ورونیکا کراشنینیکووا نماینده مجلس اجتماعی و مدیرعامل موسسه ابتکارها و تحقیقات سیاست خارجی روسیه، گفت: دولت کنونی ایران با رویکرد تعامل و هدف گذاری های ملی و بین المللی که مهم ترین آن برجام بود، اقتصاد منزوی و تحریم زده را به یک بازیگر قدرتمند منطقه ای تبدیل کرد.

ورونیکا کراشنینیکووا نماینده مجلس اجتماعی و مدیرعامل موسسه ابتکارها و تحقیقات سیاست خارجی روسیه، گفت: دولت کنونی ایران با رویکرد تعامل و هدف گذاری های ملی و بین المللی که مهم ترین آن برجام بود، اقتصاد منزوی و تحریم زده را به یک بازیگر قدرتمند منطقه ای تبدیل کرد.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، کراشنینیکووا با بیان اینکه ایران در دوره پسابرجام پیشرفت های چشمگیری را در عرصه های اقتصادی، بازرگانی و سیاست خارجی تجربه کرده، اظهار کرد: وضعیت کنونی جمهوری اسلامی با دوره پیش از روی کار آمدن دولت کنونی و اجرای تحریم ها قابل مقایسه نیست.
وی افزود: پیش از برجام، تحریم های غرب بخش های مختلف اقتصادی ایران را زیر فشار شدید قرار داده بود در سطح بین المللی نیز مشکلات فراوانی برای فعالیت های اقتصادی و بازرگانی به وجود آمده بود.
نماینده مجلس اجتماعی روسیه خاطرنشان کرد: کافی است به این مساله اشاره کرد که در دوره پیش از برجام، ایران نمی توانست حتی درآمدهای ناشی از فروش نفت را از کشورهای دیگر دریافت کند و این وضعیت مشکل آفرین شده بود.
نویسنده کتاب «آمریکا-روسیه: فرهنگ جنگ سرد، ناتو، افسانه ها و واقعیت» در همین حال گفت: بدون شک واشنگتن در راس اردوگاه ضدایرانی غرب، تمامی تلاش خود را برای منزوی کردن تهران انجام داد و این وضعیت در واقع با طرح بهانه های هسته ای و تهدید خواندن آن برای امنیت بین المللی شکل گرفت.
کراشنینیکووا در ادامه با اشاره به دستاوردهای برجام گفت: مهم ترین نتایج این توافق بین المللی، گرفتن امکان بهانه گیری از آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران است.
وی ادامه داد: در دو سال اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی چند گزارش صادر و اعلام کرده که ایران به تعهدهای برجامی عمل می کند. این وضعیت آمریکا را در انفعال قرار داده و امکان هر گونه مانور سیاسی علیه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی را از واشنگتن گرفته است.
کارشناس ارشد روس همچنین گفت: از سوی دیگر، تهران اعتبار برتر خود را در بازار جهانی نفت بازیافته است. ایران تولید را به چهار میلیون بشکه در روز و در واقع به پیش از تحریم ها می رساند که تاثیرات مطلوب اقتصادی و همچنین بین المللی برای جمهوری اسلامی خواهد داشت.
کراشنینیکووا افزود: تردیدی نیست بخش قابل توجهی از درآمدهای نفتی ایران برای توسعه هدفمند اقتصاد و شکوفایی تولید مصرف خواهد شد که در ادامه پیشرفت های دو سال گذشته، دستاوردهای زیادی از جمله افزایش سطح رفاه و رشد اقتصادی را در پی دارد.
مدیرعامل موسسه ابتکارات و تحقیقات سیاست خارجی روسیه همچنین گفت: مسکو نیز در چارچوب روند رو به شتاب توسعه روابط، آماده همکاری با تهران به ویژه توسعه بخش های اقتصادی ایران است و در دیدار اخیر روسای جمهوری اسلامی دوکشور در مسکو نیز بر این امر تاکید شد.
وی افزود: اسناد همکاری که در جریان دیدار (هشتم فروردین) ولادیمیر پوتین و حسن روحانی در کاخ کرملین امضا شد، عزم سران دو کشور برای مشارکت درازمدت بر مبنای منافع متقابل در حوزه های مهمی همچون انرژی هسته ای، نفت و گاز، صنایع و حمل و نقل را بیشتر آشکارا کرد.
کارشناس روس در ادامه با اشاره به بحران های مختلف در خاورمیانه گفت: ایران در عرصه منطقه ای هم بر فعالیت های خود به مراتب افزوده است و در حل و فصل مسائل منطقه ای مشارکت فعال دارد.
کراشنینیکووا سپس به همکاری های ایران و روسیه برای حل مسائل سوریه به ویژه برقراری آتش بس اشاره کرد و گفت که این اقدام ها بسیار سودمند بوده و شرایط را برای برقراری نظم و آرامش و پایان دادن به جولان تروریست های مورد حمایت خارجی در این کشور هموار کرده است.
نماینده مجلس اجتماعی و مدیرعامل موسسه ابتکارها و تحقیقات سیاست خارجی روسیه در پایان مصاحبه با ایرنا، افزود: شرایط پردستاورد کنونی، موفقیت بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی، ملت و دولت ایران است، زیرا متکی به کارنامه موفق گروه مذاکره کننده هسته ای، توافقی شکل گرفت که افزون بر نتایج مثبت اقتصادی، سیاسی و افزایش جایگاه جمهوری اسلامی در نظام بین المللی، به موج ایران هراسی هم پایان داد.
مجلس اجتماعی روسیه مجلسی مشورتی است که سال ۲۰۰۸ تاسیس شده و نمایندگان آن هر سه سال یک بار تعیین می شوند.
بر اساس قانون فدرال روسیه، از ۱۶۸ نماینده مجلس اجتماعی ۴۰ نفر با حکم رییس جمهوری روسیه تعیین، ۸۵ نفر از طرف مجالس اجتماعی مناطق روسیه و ۴۳ نفر هم از طرف تشکیلات اجتماعی و پژوهشگاههای سراسری روسیه تعیین می شوند.