یاسین خرم پور

گروه سیاسی_یاسین خرم پور_ شهردار خلبان یکی از گزینه های ریاست جمهوری ۹۶ می باشد. وی چهارمین بار می باشد که به دنبال رفتن به پاستور می باشد، در این چهار بار سه بار آن وارد کارزار انتخابات شد، ولی در سال ۸۸ بنا بر دلایلی وارد انتخابات نشد. در سال ۹۲ توسط حسن روحانی با حمله گازنبری از رقابت حذف گردید، ولی در حال حاضر عزم و جرم جدی تری برای انتخابات دارد.
به گزارش یوپنا، یکی از پروژه های وی برای بدست گرفتن قدرت سیاسی و رسیدن به پاستور حمله به دولت تدبیر و امید می باشد، وی در طی چند ما اخیر بخصوص در ۲ هفته ای که تبلیغات و برنامه های انتخاباتی شروع شده، با حمله به عملکرد اجرائی و اقتصادی دولت سعی در آن دارد که به صورت انتحاری خود را ناقد وضع موجود بنامد، و از این طریق جذب رأیی برای خود داشته باشد. قالیباف همه اهرام های سیاسی و غیر سیاسی به دست آوردن رأی را بکار می گیرد، از وعده دادن های اقتصادی که خود محرکی برای طبقه پایین جامعه است و همچنین ایجاد اشتغال برای ۵ میلیون نفر جوان.
این گفته های وی با این اصل اساسی گفتمان اصول گرایی همپوشانی دارد: اصول گرایان هر وقت بخواهند قدرت را بدست گیرند، رو به شعارهای اقتصادی و معیشتی می دهند، و زمانی که احساس کنند در حال از دست دادن قدرت سیاسی هستند به شعارهای دینی و ارزشی روی می آورند.
به نظر می رسد که شهردار تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست، حتی زمانی که بعد از حادثه پلاسکو و همچنین املاک نجومی که سرو صدای زیادی را در محافل رسانه ای و سیاسی کشور ایجاد کرد وی در دفاع از خود به ادبیات ارزشی و دینی رجوع کرد در واقع وی استفاده از شعارهای دینی و انقلابی را وسیله ای برای حفظ خود بر مسند شهرداری دانست.
قالیباف در حال حاضر به دادن وعده ها و شعارهای انتخاباتی خود می پردازد، وی از افزایش یارانه ها برای دهک های پایین جامعه حرف می زند، لاریجانی رئیس مجلس در سخنانی نسبت به وعده های انتخاباتی کاندیدا گفت: افزایش یارانه ها که توسط برخی گفته می شود امکان پذیر نیست.
قالیباف شعار افزایش یارانه می دهد، ولی به طور مشخص اعلام نکرده است که منابع تامین یارانه ها کجاست. وقتی در حال حاضر دولت مجبور است این رقم عظیم یارانه ۴۵ هزارتومانی را هر ماه توزیع کند، تامین بودجه عمرانی با دردسر روبرو می شود و از ۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی پیش بینی شده،۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار محقق شد. قالیباف به این نکته توجه نمی کند که این افزایش یارانه هم دولت را بزرگ تر می کند و هم اینکه تورم را در جامعه گسترش می دهد، چون یکی از برنامه های ششم توسعه کوچک سازی دولت و واگذاری بسیاری از مسائل اقتصادی به بخش خصوصی می باشد.

تقلید از روش احمدی نژادی برای غلبه بر سایر رقبا یکی دیگر از نکاتی که در سخنان قالیباف مبرهن بوده است. وی خود و رئیسی را سخنگوی مظلومین و مستضعفین معرفی کرد و روحانی و جهانگیری را نماینده اشرافیت و حاکمان دانست و با بهره گیری از ادبیات نئومارکسیستی به تقسیم بندی جامعه به ۹۶ درصدی ها و ۴ درصدی ها پرداخت. این ادبیات وی همچنین تقلیدی از جنبش وال استریت است، ولی به نظر می رسد چنین نظری که جامعه را به دو قطب ۴ درصد و ۹۶ درصد تقسیم کرده برای خود وی نیز صادق می باشد. قالیباف سال هاست که در رأس مدیریتی کلان کشور حضور دارد، ارتباطات سطح کلان وی را جز دسته ۴ درصدی قرار داده است. ارتباط و همكاري او در پروژه‌ صدر با بابك زنجاني همكاري نزديك دارد، لذا نمي‌تواند خود را خارج از گروه ۴ درصد سرمایه دار معرفی کند.
قالیباف از ایجاد ۵ میلیون شغل قطعی می گوید، ولی طبق برآورد برای ایجاد هر شغل قطعی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون هزینه نیاز است، آیا دولت می تواند کل بودجه کشور را صرف ایجاد شغل کند؟ آیا وظیفه دولت صرفاً ایجاد اشتغال است؟ آقای قالیباف به این مسأله توجه نمی کند که دولت وظیفه دارد بستر صنعت، اقتصاد و جامعه را برای اشتغال آماده کند و صرفاً وظیفه آن اشتغالزایی نیست.
قالیباف سعی می کند از خود در بین جوانان و قشر متوسط فرهنگی وجهه قابل قبولی ارائه دهد، ولی وی در سال ۱۳۹۳ طرح جنجالي خود را موسوم به تفکيک جنسيتي در شهرداري تهران آغاز کرد که واکنش‌هاي گسترده‌اي را در سطح جامعه برانگيخت و نگراني‌هاي زيادي را در مورد اعمال رسمي تبعيض‌هاي جنسيتي به وجود آورد. روحانی در واکنش به این اقدام بیان داشت: اين تفکرات قرن قجري را کنار بگذاريد. به شايستگي‌هاي زنان جامعه ما احترام بگذاريد. ديوار کشيدن بين مردان و زنان فرهيخته اين جامعه راه و رسم تکريم از آنان نيست بلکه وهن جامعه ماست. پس فشار رئیسی جمهور و جامعه مدنی بود که طرح تفکيک جنسيتي و اعمال آپارتايد جنسيتي متوقف شد و آقاي شهردار مجبور شد که حرف خود را رسما پس بگيرد.

یکی دیگر از وعده های در حوزه اشتغال در حوزه پتروشمی می باشد وی گفته که از هر میلیون تن ۲۰۰ هزار شغل مستقیم و ۴۰۰ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می کند. چنین آمار و ارقام اشتغالی توسط متخصصین حوزه پتروشیمی مورد انتقاد اساسی قرار گرفته اند، برخی از متخصصین این حوزه بیان داشتند که وی دچار توهم شده است. در واقع آنها بیان داشتند چنین چیزی در هیچ کجای دنیا اتفاق نیفتاده است و قطعاً در جامعه ما نیز چنین امکانی غیر ممکن است.

به طور کلی کشور ما ۸ سال پوپولیسم و مردم فریبی احمدی نژاد را پشت سرگذاشتند, و در حال حاضر یک دوره ۴ ساله که از دوران پوپولیسم فاصله گرفته ایم دوباره قالیباف با ادبیات به شدت پوپولیست تر و خطرناک از احمدی نژاد به دنبال رسیدن به سپهر قدرت سیاسی می باشد.

وی با چنین ادبیاتی به دنبال کسب پایگاه اجتماعی طبقات پایین جامعه می باشد، همانطور که احمدی نژاد با چنین ادبیاتی مردم را به پای صندوق ها کشانده بود. اینبار قالیباف با حمله به دولت به دنبال تندروری سیاسی می باشد که هم تندورها را به طرف خود جذب کند و هم برخی از اقشار متوسط شهری را یار خود بداند.