به نقل از وال استریت ژورنال، در یک تغییر ناگهانی اتحادیه اروپا اعلام کرد، دیگر زمینه های قانونی برای مسدود کردن خط لوله انتقال گاز تحت حمایت روسیه (نورد استریم-۲) به اروپا را ندارد.

به گزارش یوپنا به نقل از Russia today، بروکسل در حال حاضر خواستار مذاکرات امنیتی با مسکو می باشد. اتحادیه اروپا برای خنثی کردن گسترش خط لوله تحت سلطه لهستان و کشورهای بالتیک تلاش می کند.

خط لوله نورد استریم ۲ روسیه مسدود نمی شود

این خط لوله، ظرفیت های موجود حال حاضر نورد استریم را دو برابر کرده و گاز طبیعی را با دور زدن اوکراین و از زیر دریای بالتیک به آلمان ارائه می کند.

قرارداد ترانزیت گاز بین مسکو و کیف در دسامبر ۲۰۱۹ منقضی و هنوز تمدید نشده است. در نامه ۲۸ مارس به دانمارک و سوئد که پنجشنبه توسط وال استریت ژورنال دیده شده، کمیسیون اروپا خاطر نشان کرده است، “هیچ زمینه برای جلوگیری از این خط لوله وجود ندارد”.

آنا کایسا ایتکانن، سخنگوی انرژی کمیسیون، در گقتگو با رسانه ها اذعان کرد، “ما به لحاظ سیاسی نورد استریم-۲ را دوست نداریم”. وی افزود، “هیچ زمینه قانونی جهت مخالفت کمیسیون برای نورد استریم-۲ وجود ندارد زیرا قوانین اتحادیه اروپا در مناطق دور دست لوله کشی رعایت نمی شود”.

لهستان و دیگر کشورهای اروپای شرقی عضو اتحادیه اروپا، درصورتی که روسیه تصمیم به عدم استفاده از خطوط لوله موجود بگیرد، هزینه های سودآور حمل و نقل را از دست می دهند.

از سوی دیگر، آلمان مخالف دخالت های سیاسی در خط لوله می باشد زیرا از یک جهت برای برلین سودآور بوده و از جهت دیگر توسط شرکت های بزرگ اروپا حمایت می شود.

هنگامی که ظرفیت نورد استریم دو برابر شود و به ۱۱۰ میلیارد متر مکعب در سال برسد، می تواند مصرف سالانه گاز آلمان و فرانسه را را پوشش دهد.

روسیه اذعان کرد، می خواهد اوکراین را برای جلوگیری از تکرار بحران ۲۰۰۶ دور بزند. در زمستان آن سال، بخشی از اروپا به دلیل دزدی گاز توسط اوکراین و فروش در بازارهای اروپا، در سرما باقی‌مانده بود.