وحید احمدی؛ معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از کسب رتبه نخست نرخ رشد تولید مقاله در دنیا توسط کشورمان خبر داد.

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از کسب رتبه نخست نرخ رشد تولید مقاله در دنیا توسط کشورمان خبر داد.

به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، احمدی در نشست خبری سیزدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی و سومین المپیاد ملی طرح کسب و کار دانشجویی با اعلام این خبر اظهار داشت: سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال» نامگذاری شده است، جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی در راستای شعار سال جاری، در ۷ و ۸ اردیبهشت‌ماه در اصفهان برگزار می‌شود.

وی؛ ضمن ارائه گزارشی از عملکرد حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: در زمینه رشد علمی در کشور در سال ۲۰۱۵، تعداد ۳۷۹۸۶ مقاله و در سال ۲۰۱۶، تعداد ۴۳۲۹۲ مقاله در پایگاه ISI ثبت شده است که نشان‌دهنده آن است که از لحاظ میانگین نرخ رشد کمیت، رشد ۱۴ درصدی را شاهد بوده‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه از لحاظ نرخ رشد کیفیت نیز در دنیا رتبه اول را دارا هستیم تصریح کرد: درخصوص تولید مقالاتی که بیشترین ارجاع را دارند، در بین ۲۵ کشور برتر دنیا که ۸۵% تولید علم و مقالات دنیا متعلق به آنهاست نیز کشورمان رتبه نخست را داراست.

وی خاطرنشان کرد: ایران هم‌اکنون بر اساس پایگاه آی‌اس‌آی از لحاظ کمیت در رتبه هفدهم قرار دارد که این رتبه در سال ۲۰۱۳، ۲۱ بوده است.

وی افزود: در پایگاه اسکوپوس در سال ۲۰۱۶ رتبه کشورمان ۱۶ گزارش شده است.

احمدی درخصوص سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا گفت: سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا در سال ۲۰۱۳ به میزان ۱.۳۴ درصد بوده است که این میزان در سال ۲۰۱۴، ۱.۳۶ درصد، در سال ۲۰۱۵، ۱.۴۹ درصد و در سال ۲۰۱۶، ۱.۷۹ درصد افزایش یافته است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به سهم کشورمان در تولید مقالات کیفی، اظهار کرد: سهم تولیدات ایران در مقالات کیفی در سال ۲۰۱۲ شش دهم درصد بوده که این میزان در حال حاضر به ۲.۲ درصد رسیده است که این عدد نشان‌دهنده رشد چهار درصدی در این حوزه است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌هایی برای حضور محققان علوم انسانی در مجامع بین‌المللی انجام شده است به ابلاغ آئین‌نامه تشویق خاص برای مقالات علوم انسانی اشاره کرد و گفت: بر اساس این آئین‌نامه هم از محققان حوزه علوم انسانی که بتوانند مقالات خود را در نشریات بین‌المللی منتشر کنند، و همچنین مجلاتی که بتوانند نمایه‌سازی بین‌المللی شوند حمایت می‌شود.

احمدی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های وزارت علوم، ارتقای سطح نشریات علمی و ثبت آنها در پایگاه‌های بین‌المللی است افزود: در سال گذشته علاوه بر ۲۲ نشریه حوزه وزارت علوم، توانستیم ۱۲ نشریه جدید را نیز وارد فرآیند ISI کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تعداد نشریات علمی- پژوهشی داخلی را ۱۲۰۰ نشریه اعلام کرد و گفت: این نشریات آماده نمایه‌سازی بین‌المللی هستند و از این تعداد نشریه علمی- پژوهشی، ۶۳۰ نشریه در حوزه علوم انسانی مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به آخرین گزارش لایدن از رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا گفت: در سال ۲۰۱۳ تنها پنج دانشگاه ایران در فهرست رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا قرار داشت که این میزان در حال حاضر به ۱۴ دانشگاه رسیده است.

به گفته دکتر احمدی، بر اساس رتبه‌بندی تایمز در سال ۲۰۱۷ تعداد ۱۳ دانشگاه ایرانی در میان دانشگاه‌های مطرح دنیا قرار گرفتند که این تعداد در سال ۲۰۱۳ تنها یک دانشگاه بوده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درخصوص فعالیت‌های فناوری با بیان اینکه در حال حاضر ۳۹ پارک علم و فناوری در کشور فعالیت می کنند، افزود: ۱۸۰ مرکز رشد در کشور راه‌اندازی شده و ۳۰ هزار نفرکارآفرین در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری کشورمان مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به ایجاد ۴ هزار و ۴۰۰ هسته و واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری خاطرنشان کرد: به منظور تجاری‌سازی دستاوردهای علمی اقدام به برگزاری برنامه‌ها، جشنواره‌ها و المپیادهای مختلف از جمله المپیاد کسب و کار دانشجویی، برگزاری جشنواره شتاب ملی یا ایده‌های برتر و فن بازار شده است.

