیم. سرمایه‌گذار اگر سرمایه‌اش را در بخش سلامت صرف کند و سودش را تضمین کنیم و او بدانید کاری اساسی است و سود عادلانه‌ای نصیبش می‌شود. سازمان برنامه و برنامه‌ریزان و سازمان اداری و استحدامی این وظیفه را برعهده دارند.

ادامه دارد…