معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: دولت شرایطی را فراهم کرده که امروز بارقه امید و احساس تعلق خاطر به زندگی اجتماعی، نشاط و شکوفایی روز به روز بیشتر شده است.

گروه اجتماعی – معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: دولت شرایطی را فراهم کرده که امروز بارقه امید و احساس تعلق خاطر به زندگی اجتماعی، نشاط و شکوفایی روز به روز بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «یوپنا»، انوشیروان محسنی بندپی در همایش مددکاری اجتماعی گفت: واقعیت این است که عواملی مانند فقر، نابرابری، تبعیض، باندبازی و بی‌عدالتی شرایطی را فراهم می‌کنند که ناپایداری اجتماعی و گسست اجتماعی را شاهد هستیم.

وی در ادامه با بیان آنکه چیزی که باعث می‌شود ارتقای پایداری اجتماعی و محیطی داشته باشیم، عواملی نظیر همبستگی، مشارکت، رعایت حقوق شهروندی و ارتقای رفاه اجتماعی ناشی از پایداری اجتماعی در کشور است؛ گفت: علم مددکاری اثربخشی لازم را در زمینه پایداری اجتماعی ایفا می‌کند و در این زمینه نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به اینکه ما در گذشته در رابطه با مددکاری اجتماعی یک مفهوم سنتی داشتیم، افزود: این موضوع باعث شد از ظرفیت تخصصی و کارشناسی این علم بی‌بهره باشیم و هر جا که صحبت از سلامت شد، فقط به جنبه جسمی آن نگاه کردیم در حالیکه در معنای وسیع، سلامت اجتماعی و محیطی نقش مهم‌تری را ایفا می‌کند.

بندپی در ادامه با بیان آنکه در دولت نسبت به ارتقای شاخص رفاه و تأمین اجتماعی که می‌تواند مدارای اجتماعی را تقویت کند، اقدام شده است گفت: برخورداری ۱۱ میلیون جمعیت حاشیه‌نشین از بیمه سلامت نمونه‌ای از این اقدامات است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: همچنین دولت در زمانی که ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی نداشته‌ایم و در بدترین شرایط مالی بوده‌ایم، پیشقدم شد و با همکاری مجلس مستمری مددجویان را افزایش داد.

بندپی تصریح کرد: هر چند که سیاست بهزیستی توانمندسازی افراد است، اما مستمری را بیشتر کرده‌ایم، به گونه‌ای که مستمری یک خانوار تک‌نفره از ۵۳ به ۱۹۵ هزار تومان، دو نفره از ۶۱ به ۲۵۰ هزار تومان، سه نفره از ۷۱ به ۳۲۰ هزار تومان و پنج نفره از ۱۰۰ به ۴۶۵ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: امروز در زمینه مستمری مددجویان از آن چه قانون تکلیف کرده بود پا را فراتر گذاشته‌ایم؛ این درحالیست که گسترش اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر را نیز مصوب کرده‌ایم و امسال ۳۵۰ شهر می‌توانند با مداخله به هنگام و استفاده از ظرفیت علمی مددکاری و اورژانس اجتماعی، برخوردار شوند.

وی با اشاره به ابلاغ پروتکل راه‌اندازی ۳۰ پایگاه خدمات اجتماعی در کشور، افزود: فردا پروتکل، شیوه اجرا و استقرار این پایگاه‌های خدمات اجتماعی ابلاغ می‌شود و از هفته آینده نیز این پایگاه‌ها در ۳۰ شهری که با مشکلات عدم وجود فرصت‌های برابر و رشد آسیب‌ها روبه رو هستند، ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: این پایگاه‌ها تلفیقی است و سلامت روان، سلامت اجتماعی، ارایه خدمات اجتماعی و خدمات مبتنی بر جامعه و شهری در این مراکز ارایه می‌شود.

محسنی بندپی به بیمه مددکاران اشاره کرد و گفت: ۷ هزار مددکار در سازمان بهزیستی مشغول به کارند و از تمام امتیازهای قانونی برخوردارند و همچنین آن هایی که خرید خدمت هستند نیز از بیمه اجتماعی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه انجمن‌های مددکاری با بهزیستی قرارداد دارند و این افراد از طریق خرید خدمت از امتیازهای قانونی برخوردار می‌شوند، تصریح کرد: این افراد در ۱۴۰ شهری که اورژانس اجتماعی قرار است راه‌اندازی شود، به کار گرفته می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه مجوز استخدام مددکار به بهزیستی داده نشده است، گفت: اکنون فقط به صورت خرید خدمت است و هر اورژانس به طور متوسط به ۵ تا ۶ نفر مددکار نیاز دارد. بنابراین تا پایان خردادماه ۹۶ که این اورژانس‌ها ایجاد می‌شوند، مددکاران به کار گرفته و از تجربیات آن ها استفاده خواهد شد.

وی یادآور شد:‌ برای راه‌اندازی اورژانس‌های اجتماعی به دنبال آن هستیم تا راهکار قانونی نحوه خرید خودروهای مناسب اورژانس مهیا شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: دولت شرایطی را فراهم کرده که امروز بارقه امید و احساس تعلق خاطر به زندگی اجتماعی، نشاط و شکوفایی روز به روز بیشتر شده است.

بر اساس این گزارش؛ سی ویکمین همایش مددکاری اجتماعی و مطالبه‌گری اجتماعی صبح امروز با حضور شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور و دکتر مهرداد نوابخش رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و به همت این واحد دانشگاهی و نیز انجمن مددکاران اجتماعی ایران در سالن اجتماعات مجتمع دانشگاهی ولیعصر دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی برگزار شد.

  

عکس: آنا