به گفته سخنگوی شورای نگهبان، بعد از بررسی پرونده نامزدها دوازده نفر اعضای شورای نگهبان رای گیری می کنند و احراز صلاحیت هر فرد منوط به کسب حداقل هفت رای اعضای محترم شورای نگهبان است.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اظهار کرد: شورای نگهبان نظارتی خاصی در دوره مسئولیت افراد منتخب ندارد اما اگر گزارش خاصی در خصوص دوران مسئولیت یانمایندگی فرد منتخب وجود داشته باشد قطعا در احراز صلاحیت وی برای دوره های بعدی انتخابات اثرگذار است.

به گزارش یوپنا،  وی با بیان اینکه اصولا احراز صلاحیت در مورد همان دوره است و دوره های بعدی فرد باید شرایط را احراز کند گفت:فشارهای  سیاسی به هیچ وجه در اعلام نظراعضای محترم شورای نگهبان تاثیری ندارد اما نظرات افراد مطلع شنیده می شود.

وی بااشاره به روند احراز صلاحیت افراد از سوی شورای محترم نگهبان گفت : روند بررسی صلاحیت ها در انتخابات ریاست جمهوری با مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان تفاوت هایی وجود دارد، در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان برای احراز صلاحیت هیات های نظارتی را داریم وبعد شورای نگهبان هست اما برای ریاست جمهوری فقط شورای نگهبان باید صلاحیت افراد را احراز کند.

کدخدایی افزود: براین اساس بعد از بررسی پرونده نامزدها دوازده نفر اعضای شورای نگهبان باید رای گیری شود و احراز صلاحیت هر فرد منوط به کسب حداقل هفت رای اعضای محترم شورای نگهبان است اگر فردی هفت رای یا بیشتر  داشته باشد واجد شرایط باشد .

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد : انچه که در احراز صلاحیت افراد تاثیرگذار است رای اعضای شورای محترم نگهبان است و برخلاف برخی گمانه زنی ها مبنی بر لابی با شورای نگهبان برای احراز صلاحیت افراد به هیچ وجه در رای اعضا تاثیرگذار نیست اما  زمینه برای دریافت مستندات یا نظرات افراد معتمد در مورد وضعیت تدبیر و مدیریت افراد ویا صحبت با نامزدها مهیااست و نظرات افراد شنیده می شود ولی نهایت کار این رای اعضای شورای نگهبان است که تعیین کننده است.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر لزوم تدوین قوانین عادی برای ساماندهی نظام ثبت نام از نامزدهای انتخابات گفت : طبق بند نون اصل ۱۱۰ احراز شرایط ثبت نام کنندگان برعهده شورای نگهبان است و اصل ۱۱۵ هم که شرایط را ذکر کرده است همیشه در خود شورای نگهبان این مسئله مد نظر است اما شورای نگهبان مرجع قانونگذار نیست نمی تواند قوانینی را وضع که برای دیگر دستگاهها از جمله وزارت کشور الزام اور باشد باید این مسائل در قوانین عادی دیده شود.

وی افزود:  باعنایت به شرایط سنگین اصل ۱۱۵ قانونگذار هیچگاه تصور نمی کرد که وقتی می گوییم رجل سیاسی و مذهبی همه افراد در جشنواره ثبت حاضر شوند و ثبت نام کنند.

کدخدایی گفت: موضوع تنظیم نظام جامع انتخابات  دریک زمانی بین مجلس و شورای نگهبان متوقف شد اما با توجه به احساس ضرورت در این زمینه، مقام معظم رهبری در قالب سیاستهای کلی چند ماه پیش این مسئله را  ابلاغ فرمودند و شرایط کلی مورد نیاز برای نظام جامع انتخاباتی از سوی ایشان تبیین شد ،لذا مجلس ودولت باید بررسی کنند.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: تعیین معیارهای رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن درسیاستهای کلی جز ۵ بند ۱۰  برعهده شورای نگهبان گذاشته شده است اما این شورا  فرصت لازم را در این مدت نداشتیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در مرحله بررسی صلاحیت نامزدها با دقت در این سیاستهای کلی مصادیق را تعیین شود  وبعد از این مرحله طبق وظیفه قانونی  طبق بند ۱۰ سیاستهای کلی ابلاغی معیارهای لازم  اعلام خواهد شد و  مجلس هم می تواند قانون های کلی وضع کند تا ان شالله در دور بعدی از این مرحله گذر کرده باشیم .

