ایاد علاوی؛ معاون رئیس جمهور عراق در مصاحبه ای گفت: با نزدیک شدن ارتش عراق به نیروهای داعش در موصل، داعش مذاکره با القاعده را به منظور ایجاد ائتلاف احتمالی با آنان آغاز کرده است.

گروه بین الملل- ایاد علاوی؛ معاون رئیس جمهور عراق در مصاحبه ای گفت: با نزدیک شدن ارتش عراق به نیروهای داعش در موصل، داعش مذاکره با القاعده را به منظور ایجاد ائتلاف احتمالی با آنان آغاز کرده است.

به گزارش یوپنا به نقل از رویترز، معاون رئیس جمهور عراق افزود: ما روز دوشنبه اطلاعاتی را از منابع آگاه عراقی در این خصوص کسب کرده ایم.

علاوی تصریح کرد: گفت و گو میان دو طرف آغاز شده و فرستادگان آن ها در حال طرح مواضع رؤسای خود؛ یعنی ابوبکر البغدادی و ایمن الظواهری هستند.

داعش در سال ۲۰۱۴ از گروه القاعده جدا شده و دو گروه بر سر جذب نیرو، مسائل مالی و رهبری جهاد جهانی با یکدیگر در رقابت هستند. گفتنی است الظواهری به طور علنی گروه داعش را به واسطه بکارگیری روش های خشونت بار همچون گردن زدن، غرق کردن و سوزاندن مورد انتقاد قرار داده است.

وی همچنین نحوه همکاری دو طرف را نامشخص عنوان کرد.

داعش در سال ۲۰۱۴ نوار گسترده ای از شمال عراق را مورد تهاجم قرار داد و با این عمل دولت مرکزی عراق را بهت زده کرد. ابوبکر بغدادی در همان سال اعلام کرده بود که قلمرو خلافت وی از مسجد النوری در موصل هدایت می شود و همین موضوع به عنوان یکی از موضوعات مورد اختلاف آنان با القاعده تبدیل شد.

در اکتبر سال گذشته نیروهای امنیتی عراق و مبارزان شیعی داوطلب معروف به بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) به همراه ائتلاف بین المللی در تلاش برای اخراج داعش از موصل و مناطق مجاور آن شدند.

بنابر اعلام مقامات امنیتی عراق، داعش از نیمی از موصل عقب رانده شده، اما نیروهای عراق و ائتلاف در حال حاضر در خیابان های باریک شهر قدیمی موصل واقع در غرب رودخانه دجله زمین گیر شده اند.

به گفته مقامات امنیتی آمریکایی داعش همچنان با بهره گیری از عوامل انتحاری، تک تیراندازها سعی در دفاع و حفظ قلمرو خود داشته و همچنین شهروندان عراقی را مورد هدف قرار داده و یا از آنان به عنوان سپر دفاع انسانی استفاده می کند.

این گروه با وجود شکست هایی که متحمل شده اند، اما همچنان بر شهرهای قائم؛ واقع در استان انبار، الحويجه و تل‌عفر در استان نینوا در عراق و همچنین رقه به عنوان پایتخت بالفعل شان در سوریه کنترل دارن.

علاوی همچنین گفت: حتی اگر داعش قلمرو خود را در عراق از دست بدهد، به سادگی از بین نمی رود.

 

منبع اصلی

ترجمه: میثم خاکپور