رئیس جمهوری گفت: باید برای شهرهایمان درآمد مشروع و سالم کسب کنیم، بدترین درآمد برای شهرداری ها فروختن حقوق مردم است.

به گزارش یوپنا حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی (WAIC) در قزوین افزود: نابود کردن باغستانهای زیبا و دیرینه شهر که هویت بخش شهرها می باشد، ظلم به شهرها می باشد.
حجت الاسلام روحانی افزود: آیا باید برای ایجاد یک پارک در شهری، باغات آن شهر را خراب کنیم و تغییر کاربری بدهیم تا هزینه ساخت آن پارک تامین شود؟
رئیس جمهوری ادامه داد: در فرهنگ اسلامی، شهرها و خانه ها از سوداگری ساخته نمی شوند، زیرا معماری برگرفته از فرهنگ یک ملت است و لذا ساختمان‌ها محلی برای سکونت و آرامش هستند.
حجت الاسلام دکتر حسن روحانی ادامه داد: تراکم فروشی و ساخت اتوبان و پل های بزرگ با پول های مردم، زندگی مردم را راحت تر و رفاه جامعه شهری را بیشتر و کمکی به مدیریت شهری نخواهد کرد.
روحانی اضافه کرد: نحوه مدیریت شهری در اداره زندگی مردم به ویژه در شهرهای بزرگ بسیار تاثیرگذار و جزو مدیریت های سخت، پیچیده و از علوم روزآمد دنیا می باشد.
وی ادامه داد: تمدن های بزرگ بشری معمولا در شهرهای بزرگ و مترقی ظهور کرده اند و علم و فناوری و تمدن در شهرهای بزرگ بروز کرده است.
روحانی اضافه کرد: کتب و آثار گذشتگان و معماری شهرهای بزرگ اسلامی، بهترین منبع و ماخذ برای مطالعه و بررسی فرهنگ و تمدن اسلامی است و لذا معماری مجموعه ای از فرهنگ و ارزشها و هویت تاریخی یک ملت را بیان می کند.
وی اضافه کرد: آثار تمدنی و ویژگی ساختمانها با ما از فرهنگ، برادری، تمدن، دوستی و استفاده صحیح از طبیعت در گذشته سخن می‌گویند.
رئیس جمهوری اضافه کرد: تمدنی که از مشرق و شبه جزیره هندوستان گرفته تا شمال آفریقا و کشورهای مهد خاورمیانه ازجمله کشور بزرگ ایران اسلامی دارای تمدن و آثار تمدنی و معماری هستند که با ما سخن می گویند.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: شما در آثار بزرگ تمدنی نقاط مختلف جهان از جمله کشورهای اسلامی می بینید که ریشه معماری شهرها و ساختمان ها از فرهنگ و اعتقادات مردم نشات می گیرد و چگونگی استقرار مدارس، مساجد، و حتی مراکز تجاری و بازار و در نهایت نوع معماری سکونتگاههای مردم، بیانگر اندیشه مردمان آن دوره می باشد.
وی با اشاره به نقش مساجد در شهرها گفت: مسجد محل مشورت و تبادل نظر، مکانی برای تجمع مردم، اجرای برنامه‌های فرهنگی و مرکز آشنایی با آداب اخلاقی و دینی و حکمت زندگی و حتی مرکز تصمیم گیری برای دفاع از شهر در گذشته بود.
روحانی ادامه داد: در گذشته مدارس علوم دینی و مراکز آموزشی، آب انبارها و گرمابه ها و حتی آرامگاه بزرگان دینی در کنار مساجد ساخته می‌شدند و پس از آن بازارها به عنوان مرکز تجارت و نبض اقتصاد و کاروانسراهای شهری در کنار مساجد احداث می‌شدند.
رئیس جمهوری ادامه داد: اکنون در بسیاری منازل دیدن آسمان، ستارگان و درختان برای مردم مشکل شده و حتی قطع درختان کهنسال چندین ساله بخاطر ساخت وسازها و رویاندن تیرآهن بجای آن رویه گردیده است.
روحانی خاطرنشان کرد: بدترین درآمد برای شهرداری نابود کردن باغستان و کارهایی از این قبیل است و این بدتر از آن است که نفت را بفروشیم و با آن ارزش افزوده خلق نکنیم.
روحانی بیان کرد: کوهها، برکه ها و دریاچه ها، مراتع و محیط زیست، ثروتی بین‌ نسلی است و همانطوری که حق ویرانی آثار تاریخی و برپا کردن برج را نداریم، حق تخریب باغستانها را هم نداریم.
وی اضافه کرد: اگر شهرها و شهرداری‌ها نیازمند منابع هستند باید به فکر منابع درآمدی سالم و پایدار باشند و دولت آماده تأمین منابع مشروع برای شهرداری‌هاست.
رئیس جمهور گفت: آیا ما باید برای توسعه شهر از فضاهای مردم بفروشیم و برای تامین رفاه مردم ارزش کاملی قائل نباشیم؟
دکتر روحانی عنوان کرد: معتقدم طرح های بزرگ و مهم در کلان شهرها و شهرهای بزرگ باید با رای و نظر مردم با اهمیت دادن به پیوست های اجتماعی اجرایی شوند.
