مشاور امنیت ملی باراک اوباما گزارش‌هایی را که به نقش احتمالی او در جاسوسی از تیم دونالد ترامپ اشاره دارد، به شدت تکذیب کرده و گفت، هیچ‌گاه نام یا هویت کسی را فاش نکرده و نخواهد کرد.

به گزارش یوپنا، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما ضمن نادرست خواندن چنین ادعاهایی، تاکید کرد که نه او و نه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق از گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی و امنیتی برای مقاصد سیاسی بهره‌برداری نکرده‌اند.

او که با شبکه ام.اس.ان.بی.سی. آمریکا گفت‌وگو می‌کرد، همچنین اتهام درز این اطلاعات به رسانه‌ها را رد کرد و داشتن هر گونه نقشی در برملا شدن جزئیات گفتگوی مایکل فلن، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ با سفیر روسیه را “از بنیان نادرست” خواند.

ژنرال بازنشسته، مایکل فلن، پس از آن که معلوم شد در مورد محتوای گفتگویش با سفیر روسیه به مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا اطلاعات نادرست داده، ناچار شد تنها ۲۰ روز پس از ورود به کاخ‌سفید استعفا دهد.

این واکنش رایس در پی آن صورت گرفت که روز دوشنبه رسانه‌های آمریکایی از احتمالاتی خبر دادند که مشاور امنیت ملی سابق آمریکا را در فاش شدن هویت برخی از افراد نزدیک به دونالد ترامپ موثر می‌دانست.

با وجود این رایس تصریح نکرده که آیا در دوران حضورش در کاخ‌سفید گزارش‌های محرمانه نهادهای امنیتی در مورد ترامپ و تیمش را دیده، خوانده و در اختیار داشته یا خیر.

مطابق قوانین آمریکا، نهادهای اطلاعاتی مجازند ارتباطات اتباع بیگانه را تحت نظر قرار دهند اما اگر در جریان این تجسس‌ها اطلاعات مربوط به یک شهروند آمریکایی هم جمع‌آوری شود، برای حفظ هویت او، نامش در بولتن‌های اطلاعاتی فاش نخواهد شد.

بر همین مبنا، رایس گفت، او در مقام مشاور امنیت ملی تنها زمانی مجاز به دانستن هویت و مشخصات یک شهروند آمریکایی است که گزارش نهاد اطلاعاتی مرتبط به موضوع جاسوسی شود و حتی در چنین حالتی هم این نهادهای اطلاعاتی‌اند که برای فاش کردن هویت شهروندان به مقام‌های کاخ‌سفید تصمیم‌گیری می‌کنند./ایسنا