یاسین خرم پور

گروه سیاسی_یاسین خرم پور_اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. این مناظره قرار بود در زمینه های اجتماعی باشد، ولی در اواسط جلسه مسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و بسیاری دیگر از مباحث در آن نقد و بررسی شد.

برگزارکنندگان مناظره مراقب بودند مناظره‌ای بدون تنش و برخورد انجام شود، اما بحث‌های انجام شده توسط کاندیداها، عموماً چالشی و قابل توجه بود و اثرات قابل توجهی بر مخاطبین گذاشت. کاندیدای ریاست جمهوری برخی از برنامه های خود در زمینه اجتماعی را بیان کردند، در این بین اما واکنش ها و جهت گیری های شهردار تهران مورد توجه قرار گرفت.
با توجه به سخنان کاندیدا، استراتژی آقای قالیباف استراتژی بسیار تهاجمی بود. به نظر می رسید وی قصد داشت بی محابا از یک طرف به دولت و جهانگیری حمله کند، و از طرف دیگر زمینه را برای آقای رئیسی فراهم کند که وی برنامه ها و نطق خود را بدون استرس و فشار انجام دهد.
همچنین به نظر می رسید که وی قصد داشت با حمله به تیم دولت یازدهم به جریان اصول گرا و همچنین جمنا بقبولاند که وی به نسبت رئیسی شایستگی بیشتری برای رئیس جمهور شدن را دارد، و هیاهوی که در چند ماه اخیر اطراف آقای رئیسی بوده را هیاهویی کاذب معرفی کند.
نکته بعدی در مورد آقای قالیباف این بوده که وی نشان داده چیزی برای از دست دادن ندارد، چون از یک طرف پیش بینی کرده که به احتمال زیاد باید با شهرداری تهران خداحافظی کند و از طرف دیگر تنها راه نجات خود برای حضور در سپهر سیاسی کشور را انتخابات ریاست جمهوری می داند، وی بدنبال اثبات خود در بین بدنه اجتماعی اصول گرایان می باشد.
تقلید از روش احمدی نژادی برای غلبه بر سایر رقبا یکی دیگر از نکاتی که در سخنان قالیباف مبرهن بوده است. وی خود و رئیسی را سخنگوی مظلومین و مستضعفین معرفی کرد و روحانی و جهانگیری را نماینده اشرافیت و حاکمان دانست و با بهره گیری از ادبیات نئومارکسیستی به تقسیم بندی جامعه به ۹۶ درصدی ها و ۴ درصدی ها پرداخت.
قالیباف نشان داد که از هر وسیله ای برای رسیدن به هدف خود استفاده می کند، استفاده از نقل قول معروف میرحسین موسوی در سال ۸۸ بر علیه احمدی نژاد درباره زُل زدن به دوربین و دروغ گفتن، خود حاوی نکاتی قابل توجه است.
نکته بعدی در سخنان قالیباف این بوده که به نظر می رسد وی برای تسویه حساب سال ۹۲ به مناظرات آمده است، حسن روحانی در سال ۹۲ با جمله مشهور حمله گازنبری وی را از صحنه رقابت کنار زد و در آن مناظرات شکست خورد و در حال حاضر برای جبران آن شکست حتی اگر در مناظرات باشد، پا به صحنه رقابت گذاشت.
و در آخر به نظر می رسد که قالیباف همه ی نسخه های خود را سوزاند و برای مناظرات بعدی چیزی که مورد توجه مخاطبین قرار بگیرد را ندارد و با دست خالی وارد مناظرات می شود.