متأسفانه صدا و سيما که دستگاه اصلي تبليغاتي کشور است، مسئوليت اصلي خود را در ارائه انتقادات به دولت قرار داده است.

غلامحسين کرباسچي گفت که اقبال اصلاح‌طلبان به حسن روحاني در انتخابات آتي، از سال ۹۲ بيشتر شده است. روز گذشته خبرگزاري مهر، گفت‌و‌گويي به نقل از دبيرکل حزب کارگزاران سازندگي منتشر کرد که در عنوان خود به نقل از کرباسچي آورده بود: «روحاني جاذبه‌اي براي اصلاح‌طلبان ندارد.» دبيرکل حزب کارگزاران سازندگي در گفت‌وگو با «ايران»، ضمن انتقاد از عدم رعايت اصول حرفه‌اي در نشر مصاحبه‌اش با اين خبرگزاري، متن تأييد شده سخنان خود را در اختيار اين روزنامه قرار داد. او در اين مصاحبه نه تنها برحمايت اصلاح‌طلبان از رئيس جمهوري تأکيد مي‌کند، بلکه معرفي گزينه نامزد پوششي را چندان به مصلحت نمي‌داند.
تشريح شکل گيري ائتلاف ۹۲
به گزارش یوپنا کرباسچي در پاسخ به سؤالاتي درباره چگونگي تشکيل ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان بر سر حمايت از حسن روحاني در انتخابات سال ۹۲، دلايل همپيماني جريان متبوعش را برمي‌شمارد و در پاسخ به اين پرسش که «حتي اگر مرحوم‌هاشمي هم نبود، آن ائتلاف شکل مي‌گرفت؟» مي‌گويد: «بله؛ ممکن بود که روحاني توسط خود نيروهاي معتدل جناح اصولگرا انتخاب شود. روحاني در سال ۹۲ [همين الان هم چنين است] نيامد خودش را به عنوان نيروي اصلاح‌طلب معرفي کند. وي به عنوان فرد تعقل‌گرا و معتدلي که شعارهايش در جهت مصالح کشور و نه در جهت حزب کارگزاران يا اصلاح‌طلبان يا اصولگرايان بود، وارد صحنه شد. مبناي ادامه رياست جمهوري روحاني در دوره بعد، حاکم شدن اين يا آن حزب يا جناح، نيست.» وي مي‌افزايد: «بسياري از نيروها در دولت روحاني حضور دارند که اطلاق اصولگرايي يا اصلاح‌طلبي، شايد برايشان صحيح نباشد. برخي نيروها هم هستند که کاملاً گرايش اصولگرايانه دارند و در دولت مشغول به کارند. وزير نيرو، دفاع يا اطلاعات را نمي‌توانيم اطلاق اصلاح‌طلبي برايشان داشته باشيم.»
او در واکنش به سؤالي درباره قرابت کارگزاران و حسن روحاني مي‌گويد: «مشي فکري آقاي روحاني اعتدال و ميانه‌روي است. اما چون لااقل الان کارگزاران و اصلاح‌طلبان بيشتر مصالح کشور را با اعتدال مي‌بينند، شما مي‌گوييد روحاني نزديک به اين جريانات است. حزب کارگزاران در سال ۷۶ مايل بود تا آقاي روحاني به عنوان يک فرد معتدل، وارد عرصه اجرايي کشور شود. منتها روحاني در آن سال آمادگي نداشت. هميشه اين قرابت و نزديکي فکري ميان روحاني و نيروهاي معتدل بوده است.»
