دو تن از مقامات پیشین و سخنگوی باراک اوباما ادعاهای اخیر ترامپ مبنی بر شنود تلفن‌هایش در جریان انتخابات را تکذیب کردند.

دو تن از مقامات پیشین و سخنگوی باراک اوباما ادعاهای اخیر ترامپ مبنی بر شنود تلفن‌هایش در جریان انتخابات را تکذیب کردند.

به گزارش یوپنا به نقل از ایسنا، این در حالی است که به تازگی دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری آمریکا با انتشار سلسله توییت‌هایی ادعا کرد در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر این کشور، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین اقدام به شنود تماس‌های تلفنی وی می‌کرده است.

در پی این ادعا، کوین لوییس، یکی از سخنگویان اوباما هرگونه ادعا در خصوص شنود شخص اوباما یا مقامات کاخ سفید علیه ترامپ را غلط توصیف کرد.

لوییس با انتشار بیانیه‌ای در این باره متذکر شد: یکی از قوانین اصلی دولت اوباما این بود که هیچ یک از مقامات کاخ سفید هرگز در تحقیقات مستقل وزارت دادگستری مداخله نکنند. بنابراین به عنوان بخشی از این اقدام نه اوباما به عنوان رئیس‌جمهور و نه هیچ یک از مقامات کاخ سفید دستور شنود هیچ یک از شهروندان آمریکایی را صادر نکردند.

بر اساس قانون آمریکا حکم قضایی برای شنود تماس‌ها از سوی وزارت دادگستری یا دادگاه اطلاعات خارجی به عنوان نهادهای مستقل از کاخ سفید صادر می‌شود.

علاوه بر لوییس، دو تن از دیگر مقامات ارشد دولت سابق آمریکا نیز ادعای ترامپ در این باره را تکذیب کردند. یکی از این مقامات که گفته می‌شود از مقامات ارشد اطلاعاتی واشنگتن محسوب می‌شود، با بی‌معنی خواندن این ادعاها، به رد آن‌ها پرداخت و یکی دیگر از این مقامات که گفته می‌شود به صورت مستقیم در جریان تحقیقات وزارت دادگستری دولت اوباما بوده است، در این باره توضیح داد: تماس‌های تلفنی ترامپ هرگز شنود نشده و این ادعا کاملا غلط است.

در همین حال، بن رت، معاون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در واکنشی توییتری اظهارات رئیس‌جمهوری جمهوریخواه کشورش را رد و عنوان کرد: هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند دستوری برای شنود تماس‌ها داشته باشد. این محدودیت‌ها اعمال می‌شود تا از مردم در مقابل افرادی چون تو حفاظت شود.