مسعود کیهان

مسعود کیهان: پنجشنبه شب با ورود روحانی به مراسم عزاداری بیت رهبری مردم با شعار نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا به استقبال روحانی رفتند که همین باعث شد تا قبل از سخنرانی حجت الاسلام پناهیان، رییس جمهور بیت رهبری را‌ترک کند.

این روایت کانال تلگرامی رجا نیوز منتسب به نزدیکان احمدی نژاد در گذشته و امروز نزدیک به جبهه پایداری از شعارهایی است که در حضور رهبر معظم انقلاب علیه رئیس جمهور سر داده شده است.

طیف رسانه‌های جبهه پایداری مدت‌هاست سعی دارند از هر سخن دکتر روحانی، به زعم خویش نکته‌ای را بیرون کشیده و آن را مستمسکی برای تقابل دولت با رهبری انقلاب قرار دهند. نیروهای پیاده نظام این گروه هم از هر فرصت و‌تریبونی برای پیشبرد این اهداف خود استفاده می‌کنند حال می‌خواهد این فضا در مراسم تشییع شهدا باشد یا‌تریبون نماز جمعه و… .

این فضاسازی‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که تصاویر دکتر روحانی در همان شب مراسم عزاداری شام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در محضر رهبر انقلاب، نشان از ابراز ارادت وی به رهبری دارد.

پیش‌تر نیز رئیس جمهور در برهه‌های مختلف نزدیکی و ارادت خود به رهبری را نشان داده است که در زیر برخی از آنها می‌آید:

– یک خط و یک رهبر و یک دولت بیشتر نداریم. در ایران مدیریت دوگانه وجود ندارد (يکشنبه ۲ آبان ۹۵ در اجتماع بزرگ مردم استان مرکزی در اراک)

– ما هیچ قدمی در مساله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کرده باشیم، با ایشان بارها جلسه گذاشتیم، نامه‌های مکتوب ایشان و دستوراتی که من بر روی آنها خطاب به تیم مذاکره کننده نوشتم وجود دارد. نامه‌ای نبوده که ایشان بنویسند و من دستور قاطع ندهم. ممکن است ۱۰۰ درصد مورد نظر ما اجرا نشده باشد و جایی کم و کسر آوردیم ولی مبنا این بوده که دستورات ایشان اجرا شود. (۱۶ آذر ۹۵ در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران)

– یک ملت هستیم با یک رهبر و یک دولت؛‌ترویج اختلاف چرا؟ راهبرد حکیمانه جذب حداکثری و دفع ‏حداقلی انقلاب را در برابر بیگانگان بیمه می‌کند (۱۹ بهمن در مراسم سی و چهارمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران).

همواره سخنان هوشمندانه دکتر روحانی در تبعیت دولت یازدهم از رهبری انقلاب خنثی کننده رفتار افرادی بوده که سعی در القای تقابل دولت و رهبری دارند. این افراد همان کسانی هستند که خانه نشینی یازده روزه احمدی‌نژاد در پی توصیه رهبر معظم انقلاب به وزیر اطلاعات برای باقی ماندن در جایگاه خود و همچنین مقاومت و سکوت وی برابر نظر رهبری درباره کاندیداتور نشدن او در انتخابات ریاست جمهوری را تقابل با رهبری نمی‌دانند یا لااقل صلاح می‌دانند درباره آن سخنی نگویند.

در اینجا می‌توان از چند منظر هدف تندروها از القای اختلاف میان روحانی و رهبری نظام را بررسی کرد:

۱- طیف تندروی مخالف روحانی که هنوز نتوانسته‌اند به نامزدی واحد در برابر وی برسند، روحانی را فعلا بدون رقیب می‌بینند و در این مقطع از هر حربه‌ای برای خارج کردن وی از جریان انتخابات استفاده می‌کنند. می‌توان گفت طرح القای اختلاف میان روحانی و رهبری در این راستا صورت می‌گیرد که بتوانند در فرآیند تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آینده برای ایشان ایجاد مشکل کنند.

۲- مخالفان بیشتر به دنبال نوعی مشابه سازی روحانی با دولت قبل هستند تا بگویند همان رفتاری که باعث شد احمدی نژاد از صحنه خارج شود در حال تکرار برای آقای روحانی است. اما به نظر می‌رسد دکتر روحانی با توجه به تجربه‌ای که از رئیس جمهور قبلی سراغ دارد هرگز نزدیک این خطوط قرمز نخواهند شد.

۳- اگر افراد مورد اشاره موفق به خارج کردن روحانی از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نشوند، با طرح اختلاف میان روحانی و رهبری سعی در ریزش آرای روحانی خواهند داشت تا با کاهش آرای روحانی شاید فرجی برای پیروزی نامزد مورد نظرشان پیدا شود و اگر هم نشد با ریزش آرای وی، روحانی دوره دوازدهم دیگر روحانی دوره یازدهم نباشد.

رئیس جمهور دیروز در آیین تجلیل از مدال آوران ورزش کشور گفت: «ملت ایران یک ملت واحد و دارای یک قانون و یک کشور واحد و یک رهبر عزیز و بزرگوار و یک دولت و مجلس است، لذا همه تلاش ما باید برای غرور، افتخار و عظمت سرزمین و ملت ایران باشد». به راستی ما را چه شده است که به خاطر منافع سیاسی حزب و گروه خود بر طبل تفرقه در کشور می‌کوبیم و خلاف منویات رهبری مبنی بر جذب حداکثری بر دفع حداکثری اصرار داریم. دولت‌ها می‌آیند و می‌روند اما آنچه استوار است نظام و کشور است که نباید با حمله به دولت به اصل نظام آسیب برسانیم.