امیررضا واعظ آشتیانی به روزنامه آرمان گفت: احمدی‌نژاد به دنبال این است که دیدگاه‌های خود و نزدیکانش را به عنوان یک تفکر و جریان مهم سیاسی در کشور جلوه بدهد. وی به دنبال این است که به اصولگرایان و جریان‌های همسو نشان دهد که معادله انتخابات بدون جریان احمدی‌نژاد برای اصولگرایان حل نخواهد شد.

به گزارش یوپنا امیررضا واعظ آشتیانی به روزنامه آرمان گفت: احمدی‌نژاد به دنبال این است که دیدگاه‌های خود و نزدیکانش را به عنوان یک تفکر و جریان مهم سیاسی در کشور جلوه بدهد. وی به دنبال این است که به اصولگرایان و جریان‌های همسو نشان دهد که معادله انتخابات بدون جریان احمدی‌نژاد برای اصولگرایان حل نخواهد شد.

بخش هایی از این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

به نظر شما حمید بقایی با چه هدفی کاندیدای ریاست‌جمهوری شده است؟

از نظر قانونی هر فردی که احساس می‌کند توانایی مدیریت کشور را دارد می‌تواند در انتخابات ثبت نام کند و خود را در معرض آرای مردم قرار دهد. با این وجود شورای نگهبان با بررسی صلاحیت افرادی که در انتخابات ثبت نام کرده‌اند در نهایت مشخص خواهد کرد که چه افرادی می‌توانند در مرحله بعدی انتخابات حضور داشته باشند و فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کنند. به نظر من آقای بقایی به پیامدهای حضور خود در انتخابات به خوبی فکر کرده است و وضعیت به شکلی نیست که ایشان بی‌گدار به آب زده باشد. از سوی دیگر ایشان با نزدیکان خود مشورت کرده و حمایت احتمالی آنها را اخذ کرده و در نهایت خود را کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری کرده است.

حضور غیرمنتظره بقایی در انتخابات، حمایت صریح مشایی از ایشان و بیانیه اخیر احمدی‌نژاد نشان می‌دهد که تیم احمدی‌نژاد به دنبال اهداف جدیدی در فضای انتخابات است. به نظر شما اقدامات اخیر یاران احمدی‌نژاد، نظم انتخاباتی اصولگرایان را در آستانه انتخابات به هم نمی‌زند؟

به نظر من احمدی‌نژاد همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نمی‌گذارد و بی‌گدار به آب نمی زند. احمدی‌نژاد کسی نیست که حیثیت سیاسی خود را در این مرحله از انتخابات خرج کند. بنده معتقدم احمدی‌نژاد زمانی حیثیت سیاسی خود را به صورت کامل خرج می‌کند که شخصا در انتخابات حضور داشته باشد. این در حالی است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ این امکان به دلیل توصیه رهبر معظم انقلاب برای وی مهیا نیست. در نتیجه احمدی‌نژاد اگر بخواهد حیثیت سیاسی خود را خرج کند به احتمال زیاد در سال۱۴۰۰ این کار را خواهد کرد. اقدامات اخیر بقایی و احمدی‌نژاد بیشتر برای تلنگر به اصولگرایان است. احمدی‌نژاد به دنبال این است که به اصولگرایان این نکته را گوشزد کند که وی در کشور دارای پایگاه اجتماعی و پایگاه رای است. به نظر من در واقعیت نیز این مساله صحیح است و احمدی‌نژاد دارای پایگاه اجتماعی است و کسانی که عنوان می‌کنند احمدی‌نژاد مهره سوخته است دچار اشتباه هستند. هر دولتی که در جمهوری اسلامی روی کار آمده و فعالیت اجرایی داشته به صورت طبیعی دارای هوادارانی است. برخی گمان می‌کنند به دلیل این که دولت آقای روحانی در چهار سال گذشته دولت آقای احمدی‌نژاد را مورد نقد جدی خود قرار داده، در نتیجه احمدی‌نژاد تخلیه شده و هواداران خود را از دست داده است. به نظر من این تحلیل دقیقی نیست. در شرایط کنونی اگر کسی عنوان کند دوران احمدی‌نژاد تمام شده است و وی به مهره سوخته تبدیل شده است، به سود احمدی‌نژاد است و وی را احیا می‌کند. به نظر من اگر قرار است کسی بایکوت شود اصلا نباید از وی سخن به میان بیاید. بنده معتقدم در شرایط کنونی احمدی‌نژاد بیش از آن که به دنبال هجمه به دولت آقای روحانی باشد، به دنبال تحت‌الشعاع قرار دادن آرای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ است. در نتیجه احمدی‌نژاد به دنبال برهم‌زدن نظم انتخاباتی اصولگرایان است.

احمدی‌نژاد با توجه به چه اهدافی به دنبال برهم‌زدن نظم انتخاباتی اصولگرایان است؟

احمدی‌نژاد به دنبال این است که دیدگاه‌های خود و نزدیکانش را به عنوان یک تفکر و جریان مهم سیاسی در کشور جلوه دهد. وی به دنبال این است که به اصولگرایان و جریان‌های همسو نشان دهد که معادله انتخابات بدون جریان احمدی‌نژاد برای اصولگرایان حل نخواهد شد و اصولگرایان حتما باید احمدی‌نژاد را نیز وارد معادلات انتخاباتی خود کنند. با این وجود بعید به نظر می‌رسد که احمدی‌نژاد به صورت مستقیم در انتخابات ریاست جمهوری سال۹۶ ورود کند. جریان احمدی‌نژاد به دنبال این است که آقای بقایی در انتخابات شرکت کند و اگر موفق شد مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرد، خود را در معرض آرای مردم قرار دهد تا میزان رای تفکر احمدی‌نژاد در فضای سیاسی کشور مشخص شود و این جریان خود را برای انتخابات۱۴۰۰ آماده کند. در نتیجه بقایی تلاش می‌کند علاوه بر احیای گفتمان احمدی‌نژاد در فضای سیاسی کشور، میزان آرای وی را نیز در انتخابات ۹۶ مشخص کند تا اگر احمدی‌نژاد خواست در انتخابات ۱۴۰۰کاندیدا شود با محاسبه دقیق عمل کند.