رئیس جمهور آمریکا نسخه جدیدی از فرمان شکست خورده اولیه مهاجرتی خود را دوباره امضا کرد.

به گزارش یوپنا، در نسخه جدید دستور مهاجرتی رئیس جمهور امریکا که در آن برخی تغییرات و تفاوت ها نسبت به فرمان اولیه دیده می شود اما در اساس همان سیاست ها را در رابطه با مسئله مهاجرت دنبال می کند.
به موجب این فرمان ۶ کشور مسلمان از جمله ایران در فهرست کشورهایی قرار گرفته اند که صدور روادید برای اتباع آن ها به مدت ۹۰ روز ممنوع شده. در تشریح دلائل گنجاندن این کشورها در فهرست مذکور ادعا شده این تصمیم بر اساس اطلاعات به دست آمده در گزارش سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در مورد کشورهای مختلف جهان و در رابطه با مسائل امنیتی و تروریستی گرفته شده است.
در توضیح بخش مربوط به ایران اعلام شده ایران از سال ۱۹۸۴ تاکنون از گروه هایی از جمله حزب الله و حماس حمایت کرده است.
دولت جدید آمریکا مدعی شده ایران از همکاری با این کشور برای مقابله با تروریسم خودداری کرده و به همین علت شهروندان ایران در رده شهروندانی شناخته می شوند که وجود آنها برای امنیت آمریکا تهدید به حساب می آید. عراق از جمع کشورهایی که در فرمان اجرایی قبلی ذکر شده بودند، خارج شده است.
فرمان اجرایی ترامپ اتباع ۶ کشور ایران، سودان، سومالی، لیبی، یمن و سوریه را برای ۹۰ روز از ورود به خاک آمریکا منع می‌کند.

ترامپ تصریح کرده مقام‌های آمریکایی می‌توانند برای هر یک از اتباع شش کشور یاد شده، بر حسب بررسی‌های مورد به مورد، معافیت صادر کنند.

* منع ورود اتباع شش کشور موارد زیر را شامل خواهد شد:

– افرادی که در زمان اجرای این فرمان، خارج از خاک ایالات متحده آمریکا هستند

– افرادی که تا ساعت ۵ بعدالظهر روز ۲۷ ژانویه سال ۲۰۱۷، روادید معتبر نداشته‌اند؛ در زمان اجرایی شدن این قانون، روادید معتبر ندارد.

* اتباع شش کشور که هر از شرایط زیر را داشته باشند از ممنوعیت‌های فرمان جدید معاف شده‌اند:

– تمامی ساکنان دائمی قانونی ایالات متحده آمریکا

– هر یک از اتباع کشورهای خارجی که در روز اجرایی شدن این فرمان یا بعد از آن، برای ورود به آمریکا پذیرفته شوند یا دارنده فرم parole (مجوز ورود یکبار به آمریکا برای مقاصد خاص) باشند؛

– هر یک از اتباع کشورهای خارجی دارنده هر سندی غیر از ویزا که به وی اجازه سفر به آمریکا و تلاش برای ورود یا پذیرش به آمریکا می‌دهد و در روز اجرا شدن این فرمان یا هر تاریخ دیگر بعد از آن معتبر باشد.

– هر یک از اتباع دو گانه کشورهای هدف که در حال سفر با گذرنامه کشورهایی باشند که در این فرمان هدف قرار ندارند.

– اتباع خارجی که در حال سفر با ویزای دیپلماتیک یا ویزای از نوع دیپلماتیک، ویزای ناتو، ویزای C-2 برای سفر به سازمان ملل، یا ویزاهای G-1، G-2، G-3,  G-4  باشند.

– هر یک از اتباع کشرهای خارجی که به آنها پناهندگی اعطا شده است؛ هر یک از پناهندگانی که برای ورود به آمریکا پذیرفته شده‌اند یا هر فردی که به آنها فرم parole پیشرفته اعطا شده است.