ساختارهای سیستم سیاسی به این نتیجه رسیدند که ورود احمدی نژاد به سپهر سیاسی می تواند برای کل جامعه هزینه سنگین داشته باشد.

گروه سیاسی_یاسین خرم پور_ کمتر از یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری مانده است. شورای نگهبان لیست احراز صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری را اعلام کرد.

در این بین نام محمود احمدی نژاد رئیس سابق نبود. البته بسیاری از تحلیل گران و مفسرین سیاسی این پیش بینی را می کردند که وی تأیید صلاحیت نمی شود حتی برخی از حامیان فکری و گفتمانی وی در نامه های خطاب به شورای نگهبان از این شورا درخواست رد صلاحیت وی برای انتخابات ریاست جمهوری را داشته اند.
احمد توکلی نماینده سابق مجلس و از چهره های شاخص گفتمان اصول گرایی طی نامه ای به شورای نگهبان احمدی نژاد را فاقد صلاحیت برای ریاست جمهوری دانست.

همچنین عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصول گرا بیان داشت که: آقای احمدی نژاد نشان داد که از هیچ اصلی تبعیت نمی کند، نه اصل اخلاقی و نه اصل اعتقادی و نه اصول رایج برای او معنا و مفهوم ندارد بنابراین بعید است چنین آدمی برای جایگاه مهم ریاست جمهوری تأیید صلاحیت شود. این دست رد حامیان سابق وی پیش از اعلام نظر شورای نگهبان بوده است.
ثبت نام احمدی نژاد موجی را در بین برخی از طبقات و بدنه اجتماعی حامی وی ایجاد کرد، این موج که با خود به دنبال رسیدن به بهار بود بعد از لیست شورای نگهبان آرام گرفت، حالا بعد از رد صلاحیت وی هیچ موجی در سپهر سیاسی و اجتماعی جامعه به وجود نیامده، به نظر می رسد که اکثر جامعه رد صلاحیت وی را پیش بینی کرده بودند، لذا رد صلاحیت وی نتوانست فضای عمومی جامعه را به نفع وی مصادره کند.
به نظر می رسد حمایت عمومی که احمدی نژاد می شود حمایت اجتماعی پویایی نیست. طرفداران او بیشتر در دهک های پایین جامعه و روستاها حضور دارند که از نظر اجتماعی و سیاسی تحرک میدانی ندارند و قدرت فضاسازی سیاسی آنها بسیار اندک است. لذا عدم تایید او هزینه امنیتی برای ساختار سیاسی را ندارد.
نکته بعدی در زمینه رد صلاحیت احمدی نژاد به اقدامات، نامه ها و سخنرانی های وی طی سه ماه اخیر بر می گردد. احمدی نژاد در طی این زمان اقدامات متناقض آشکاری را انجام داد.
به نظر برخی دلایل در رد صلاحیت وی تأثیر گذار بوده اند:
۱- احمدی نژاد توصیه مصلحت جویانه رهبری انقلاب مبنی بر ثبت نام نکردن در انتخابات ریاست جمهوری برای پرهیز از فضای دو قطبی در جامعه را رد کرد.
۲- احمد توکلی درباره رد صلاحیت احمدی نژاد بیان داشت که: عدم تمکین نسبت به دستور رهبری در انتصاب مشایی و خودسری در قبال دستور ولی امر در ماجرای عزل وزیر اطلاعات.
۳- عملکرد وی در طول ۸ سال ریاست جمهوری و تخلفات و چالش هایی که برای جامعه و نظام سیاسی ایجاد کرد در رد صلاحیت وی نقش بارزی را ایفا کرده است.
به طور کلی می توان گفت که ساختارهای سیستم سیاسی به این نتیجه رسیدند که ورود احمدی نژاد به سپهر سیاسی می تواند برای کل جامعه هزینه سنگین داشته باشد. به نظر می رسد احمدی نژاد با ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری و رد صلاحیت توسط شورای نگهبان خودکشی سیاسی وی را تکمیل کرد.