کرباسچي در پاسخ به سؤالي درباره تعبير «رحم اجاره‌اي» درباره دولت که از سوي مخالفان جريان اصلاحات و دولت روحاني مطرح مي‌شود، تأکيد کرد: «گرايش مجموعه جريان اصلاح‌طلب اعم از کارگزاران و ديگران، با توجه به تجربيات تشنج آفرين از جمله در سال ۸۸، به سمت روش‌هاي مسالمت‌آميز در مسائل سياسي، بيشتر شده است و همين باعث شد که به آقاي روحاني رأي بدهند.» وي ادامه داد: «جامعه‌اي که در سال ۹۲ به آقاي روحاني رأي داد، جامعه‌اي بود که از سال ۸۸ عبور کرده و به اين نتيجه رسيده بود که بايد شخصيت‌هاي در چارچوب معقول‌تر و معتدل‌تر، زمام امور اجرايي کشور را به دست بگيرند.» او با بيان اينکه «آقاي روحاني جاذبه‌هاي شخصي ندارد»، مي‌افزايد: «گرايش مجموعه نيروهاي اصلاح‌طلب به اينکه آقاي روحاني مي‌تواند مشکلات کشور را حل کند، از سال ۹۲ بيشتر شده است. در حالي که اگر «رحم اجاره‌اي» مطرح بود، خب مي‌گفتيم استفاده‌مان را کرديم و حالا به سراغ فرد ديگري مي‌رويم. به اضافه اينکه شخصيت‌هاي ديگري در سال ۹۲ بودند و همين الان هم حضور دارند که مي‌توانستند از سد شوراي نگهبان عبور کرده و اصولاً جزو جرگه اصلاح‌طلبان هم به حساب مي‌آمدند اما با اين تحليل که توانايي حل مشکلات در آقاي روحاني بيشتر از بقيه است، اصلاح‌طلبان به سمت آنها نرفتند و به سمت روحاني آمدند.»
جيب مردم چه زماني خالي شد؟
دبيرکل حزب کارگزاران سازندگي در پاسخ به انتقاداتي که در زمينه اقتصاد و وضعيت معيشتي مردم مطرح مي‌شود، مي‌گويد: «شما بايد ببينيد که جيب مردم چه زماني و توسط چه کسي خالي شده است. يک وقت ممکن است جيب به گونه‌اي خالي شده باشد که الان هر چه درونش تزريق کنيم، به اين زودي پُر نشود.» کرباسچي مي‌افزايد: «امروز آقايان اصولگرا غر مي‌زنند که چرا تحريم بانکي برداشته نشده است؛ تحريم بانکي را که اين دولت نياورده است. بايد بگوييم تحريم از کجا آمده؟ از آسمان نازل شده؟ تحريم‌هاي بانکي در آن دوره و با نحوه سياست‌ورزي که در سياست خارجي وجود داشت، به وجود آمد.»
کرباسچي در بخش ديگري از مصاحبه در پاسخ به سؤالي درباره دفاع حسن روحاني از برجام، مي‌گويد: «آقاي روحاني رئيس جمهوري است و دارد از عملکرد خودش دفاع مي‌کند. اما شما جناح اصولگرا را مي‌بينيد که مدام دارد به اين مسأله دامن مي‌زند. آقاي جليلي هنوز دارد اينجا و آنجا مي‌رود و عليه برجام سخنراني مي‌کند و احتمالاً مي‌خواهد کانديداي رياست جمهوري هم بشود. هنوز جليلي يا آقايان ديگري که در آن زمان بودند، دارند عليه برجامي که با نظر و تأييد رهبري و لحاظ شرايطي در اين کشور اتفاق افتاد و بسياري از آثارش نظير رفع تحريم‌ها اجرايي شد، صحبت مي‌کنند؛ خب طبيعي است که اين عليه برجام صحبت کردن، فضا را دوقطبي مي‌کند و روحاني هم بايد از برجام دفاع کند؛ نمي‌تواند بگويد من بد عمل کردم.»
