در نخستین برنامه اولین نشست مشترک همکاریهای علمی، فناوری و نوآوری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا در دانشگاه شهید بهشتی، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ایران و والریا فدلی وزیر آموزش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا دیدار و گفتگو کردند .

در نخستین برنامه اولین نشست مشترک همکاریهای علمی، فناوری و نوآوری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا در دانشگاه شهید بهشتی، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ایران و والریا فدلی وزیر آموزش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا دیدار و گفتگو کردند .

به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این دیدار با اشاره به سوابق تاریخی تعاملات دولت و ملت ایران و ایتالیا با یکدیگر گفت: ایتالیا از جمله کشورهای اروپایی است که همواره رابطه سیاسی و اقتصادی خوبی با ایران داشته است.

وی با اشاره به تفاهم نامه همکاری های علمی دو کشور که در یک سال نیم گذشته بین دو کشور امضا شد از آمادگی کامل ایران برای اجرای مفاد این تفاهم نامه خبر داد.

وزیر علوم تاسیس صندوق همکاری های پژوهشی بین ایران و ایتالیا را از مفاد مهم تفاهم نامه همکاری های علمی دو کشور نام برد و گفت: برای تعیین جزییات سرمایه گذاری و روش کار این صندوق آمادگی داریم.

وی افزود: در زمینه های فرهنگی هم ایران و ایتالیا همکاری دارند و در همین راستا زبان ایتالیایی در ۴ دانشگاه ایران تدریس می شود و کرسی آموزش زبان فارسی نیز در ایتالیا فعال شده است.

دکتر فرهادی با اشاره به همکاری پژوهشی مشترک بین ایران و ایتالیا در پروژه های سزامی و سرن، تبادل استاد و دانشجو و برگزاری دوره تحصیلات تکمیلی مشترک بین دانشگاههای دو کشور را از زمینه های مهم همکاری علمی مشترک نام برد.

سنتاتور والریا فدلی وزیر آموزش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا در این دیدار گفت: ایران و ایتالیا مشابهت های فرهنگی و قرابت های زبانی با هم دارند و در محیط روابط بین الملل نیز همدیگر را درک کرده و روابط متقابل دارند.

وی افزود: در زمینه علمی و فناوری نیز دو کشور همکاری های خوبی دارند و برگزاری اولین نشست مشترک همکاریهای علمی، فناوری و نوآوری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا در عمیق تر شدن این همکاریها موثر خواهد بود.

وزیر آموزش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا گفت: در حدود یک سال پیش تفاهم نامه همکاری های علمی بین وزیر سابق علوم ایتالیا و ایران امضا شده است و از فرصت نشست مشترک همکاریهای علمی، فناوری و نوآوری میان جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا می توان برای عملی کردن مفاد مختلف این تفاهم استفاده کرد.

وی برگزاری کرسی های آموزش زبان فارسی در ایتالیا و زبان ایتالیایی در ایران را از جمله زمینه های همکاری دو کشور نام برد و در خواست کرد در زمینه به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی، دو کشور با یکدیگر رایزنی کنند.

والریا فدلی ضمن اعلام خرسندی از همکاری پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش و بنیان دو کشور، از آمادگی ایتالیا برای حضور و مشارکت در منطقه وی‌ژه علم و فناوری یزد خبر داد.

گفتنی است در این دیدار معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، قائم مقام وزیر علوم، مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران، مدیرکل امور فناوری وزارت علوم و سفیر ایتالیا در ایران حضور داشتند.