احمدی با اشاره به برگزاری فن‌بازارها در هفته پژوهش و اینکه در سال ۱۳۹۲ حدود پنج میلیارد تومان قرارداد میان شرکت‌های دانش‌بنیان با متقاضیان فناوری منعقد شد، گفت: میزان عقد قراردادها در هفته پژوهش و فناوری سال ۱۳۹۳ بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۲۴ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۵ به ۷۷ میلیارد تومان افزایش یافته است.

دکتر احمدی، میزان ارتباط صنعت با بخش‌های علمی را از جمله شاخص‌های توسعه پژوهش و فناوری کشورمان توصیف کرد و گفت: برای اولین بار در تاریخ نفت کشور توانستیم قراردادهایی در حوزه بالادستی و پایین‌دستی نفت با وزارت نفت منعقد کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه بالادستی، قراردادی برای افزایش ازدیاد برداشت از میادین نفتی از طریق توسعه فناوری و توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی فنی منعقد شد که بر اساس این قرارداد مقرر شد حداقل یک درصد ازدیاد برداشت از میادین نفتی داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم حجم این قرارداد را ۱,۰۰۰ میلیارد تومان برای ۱۰ سال، میان ۹ مرکز آموزشی و پژوهشی و ۲۰ میدان نفتی اعلام کرد و افزود: اجرای این قرارداد از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است و در سال ۱۳۹۵ علاوه بر ادامه این قرارداد، قراردادی در حوزه پایین‌دستی نفت نیز منعقد شد.

وی اظهار داشت: در این قرارداد که بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان است، در حوزه‌های پالایش، گاز و پتروشیمی پروژه‌های مشترکی از سوی ۱۲ مرکز دانشگاهی و شرکت‌های مرتبط با نفت، گاز و پالایشگاه اجرایی می‌شود.

احمدی با اشاره به امضای قراردادهایی میان وزارت علوم با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر حدود ۱۲۰۰ پروژه با مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان منعقد شده است و اخیراً نیز قراردادی برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و فرصت‌های مطالعاتی در حوزه دفاعی به امضا رسید.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم امضای قرارداد با وزارت صنعت، معدن و تجارت را برای تأکید بر پروژه‌های مشترک و حمایت از پایان‌نامه‌ها و فرصت‌های مطالعاتی و امضای تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌های صنعت و نیرو برای انجام کارآموزی دانشجویان در مراکز صنعتی و کارخانجات را از دیگر اقدامات وزارت علوم برای توسعه همکاری با بخش صنعت کشورمان ذکر کرد.

وی همچنین با اشاره به اجرای ۴ پروژه اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: بر این اساس پروژه‌های تحقق دانشگاه کارآفرین، تغییر نظام آموزشی برای حل مشکلات صنعتی و ارتباط با صنعت و رفع مشکلات اقتصادی، ارتقای دانشگاه‌ها در تراز بین‌المللی و آمایش و ساماندهی آموزشی در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.

احمدی، ماموریت‌گرا کردن پایان‌نامه‌ها را از اهداف وزارت علوم در حوزه پژوهش و فناوری دانست و گفت: بر این اساس دستورالعملی در حال تدوین است، ضمن آنکه آیین‌نامه ارتقای اخلاق در انجام پژوهش‌های علمی و آیین‌نامه مقابله با تخلفات علمی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تاکید بر اینکه بر اساس این آیین‌نامه تمام دانشگاه‌ها موظف هستند پایان‌نامه‌های خود را در سامانه ایرانداک به ثبت برسانند، گفت: علاوه بر آن دانشگاه‌ها باید از نرم‌افزار همانندجویی نیز استفاده کنند.

وی، ساماندهی و توسعه پژوهش‌های علوم انسانی و هنر را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم ذکر کرد و ادامه داد: بر این اساس شورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی تشکیل شده است و دستورالعمل ماموریت‌گرا کردن پایان‌نامه‌های علوم انسانی تنظیم شده که آماده ابلاغ است.

