معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۷۵هزار دانشجوی غیرایرانی جذب کنیم گفت: اولویت وزارت علوم این است که دانشگاه ها دانشجویان را به شیوه غیر بورسیه جذب کنند تا در اقتصاد کشور نیز تاثیر مثبت داشته باشد.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۷۵هزار دانشجوی غیرایرانی جذب کنیم گفت: اولویت وزارت علوم این است که دانشگاهها دانشجویان را به شیوه غیر بورسیه جذب کنند تا در اقتصاد کشور نیز تاثیر مثبت داشته باشد.

به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، مجتبی صدیقی در هفتمین نشست هم‌اندیشی معاونان، مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری که امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به حضور ۲۳ هزار دانشجوی غیرایرانی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه‌های داخل مشغول به تحصیل هستند که اگر دانشجویان جامعه‌المصطفی را در نظر نگیریم، حدود ۲۳ هزار دانشجوی خارجی داریم.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران به شکل غیربورس تحصیل می‌کنند، گفت: این روند در دانشگاه‌های بزرگ متفاوت است یعنی ۵۰ درصد دانشجویان به شکل بورسیه و ۵۰ درصد نیز به صورت غیر بورسیه مشغول تحصیل هستند اما به طور کلی برنامه وزارت علوم این است که میزان تحصیل دانشجویان غیربورسیه را افزایش دهیم.

وی افزود: دانشگاههای دارای دانشجوی غیر ایرانی در دو گروه با جمعیت ۲۰۰ دانشجوی خارجی و بالاتر و ۵۰ تا ۲۰۰ دانشجوی خارجی تقسیم بندی شدند و مورد ارزیابی قرار گرفتند که در گروه اول دانشگاه شهید بهشتی، فردوسی مشهد و بین المللی امام خمینی بهترین عملکرد را داشتند.

صدیقی اظهار داشت: در گروه دانشگاه های دارای ۵۰ تا ۲۰۰ دانشجوی خارجی، دانشگاه های صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر و تربیت مدرس بهترین نتیجه ارزیابی عملکرد را کسب کردند.

وی گفت: سالانه ۴هزار نفر از اتباع غیرایرانی در کنکورهای مختلف دانشگاههای کشور تحصیل می کنند و از جمعیت ۲۳ هزار نفری دانشجویان غیرایرانی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم ۱۵ هزار دانشجو از طریق آزمون پذیرفته شده‌اند.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: وزارت علوم به هر میزان که دانشگاهها بتوانند دانشجوی غیر ایرانی جذب کنند به آنها سهمیه جذب دانشجوی بورسیه می دهد گفت: دانشگاهها باید سهم خودرا از جذب ۷۵ هزار دانشجوی خارجی اعلام کنند تا سازمان دانشجویان در قالب تفاهم نامه مشترک انواع حمایت ها را از آنها در این حوزه انجام دهد.

وی با علام این که برنامه سازمان امور دانشجویان افزایش فرصت های مطالعاتی و کاهش اعزام کامل دانشجو به خارج است گفت: در سال جاری انجام ۱۵۰۰ فرصت مطالعاتی کوتاه مدت در خارج از کشور عملیاتی شد.

صدیقی با تاکید بر استفاده دانشگاه ها از بورسیه های دولت خارجی به دانشجویان ایرانی گفت: از دانشگاهها خواسته ایم اطلاعات دانشجویان مستعد خود را به سازمان امور دانشجویان اعلام کنند تا فرصت استفاده از بورس دول از دست نرود.

وی ضمن تاکید بر افزایش تعامل دانشگاهها با رایزن های علمی ایران گفت: از سال آینده تعداد رایزن های علمی ایران از ۵ نفربه ۸ نفر افزایش می یابد.