وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با حضور در جلسه شورای معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به ریاست وزیر علوم برگزار شد به تشریح برنامه ویژه اشتغال در دولت تدبیر و امید پرداخت.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با حضور در جلسه شورای معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به ریاست وزیر علوم برگزار شد به تشریح برنامه ویژه اشتغال در دولت تدبیر و امید پرداخت.

به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، علی ربیعی پس از بیان فرآیند تصویب و ویژگی های برنامه ویژه اشتغال گفت: برای اجرایی شدن این برنامه هماهنگی و همکاری وزارت علوم در برخی بخش های این طرح ضرورت دارد.

وی با اعلام اینکه بر اساس مطالعات و پژوهش های علمی، مشاغلی که در هر استان بیشترین بازدهی و ظرفیت جذب نیرو را دارند شناسایی شده اند گفت: مهمترین انتظار ما از وزارت علوم متناسب سازی رشته های تحصیلی دانشگاهها با این مشاغل است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تاکید کرد: ما باید به سمت مشاغلی حرکت کنیم که به کمترین سرمایه گذاری نیاز داشته باشند و امکان فعالیت بخش خصوصی در آنها بیشتر باشد که این مشاغل در گروههای مختلف اقتصادی شناسایی شده اند و انتظار داریم در برنامه ریزی های آموزشی وزارت علوم نیز به این نکته توجه شود.

ربیعی ایجاد کارورزی برای رشته های دانشگاهی را انتظار دیگر وزارت کار از وزارت علوم دانست و گفت: امسال برای طرح کارورزی ۱۲۰ هزار دانشجو اعتبار مالی تامین شده است و این طرح با هماهنگی وزارت علوم در سال جاری اجرا خواهد شد.

وی تاکید کرد: تغییر الگوی تربیت دانشجویان در دانشگاهها به سمت کارآفرینی و مشارکت در اجرایی شدن نظام صلاحیت حرفه ای از زمینه های دیگر مشارکت وزارت علوم در طرح ویژه اشتغال است.

در ادامه این نشست محمد فرهادی؛ وزیر علوم گفت: وزارت علوم از طرح اشتغال دولت حمایت می کند و اجرای آمایش اموزش عالی می تواند گامی اساسی در راستای این طرح که انطباق رشته های تحصیلی با بازار کار است محسوب شود.

وی گفت: شرکت های دانش بنیان یکی از مهمترین بخش های اقتصاد کشور هستند که با کمترین سرمایه یعنی حدود ۵۰ میلیون تومان اعتبار در آن یک شغل ایجاد می شود و هم اکنون نیز ۳۰ هزار نفرنیروی تحصیلکرده در این بخش شاغل هستند که ۱۰ هزار نفر آنها در دولت یازدهم به این مجموعه ها پیوسته اند.

وزیر علوم گفت: در قالب آمایش آموزش عالی ماموریت گرایی دانشگاهها را در سطوح مختلف منطقه ای، استانی، ملی و فرا ملی دنبال می کنیم که این موضوع نیز می تواند در راستای تربیت دانشجویان مطابق با نیازهای استانی و نقش دانشگاهها در توسعه استانها باشد.

فرهادی تاکید کرد: مهارت آموزی رشته های تحصیلی در بازنگری برنامه های تحصیلی مورد توجه و تاکید قرار گرفته است و زمینه اجرای طرح کارورزی نیز آماده است که با تامین اعتبار صورت گرفته با سرعت عملیاتی می شود.