یاسین خرم پور

گروه سیاسی_ یاسین خرم پور_ چند ماهی است که جبهه مردمی نیروهای انقلاب در قالب بسیاری از نخبگان و چهره های سیاسی اصول گرا درصدد اجماع جمعی بین نیروهای خود برای انتخابات ریاست جمهوری می باشد.

بعد از کش و قوس های زیاد از کناره گیری سعید جلیلی و ثبت نام نکردن بذرپاش گرفته تا رد صلاحیت زاکانی و حاج بابایی توسط شورای نگهبان، قالیباف و رئیسی به عنوان دو گزینه اصلی این جریان تأیید صلاحیت شدند و گمانه زنی اردوگاه اصول گرایان درباره اجماع یا اختلاف این دو فرد بیشتر شده است.

طبق بررسی های میدانی تحریکات و اقدامات قالیباف و رئیسی این فرضیه را تأیید می کند که جمنا تا حدودی با شکست مواجه شده است.
سعید جلیلی ابتدا گفته بود که سازوکار جمنا را قبول ندارد استدلال وی این بود که جمنا یک ائتلاف حزبی و قبیله‌ای است در حالی که ائتلاف باید گفتمانی باشد. اما به مرور زمان و با بررسی وضع و بدنه اجتماعی خود تصمیم به کناره گیری کرد، با کناره گیری سعید جلیلی از کاندیداتوری، بسیاری از چهره ها و رسانه های نزدیک به او، حمایت از رئیسی را بعنوان گزینه ی «اصلح» کلید زدند.

به نظر می رسد جریان سعید جلیلی و نیروهای نزدیک به وی به حمایت همه جانبه از رئیسی خواهند پرداخت چرا که جریان قالیباف بر این باور است که سعید جلیلی در سال ۹۲ اجماع بر سر قالیباف را نپذیرفت، لذا اختلاف بین سعید جلیلی و قالیباف به سادگی قابل حل شدن نیست. به طوری که مسعود میرکاظمی عضو ستاد مرکزی رئیسی گفت: آقای جلیلی از روزی که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری انصراف خود را اعلام کرد، با ستاد آقای رئیسی همکاری می‌کند.
از طرف دیگر چند روز قبل از ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری قالیباف طی بیانه ای از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داده بود و از ضرورت جایگزین کردن آنچه «رئیس‌جمهور مناسب» به جای «رئیس‌جمهور فعلی» خواند، سخن گفت. وی که در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره قبل از روحانی شکست خورده بود، در بیانیه انصراف خود از عملکرد اقتصادی دولت انتقاد کرد.

بسیاری از تحلیل گران این تصمیم را بدین صورت تفسیر کردن که انصراف قالیباف از نامزدی در انتخابات، بی‌ارتباط با حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات نیست. ولی بعد از ثبت نام کاندیدا فرضیه ها و گمانه زنی ها چرخش ۱۸۰ درجه ای داشته است.

به نظر می رسد اختلاف بین قالیباف و رئیسی بیشتر شده آنچه پیش از این تحت عنوان توافق قالیباف و رئیسی بر سر معاون اولی اقای شهردار طرح شده، و از سوی نزدیکان قالیباف تکذیب گردید تنها شایعه ای برای گرم کردن تنور انتخاب بود. مسعود میرکاظمی عضو ستاد انتخاباتی ابراهیم رییسی گفت: قالیباف و رییسی برخلاف جهانگیری و روحانی، می‌خواهند با یکدیگر رقابت کنند.
همچنین رسانه های نزدیک به رئیسی و قالیباف اخیرا به شدت با هم دچار اختلاف شده اند. رسانه های شهردار تهران از عدم تجربه رئیسی می گویند و رسانه های نزدیک به تولیت آستان قدس، از لزوم کناره گیری قالیباف برای جلوگیری از شکست «جبهه انقلاب».
طرفداران قالیباف بر این باورند که وی علاوه بر جذب بدنه اجتماعی پایین جامعه توانایی جذب طبقه متوسط شهری را دارد، ولی بدنه اجتماعی حامی رئیسی بیشتر توانایی جذب بدنه ایدئولوژیک منتقد و مخالف روحانی را دارد.
محمدباقر قالیباف و تیم هوادارش آشکارا تلاش می‌کنند به بدنه اصولگرایی بقبولانند که شهردار تهران تنها کسی است که می‌تواند حسن روحانی را در مناظره‌های انتخاباتی شکست دهد.

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل داخلی در همین زمینه است: «این دو نفر اصولا فراتر و برتر از جمنا هستند و طبیعی است که مستقل به این عرصه ورود پیدا کنند و از سایر اصولگرایان حرف‌شنوی نداشته باشند ولی ساختار انتخابات به‌گونه‌ای است که برای جلو زدن از یکدیگر طرفداران آنها مجبور هستند که علیه دیگری تبلیغ کنند و نمی‌توان همزمان برای دو نفر تبلیغ کرد، چراکه این امر بسیار مصنوعی نمود پیدا می‌کند بنابراین طبیعی است که وقتی علیه هم تبلیغ کنند جنگ مغلوبه می‌شود و هیچ‌کدام به نفع دیگری کنار نخواهد رفت.

به طور کلی شواهد و واقعیت های سیاسی نشان می دهند که بر خلاف پیش بینی ها به نظر می رسد هیچ کدام از این دو کاندیدا به نفع دیگری کنار نکشد، رئیسی در سخنان چند روز خود بیان داشت که: نیامده ام که بروم، آمده ام که موفق شوم.

همچنین تحرکات قالیباف و تیم وی نیز نشان می دهد که به راحتی نمی خواهند از سپهر سیاسی کشور خارج شوند، چون تیم وی تا حدودی این پیش بینی را کرده که شانس شهردار شدن مجدد قالیباف برای دوره جدید بسیار پایین است.