رئیس سابق جبهه ملی فرانسه به دلیل اظهارات تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه علیه اقلیت دوره‌گردهای اروپا (کولی‌ها) در سال ۲۰۱۳ میلادی، به پرداخت ۵ هزار یورو جریمه نقدی محکوم شد.

رئیس سابق جبهه ملی فرانسه به دلیل اظهارات تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه علیه اقلیت دوره‌گردهای اروپا (کولی‌ها) در سال ۲۰۱۳ میلادی، به پرداخت ۵ هزار یورو جریمه نقدی محکوم شد.

به گزارش یوپنا به نقل از عصرایران، دادگاه تجدید نظر شهر “اکس – آن – پرووانس” فرانسه “ژان ماری لو پن” سیاستمدار راست‌گرا و رئیس سابق جبهه ملی این کشور ( تا سال ۲۰۱۱ ) را به جرم تشویق به نفرت و تبعیض به پرداخت ۵ هزار یورو محکوم کرد.

وی طی یک نشست خبری در سال ۲۰۱۳ اظهاراتی علیه اقلیت کولی اروپا مطرح کرده بود.

لو پن خطاب به مردم شهر اکس – آن – پرووانس گفته بود: به نظر می‌رسد که شما با صدها کولی این شهر مشکل دارید، همان‌هایی که بوی بدی می دهند.

رئیس سابق جبهه ملی فرانسه که طیف راست‌های تندرو را نمایندگی می‌کند به دادگاه گفت: به این اظهارات واقف هستم زیرا پیش از گفتن به خوبی درباره آنها فکر کرده بودم.

ژان ماری لو پن پدر “مارین لو پن” کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه است. لو پن دختر مواضع بسیار تندی را اتخاذ کرده است تا جایی که برخی از وی با عنوان “ترامپ فرانسه” یاد می کنند.

بر اساس حکم دادگاه، لو پن علاوه بر مبلغ ۵ هزار یورو، باید مبلغ ۲ هزار یورو به انجمن “SOS” و هزار یورو به انجمن حقوق بشر پرداخت کند. این دو نهاد علیه لو پن دعوی حقوقی اقامه کرده بودند.

لو پن در دادگاه از اظهارات نژادپرستانه و تبعیض‌آمیزش عقب‌نشینی نکرد و تاکید کرد: بله وجود آنها (کولی‌ها) برای اهالی شهر آزاردهنده و چندش آور است و مردم از وجود آنها ناراضی هستند.

وی سخنان خود در دادگاه را اینگونه ادامه داد: آنها بوی بدی دارند و تنها یک دیدار از یک چادر محل سکونت آنها برای فهم این موضوع از طریق حس بویایی کفایت می‌کند.

سیاستمدار تندرو فرانسه اظهار داشت که وی در برابر پاداش حرف دل افرادی که به وی رای خواهند داد را می‌گوید و در ادامه افزود: احساس نفرت کاملا برای من ناآشنا است.

دادستان در اعلام حکم وی گفت: نمی‌دانیم که احساس آقای لو پن نفرت است یا خیر و ما برای این امر وی را ملامت نمی‌کنیم بلکه برای اظهارات توهین آمیز وی به این اقلیت مجازات می‌شود.

کولی یا همان غربتی نام یک اقلیت قومی پراکنده در کشورهای مختلف دنیا است که در اروپا و سایر کشورهای جهان زندگی‌ می‌کنند. آنها چادرهای خود را در اطراف شهرها بر پا می‌کنند و از طریق رقص و آواز امرار معاش می‌کنند.