مأموريت صدا و سيما انتقاد از دولت شده است
او در جواب اين سؤال که «به نظر شما آن چيزي که مي‌تواند روحاني را در انتخابات ۹۶ به چالش بکشد، سرمايه اجتماعي وي خواهد بود يا حاميان وي در ميان نخبگان و جريانات سياسي؟» پاسخ مي‌دهد: «به نظر من، هيچ کدام براي وي مشکلي درست نخواهند کرد. آن چيزي که مشکل درست مي‌کند، نابرابري در استفاده از امکانات تبليغاتي کشور است. متأسفانه صدا و سيما که دستگاه اصلي تبليغاتي کشور است، مسئوليت اصلي خود را در ارائه انتقادات به دولت قرار داده است. البته اين مسائل را طبيعي و غيرمترقبه مي‌دانم چراکه وقتي چهره‌هايي در دولت قبل مسئوليت داشتند، الان در صدا و سيما مشغولند. مثلاً فردي که معاون شوراي عالي امنيت ملي بوده، الان معاونت سياسي صدا و سيما را برعهده گرفته است. خب اين گرايش تأثير مي‌گذارد. چالش روحاني اين است که در فضاي سياسي کشور اعم از رسانه‌اي يا غيره، مساوات و عدالت نسبت به دولت وي رعايت نشود.»
دبيرکل حزب کارگزاران سازندگي در پاسخ به سؤالي درباره تأثير فقدان آيت‌الله ‌هاشمي رفسنجاني بر اصلاح‌طلبان مي‌گويد: آقاي ‌هاشمي شخصيت برجسته‌اي بود و نقش منحصر به فردي به لحاظ ايجاد تعادل در وزنه‌هاي سياسي کشور داشت. آنچه از آقاي‌ هاشمي در ذهن مردم يا سياسيون باقي مانده، پايدار است. اينکه آقاي‌ هاشمي بعد از انتخابات ۹۲ گفت که «ديگر مي‌توانم راحت بميرم»، نوعي پيشگويي براي ۴ سال آينده بود. وي مي‌افزايد: «سال ۹۲ تمريني بود که اگر‌ هاشمي [که رهبر کاريزمايي در ميان مردم بود] حذف شود، مردم و نخبگان مي‌توانند جامعه را به سمتي سوق بدهند که از بحران‌ها نجات پيدا کنند. فکر مي‌کنم که اين ديد و نگرش آقاي ‌هاشمي که در سال ۹۲ مطرح شد، امسال و سال آينده هم وجود خواهد داشت.» کرباسچي مي‌افزايد: قطعاً اگر مردم بتوانند پيام رئيس دولت اصلاحات را در همين انتخابات ببينند، به روحاني رأي خواهند داد.
او در واکنش به گزينه نامزد پوششي نيز تأکيد مي‌کند: درباره گزينه پوششي دو ديدگاه و استدلال در مجموعه نيروهاي اصلاح‌طلب و معتدل وجود دارد. هيچ کدام از افرادي که گزينه پوششي را مطرح مي‌کنند، معتقد نيستند که آن گزينه بيايد و با روحاني رقابت کند. بحث اين است که جناح مخالف دولت دارد تعداد زيادي کانديدا به عرصه مي‌آورد که هيچ کدام‌شان پيشينه موفقي در عمل و اجرا ندارند؛ جز اينکه به صورت يک شوي تبليغاتي، عليه دولت جوسازي مي‌کنند. در اين صورت يک نفر بايد در برابر چند نفر قرار بگيرد و جواب همه آنها را بدهد. اما اگر افرادي در جناح دولت باشند و تا نزديکي‌هاي انتخابات بتوانند پاسخ اين تخريب‌ها را بدهند، اين به نفع دولت خواهد بود.کرباسچي با اشاره به بيم برخي حاميان اصلاح‌طلب روحاني از احتمال رد صلاحيت رئيس جمهوري ، تأکيد مي‌کند: فردي که سوابقش معلوم بوده و رئيس جمهوري مستقر کشور است، بسيار بعيد است و هزينه سنگيني هم دارد که بخواهند رد صلاحيت کنند. در اين صورت، حضور گزينه پوششي به تفرق و تشتت نيروها وامکانات منتهي خواهد شد… من معتقد نيستم. البته هر چه جمع تصميم بگيرد…ما ترجيح مي‌دهيم که برخلاف نظر آقاي روحاني که کانديداي نهايي اصلاح‌طلبان است، کاري انجام نشود.