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: اختلاف در تعیین شاخص ها به این دلیل است که چون بند ۹ اصل ۱۱۰ تعیین شرایط را به شورای نگهبان گذاشته است اعضای شورای نگهبان براین باور بودند که اگر این تعیین شاخص ها به مجلس واگذار شود طبیعتا هر بار می تواند شاخص ها تغییر دهد و اختیار ذیل بند ۱۱۰ مخدوش شود که این مشکل سیاستهای کلی برطرف شده و مسیر  برای اصلاح قانون انتخابات باز است.

کدخدایی خاطرنشان کرد: شورای محترم نگهبان از زمانی که سیاستهای ابلاغ شد  درگیر دو مصوبه سنگین لایحه برنامه ششم و قانون بودجه بودو شورا تا روز پایانی سال درگیر این دو قانون مهم بود و فرصتی برای بررسی نداشت و بعد از عیدهم این فرصت مهیا نشد اما این امر  در الویت کاری امسال شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی خاطرنشان کرد: در سال ۹۱ همین مسئله که به دلیل کلی بودن شرایط مندرج در  اصل ۱۱۵ قانون اساسی ممکن است افراد زیادی ثبت نام کنند مطرح شد لذا جلسات مستمری در شورای نگهبان برگزار شدکه این جلسات به تدوین  یک دستور العمل  اجرای اصل ۱۱۵ قانون اساسی اما چون شورای نگهبان مستند قانونی برای قانونگذاری نداشت و نمی توانست به دیگر دستگاهها ابلاغ کند لذا این دستورالعل برای اعضای شورا نگهبان تعیین شد که منجر به سامان دهی  احراز شرایط شد.

وی افزود: با توجه به ابلاغ سیاستهای کلی این راه هم اکنون باز شده است و برهمین اساس شورای نگهبان می تواند چنانچه تفسیر یا دستورالعملی داشت می تواند انرا برای اجرا به نهادهای ذیربط ابلا غ کند.

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی با اشاره ضعف قانون در زمینه هزینه های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات گفت : در بخش تبلیغات هم  قانون انتخابات پاسخگوی نیاز امروز نیست در این قانون صرفا بر دو نکته زمان تبلیغات و عدم استفاده از اموال عمومی و بیت المال در تبلیغات انتخابات تاکید شده است و امروز  اگر سوال شودکه فلان شخصی که الان سخنرانی می کند تبلغ محسوب می شود یا خیر اصولا تمیز دادن ان بسیار مشکل است.

وی تاکید کرد: باید در قانون مشخص باشد که  هزینه تبلیغات که تا چه میزان باید انجام شود که این نکته مهم  در سیاستهای ابلاغی امده است و باید در قانون اتی این موضوع به روشنی مشخص شود چراکه  می تواند اسیب جدی به انتخابات وارد کند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برخی مفاهیم رایج شده در این دوره از انتخابات مبنی بر نامزدهای پوششی و نوع برخورد این شورا با این پدیده گفت : شورای نگهبان نمی تواند انگیزده افراد را بررسی کند و نمی تواند نیت خوانی کند اگر کسی ثبت نام کرده است حسب ظاهر برای حضور در گردونه انتخابات  امده است  و اگر تایید صلاحیت شد دیگر اینکه اصطلاحا نامزد پوششی است یا خیر؟فقط تا پیش از احراز صلاحیت می تواند در رای اعضا تاثیرگذار باشد.

منبع: میزان