سیدمحمد غروی

برخی از کسانی که در مناظره اول انتخاباتی شرکت کردند،‌ حرفهای چارچوب داری داشتند، اطلاعات خوبی دادند و مسائل را خوب تبیین کردند؛ درحالی که برخی هم طوری صحبت کردند که بیشتر جنبه تحت تاثیر قراردادن عوام را داشت.

اما واقعا برخی از کاندیداها در مناظره اول خوب درخشیدند؛ به طوریکه کسانی که اهل فکر و نظر بودند، متوجه شدند که کدام یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در چارچوب و براساس مبانی، اطلاعات درست و واقعیت‎ها حرف می زند؛ درحالی که برخی دیگر شعارگونه و غیرکارشناسانه صحبت کردند.

مناظره های انتخاباتی مخاطبان وسیعی دارد اما این مناظره‎ها به گونه‎ای نیست که فقط  افراد کاردان و کارشناس حضور داشته باشند و برخی هم در سطوح پایین تر هستند. طبیعتا نوع برخوردهای عوامانه این عده می‎تواند عده و سطح خاصی را تحت تاثیر قرار دهد.
به نظر من برخی از حرف‎هایی که در مناظره اول زده شد؛ اصلا در شأن بعضی از نامزدهای ریاست جمهوری نبود. اما برخی هم انصافا خوب، پخته و کارشناسانه اظهارنظر کردند، به دور از شعار و غوغاسالاری.

هر مطلب یا حقایقی که از سوی کاندیدایی مطرح می‎شود؛ یا طرح و نظر و دیدگاه یا نقدی عنوان می‏‎شود؛ باید در یک چارچوب حساب شده و مقبول و خوب باشد.
این از اخلاق اسلامی ما نیست که به هر شکلی شده بیننده و شنونده خودمان را تحت تاثیر قرار دهیم؛ فقط برای اینکه به ما رای دهند؛ آن هم براساس یکسری شعارهایی که ریشه ندارد. اگر مناظره هست، دیدگاه‌ها باید مطرح شود آن هم براساس یک چارچوب و آمارهای مستند تا واقعیت ها مورد نقد قرار بگیرد.

اخلاق اسلامی ایجاب می کند که  همه ما اولا در صحبت هایمان خلاف نگوییم و آنجا که جا برای نقد ندارد و کار مثبتی انجام گرفته طرف مقابل را بی جهت مورد نقد قرار ندهیم. آنجایی هم که به نظرمان می رسد، جای نقد دارد، طبعا باید مستدل آن را بیان کنیم به شکلی که اهل فن بپسندند.

موضوع دیگر در رقابت های انتخاباتی رعایت ادب، کرامت و حریم افراد است. این موضوعات مواردی است که دائما به ما توصیه می کنند که در نوع ارتباطاتمان ملاحظه کنیم. همین ها هم باید در مناظره ها مورد توجه قرار بگیرد.

کاندیداهایی که شورای نگهبان صلاحیتشان را تایید کرده، افرادی ارزشمند هستند و هر کدام در جای خودشان زحمت کشیده‎اند، فعالیت کرده و برای نظام خدمت کرده‎اند. بنابراین نباید کاری کنند که بعد از این دوره، اولا رقیب نتواند از ظرفیت او استفاده کند و ثانیا، یکسری نفرت‎ها بین خودشان یا مردم باقی بماند یا اینکه نتوانند نقش قبلی خودشان را ایفاء کنند.
خواهش من این است که حضرات به شکلی در این مناظره‎ها بدرخشند که توانش را دارند. مناظره‎ها نباید به گونه ای پیش برود که نسبت به نامزدها نظر سلبی و منفی ایجاد شود.

 

*عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم