مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از شرکت بیش از ۸۷۸ هزار داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد ۹۶ خبر داد و گفت: این آزمون روزهای ۷ و ۸ و اردیبهشت‌ماه امسال در ۶۸ شهرستان کشور برگزار می‌شود.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از شرکت بیش از ۸۷۸ هزار داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد ۹۶ خبر داد و گفت: این آزمون روزهای ۷ و ۸ و اردیبهشت‌ماه امسال در ۶۸ شهرستان کشور برگزار می‌شود.

به گزارش یوپنا دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: بر اساس ضوابط برای شرکت در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته ۹۶ دانشگاه و موسسات آموزش عالی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین بیست‌ودومین المپیاد علمی و دانشجویی کشور تعداد ۸۷۸ هزار و ۳۸۸ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند. آمار داوطلبان ثبت‌نام‌کننده در این آزمون نسبت به سال گذشته تعداد ۱۱۷ هزار و ۲۷۲ نفر و یا به عبارت دیگر ۱۳٫۳۵ درصد بیشتر شده است. به طوری که سال گذشته ۷۶۱ هزار و ۱۱۶ داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد ثبت‌نام کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: از تعداد ۸۷۸ هزار و ۳۸۸ داوطلب ثبت‌نام‌کننده در آزمون فوق تعداد ۴۳۰ هزار و ۶۶ نفر زن و ۴۴۸ هزار و ۳۲۲ نفر مرد هستند. همچنین از این تعداد داوطلب ثبت‌نام‌کننده تعداد ۵۳۳ هزار و ۵۵۱ داوطلب در گروه علوم انسانی، ۴۵ هزار و ۲۲۸ داوطلب در گروه علوم پایه، تعداد ۲۰۰ هزار و ۱۹۴ داوطلب در گروه فنی مهندسی، ۲۷ هزار و ۹۱۵ داوطلب در گروه کشاورزی و منابع طبیعی، ۶۹ هزار و ۳۴۳ داوطلب در گروه هنر و تعداد ۲ هزار و ۱۵۷ داوطلب در گروه دامپزشکی ثبت‌نام کرده‌اند.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: از تعداد ۸۷۸ هزار و ۳۸۸ داوطلب ثبت‌نام‌کننده در آزمون کارشناسی ارشد ۹۶ تعداد ۷۱ هزار و ۷۷۴ داوطلب علاوه بر انتخاب کدرشته‌امتحانی اول علاقه‌مندی خود را نسبت به انتخاب کدرشته‌امتحانی دوم نیز اعلام کردند.

به گفته دکتر توکلی، با توجه به اینکه آزمون هر یک از کدرشته‌های امتحانی به طور جداگانه برگزار می‌شود و هر داوطلب برای شرکت در هر یک از کدرشته‌های امتحانی باید پرینت کارت شرکت در آزمون کد رشته امتحانی دوم را نیز داشته باشند، لذا با توجه به آمار علاقه‌مندان به کد رشته امتحانی دوم (۷۱ هزار و ۷۷۴ داوطلب) و آمار ثبت‌نام‌کنندگان (۸۷۸ هزار و ۳۸۸ داوطلب) برای برگزاری آزمون تعداد ۹۵۰ هزار و ۱۶۲ کارت ورود به جلسه آزمون صادر خواهد شد و آزمون نیز بر اساس این تعداد برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: از تعداد ۹۵۰ هزار و ۱۶۲ کارت صادرشده تعداد ۴۶۲ هزار و ۵۶۵ کارت برای داوطلبان زن و تعداد ۴۸۷ هزار و ۵۹۷ کارت نیز برای داوطلبان مرد صادر می‌شود.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: کارت شرکت در آزمون تمام داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون کارشناسی ارشد ۹۶ روز دوشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه ۹۶ بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار خواهد گرفت و لذا تمام داوطلبان لازم است از این روز تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ششم اردیبهشت‌ماه ۹۶ با مراجعه به سایت این سازمان کارت خود را دریافت کنند.