رئیس جمهوری ادامه داد: ما از تمدن گذشته می آموزیم که ریشه های فرهنگی به عنوان اساس شهرسازی ما است و مدل شهرسازی گذشته ما مبتنی بر زندگی راحت مردم بوده است.
وی افزود: امروز متاسفانه از بسیاری اهداف شهرسازی فاصله گرفتیم و مسایل فرهنگی، آسایش و حریم خصوصی مردم و نحوه ارتباط بازار، اجتماع و مردم به بوته فراموشی سپرده شده است.
رئیس جمهوری در ادامه شهر را برای همه شهروندان دانست و گفت: در گذشته شهرها به گونه ای طراحی می شدند که زنان و کودکان در امنیت و آسایش باشند، بنابراین ما باید قبل از هر چیز، امنیت و آسایش همه شهروندان را مد نظر قرار دهیم.
روحانی، بر لزوم شهرسازی با شیوه های درست تاکید و اظهارکرد: اگر خدای ناکرده درآمد شهری از طریق نادرست تامین بشود و مدیریت شهری با فروختن فضای متعلق به مردم و در اختیار گذاشتن یک تراکم عظیم در اختیار یک سرمایه گذار که می تواند همه آنها محله ها را از لحاظ فرهنگی و اجتماعی تحت تاثیر قرار دهد و سد منظر هزاران خانه برای دید آسمان و ستاره ها شود، کار درستی نکرده است.
وی ادامه داد: ساخت بوستان برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت مردم مهم است ولی منبع تامین هزینه ها برای ساخت آن پارک از خود آن بوستان مهم تر است.
رئیس جمهوری با اشاره به مشکلات زیست محیطی شهرها که در دهه های اخیر به وجود آمده ، افزود: برخی از آلودگی های زیست محیطی به زمان بیشتری برای حل شدن نیاز دارند، اما برخی دیگر از مشکلات مانند تغییر سوخت نیروگاهها از نفت کوره به گاز، نوسازی خودروهای فرسوده و آلود ه سازی وسایل گرم کننده از جمله مواردی هستند که در زمان کوتاه ترین زمان قابل رفع هستند.
روحانی با بیان اینکه اگر سلامت محیط زیست از ما گرفته شود نمی توانیم به حیات خود ادامه دهیم، افزود: ما به یک مدیریت پایدار برای حفظ محیط زیست نیازمندیم و باید در مسائل زیست محیطی سرمایه گذاری کنیم که یکی از راههای سرمایه گذاری راحت و پرسود، این است که از سرمایه سوخت نابجای مصرف شده برای ایجاد شرایط جدید و سالم سازی شهرها استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در برخی از شهرهای کشور از این طریق توانستیم شرایط بهتری را ایجاد کنیم، به عنوان نمونه سال گذشته در شیراز میزان روزهای آلوده از ۱۰۰ تا ۲۰۰ روز به صفر رسید که بخشی از آن به دلیل استفاده از سوخت سالم بود.
رئیس جمهوری افزود: امیدوایم با پیگیری اهداف و ایجاد درآمد پایدار برای شهرها، فاصله طبقاتی و حاشیه نشینی در شهرها را کاهش داده و مسکن راحت تری را از طریق فناوری های نوین ایجاد کنیم.
وی با اشاره نیاز مردم به داشتن شهرهای الکترونیک و هوشمند، گفت : یکی از رسالت ها و وظایف ما برای اداره شهرها استفاده از امکانات نوین در شهرهاست به گونه ای که امروز در تهران بخشی از مردم با نرم افزارهای نوین برای تردد و حمل و نقل استفاده می کنند.
رئیس جمهوری در بخشی از سخنانی خود با اشاره انتخابات شوراها ، گفت: خوشحالیم که در ایران اداره شهرها با کمک شوراها از طریق آرا مستقیم مردم رقم می خورد و شوراها در تعیین شهرداران نقش دارند.
وی در ادامه گفت: در شرایطی هستیم که تا کمتر از یکماه دیگر مردم در کنار صندوق های رای قرار می گیرند تا به انتخاب اعضای شورای شهر و روستا بپردازند.
روحانی در پایان افزود: امیدواریم ارتباط نزدیکتری بین شهرهای جهان برای استفاده از تجربیات یکدیگر برای ساخت شهرهای نوین و توسعه گردشگری صورت گیرد و در این راستا شهروندان سایرها و کشورها به شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران از جمله استان پرجاذبه قزوین با این همه هویت تاریخی و باستانی سفر کنند .
پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی WAIC با محوریت اهداف توسعه پایدار SDG، شکوفایی شهری CPI، فرصت‌ها و چالش‌ها با حضور نمایندگان سازمان ملل متحد، سفرا و جمعی از اندیشمندان علوم شهری و علوم دینی کشورهای ایران، ترکیه، عراق، هندوستان، اندونزی، بنگلادش، فلسطین، افغانستان، چین، مراکش، پاکستان و ۴۰۰ شهرداری و ۴۰۰ رئیس شورای اسلامی شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر و نمایندگان ۳۱ استان در سالن اجتماعات دانشگاه امام خمینی (ره) برگزار می شود.