احمدی آمایش، ساماندهی و هدفمند کردن واحدها و موسسات پژوهشی، ساماندهی، تقویت و هدفمندسازی انجمن‌های علمی کشور و به کارگیری انجمن‌های علمی در امور اجرایی، علمی و تحقیقاتی، کمک به بین‌المللی کردن پژوهش و ارتقای جایگاه دیپلماسی علمی و فناوری ایران، همچنین مشارکت و نقش آفرینی بیشتر ایران در پروژه‌های بزرگ بین‌المللی همچون سرن، سزامی و جندی شاپور و تقویت فرصت‌های مطالعاتی و تبادل استاد و دانشجو و فعالیت در راستای جذب و نگاهداشت نخبگان و جلوگیری از خروج نخبگان علمی کشور را از دیگر برنامه‌های معاونت پژوهش و فناوری برای سال جاری برشمرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به برنامه‌ریزی جهت تحقق دانشگاه کارآفرین و ارتقا و توسعه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و اینکه در سال ۱۳۹۵، ۹ پارک علم و فناوری مشکل زیرساخت‌شان مرتفع شده است، گفت: آیین‌نامه تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

احمدی با تأکید بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه صادرات محصولات و ایجاد زمینه برای بین‌المللی شدن شرکت‌ها و فعالیت آن‌ها در سطح بین‌المللی اظهار داشت: ۳۰ و ۳۱ فروردین ماه سال جاری همایش مشترک علم، فناوری و نوآوری بین ایران و ایتالیا در راستای تقویت رویکرد بین‌المللی کردن شرکت‌ها و تعاملات بین شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشددر ایران برگزار می‌شود.

وی درخصوص ایجاد زمینه برای جلب سرمایه گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های نخبگان و نیز تسهیل در انتقال فناوری و مشارکت ایران در خلق فناوری به جای مصرف صرف فناوری در همکاری و مشارکت با کشورهای پیشرفته و همچنین تقویت و توسعه فن بازارهای ملی، استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها یاشبکه توانمندسازی ایده‌های برتر و مشارکت فعال در فن بازارهای معتبر بین‌المللی برای افزایش نقش آفرینی ایران در تولید و توسعه صنعتی در سطح ملی و بین‌المللی به ارائه پیشنهادی از سوی ایران اشاره کرد و گفت: در اجلاس گذشته، پیشنهاد طرح ایجاد فن‌بازار مشترک بین کشورهای اسلامی و شبکه آزمایشگاهی مشترک کشورهای اسلامی، از سوی ایران تدوین و ارسال شده است.

وی با تاکید بر اینکه بانک توسعه اسلامی به طور ضمنی با این پیشنهاد موافقت کرده است، یادآور شد: تصویب نهایی این پیشنهاد در جلسه آتی این اجلاس خواهد بود.

احمدی نظام‌مند کردن، تقویت تعامل و همکاری و گسترش تعاملات فناورانه مابین دانشگاه‌ها و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، تداوم حمایت‌های مالی و قانونی از شرکت‌های دانش بنیان با هدف تقویت آن‌ها در راستای ایجاد اشتغال، تولید نوآوری، افزایش اختراعات و تولید نشان‌های تجاری، آمایش پژوهش و فناوری بر اساس ظرفیت‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای و ملی و تقویت و آموزش و توانمندسازی نیروهای انسانی فعال در مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان را از دیگر برنامه‌های معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم در حوزه امور فناوری دانست.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود ۱۳۰ آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه‌های کشور فعال شده است، گفت: بر این اساس شبکه ارتباطی آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها به صورت نرم‌افزاری ایجاد شده است که این امر علاوه بر افزایش هم‌افزایی میان آزمایشگاه‌ها، موجب افزایش بازدهی نیز خواهد شد.

احمدی درخصوص مدیریت و راهبری تأسیس، استقرار و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری اظهار داشت: ۵ منطقه ویژه علم و فناوری در استان‌های یزد، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و بوشهر احیا و فعال شده‌اند و حتی با یونیدو قرارداد حمایت و همکاری توسعه فعالیت‌ها در سطح بین‌المللی منعقد کرده‌ایم.

وی از دیگر سیاست‌های وزارت علوم به تقویت تولید داخل اشاره کرد و افزود: به منظور تقویت و تجهیز آزمایشگاه‌های مرکزی در نمایشگاه ساخت داخل سال گذشته بالغ بر ۷۷ میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی خریداری شد که این میزان در سال ۹۴ حدود ۳۰ میلیارد تومان است.