دکتر توکلی ادامه داد: بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده آزمون دوره‌های کارشناسی ارشد ۹۶ و همچنین دومین مرحله دوره بیست‌ودومین المپیاد علمی و دانشجویی کشور برای داوطلبان ۱۳۲ کدرشته امتحانی در روزهای پنجشنبه هفتم و جمعه هشتم اردیبهشت ۹۶ در ۶۸ شهرستان و ۱۸۵ حوزه امتحانی برای داوطلبان ۶ گروه آموزشی برگزار خواهد شد.

وی گفت: از ۱۳۲ کدرشته امتحانی آزمون داوطلبان چهار کد رشته امتحانی شامل کدرشته‌های امتحانی ۱۲۸۷ (مهندسی طراحی محیط زیست)، ۱۳۵۶ (نمایش عروسکی)، ۱۳۶۰ (مجموعه موسیقی) و ۱۱۲۹ (زبان و ادبیات اردو) منحصراً در شهرستان تهران برگزار می‌شود و آزمون ۱۲۸ کد رشته امتحانی دیگر از ۱۳۲ کدرشته امتحانی علاوه بر تهران در ۶۷ شهرستان دیگر برگزار خواهد شد.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: پس از برگزاری آزمون فوق نتیجه اولیه به صورت کارنامه تنظیم و کارنامه تمام داوطلبان شرکت‌کننده توسط سازمان سنجش آموزش کشور در دهه دوم خردادماه ۹۶ از طریق سایت این سازمان به نشانی www.sanjesh.org منتشر خواهد شد.

دکتر توکلی تاکید کرد: از تعداد ۹۵۰ هزار و ۱۶۲ داوطلب برای برگزاری آزمون فوق در صبح پنجشنبه تعداد ۳۶۲ هزار و ۸۳۵ داوطلب در ۱۱ کد رشته امتحانی و بعدازظهر پنجشنبه تعداد ۱۳۷ هزار و ۴۰۹ داوطلب در ۶۳ کدرشته امتحانی (کدرشته‌های امتحانی شناور) همچنین در صبح روز جمعه ۳۲۰ هزار و ۵۵۴ داوطلب در ۲۲ کد رشته امتحانی و بعدازظهر جمعه ۱۲۰ هزار و ۳۶۴ داوطلب در ۳۶ کد رشته امتحانی آزمون کارشناسی ارشد ۹۶ شرکت می‌کنند.

به گفته وی، با توجه به اینکه در آزمون فوق ۴ کدرشته امتحانی از ۱۳۲ کدرشته امتحانی در تهران برگزار می‌شود، لذا با لحاظ نمودن آمار داوطلبان ۴ کدرشته امتحانی مذکور از تعداد ۹۵۰ هزار و ۱۶۲ نفر شرکت‌کننده در آزمون تعداد ۲۱۳ هزار و ۱۱۷ داوطلب در ۱۳۲ کد رشته امتحانی در شهر تهران برگزار خواهد شد.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور افزود: در صبح پنجشنبه تعداد ۷۸ هزار و ۵۱ داوطلب در ۱۱ کدرشته امتحانی، عصر پنجشنبه ۴۳ هزار و ۲۷۱ داوطلب در ۶۳ کدرشته امتحانی، صبح جمعه ۶۷ هزار و ۲۷۸ داوطلب در ۲۲ کدرشته امتحانی و عصر جمعه ۲۴ هزار و ۵۱۷ داوطلب در ۳۶ کدرشته امتحانی آزمون برگزار می‌شود.

دکتر توکلی در پایان تاکید کرد: صبح پنجشنبه هفتم اردیبهشت ۲۸۴ هزار و ۷۸۴ داوطلب در ۱۱ کدرشته امتحانی، عصر پنجشنبه ۹۴ هزار و ۱۳۸ داوطلب در ۶۰ کدرشته امتحانی، صبح جمعه ۸ اردیبهشت ۲۶۲ هزار و ۲۷۶ داوطلب در ۲۱ کدرشته امتحانی و عصر جمعه هم ۹۵ هزار و ۸۴۷ داوطلب در ۳۶ کدرشته امتحانی آزمون برگزار می‌شود.