حاشیه هایی از جنس نفت
حاشیه هایی از جنس نفت

مراسم تودیع رکن الدین جوادی، مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران و معارفه علی کاردر، مدیرعامل جدید این شرکت، ٢٩ خردادماه با حضور وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت نفت برگزار و مجالی شد برای مهر پایان زدن بر شایعه هایی که از اختلاف میان بیژن زنگنه و جوادی حکایت داشت.

بیژن زنگنه، وزیر نفت در مراسم امروز با صراحت اعلام کرد، با مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفت ایران که هم اکنون نیز تصدی معاونت نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارتخانه متبوعش را به وی سپرده است، هیچ اختلافی ندارد و البته زنگنه به این جمله اکتفا نکرد. وی با ابراز تعجب از موضع گیری افرادی که در مدت اخیر و در واکنش به تغییر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، از استعفای مهندس جوادی گله مند شده اند و تازه پس از حدود سه سال به خاطر آورده اند جوادی از برجسته ترین مدیران نفتی است، گفت: «این عده که از آغاز، نه به من و نه به مهندس جوادی نظر مثبتی نداشتند، حالا طرفدار آقای جوادی شده اند. این مدیر برجسته ای که امروز از آن دم می زنند، همان مدیری است که حدود سه سال پیش مدیریت شرکت ملی نفت را به وی سپردم؛ اما هیچ یک از این افراد، نه از ناصب و نه از منصوب تشکر نکردند».

وزیر با یادآوری این که هیچ یک از آنان که امروز از رفتن آقای جوادی ابراز تاسف می کنند، در این حدود سه سال، یکبار عملکرد این مدیر نفتی را تحسین نکردند، تاکید کرد: «مطمئن باشید پشت این حرفها، نیات خیری نیست».

زنگنه با اشاره به مصائب پیش روی جوادی و عوارض هجمه های غیرمنصفانه ای که به معاونش در مدت زمان تصدی مدیریت عاملی شرکت ملی نفت ایران وارد می شد، با یادآوری این که هر انسانی تحملی دارد، ادامه داد: «انگار نسل جدیدی در کشور ایجاد شده است؛ پیش از این نداشتیم نسلی که منافع ملی برایش فرع و فقط دنبال منافع گروهی ویژه باشند».

وزیر نفت با بیان این که بیش از این نمی خواهم حرف بزنم، گلایه اش از حق و ناحق کردن برخی رسانه ها را با مثالی خاتمه داد و گفت: «من مثل پدر یک خانواده می مانم. پدر خانواده باید خیلی چیزها توی سرش بخورد و حرف هم نزند؛ چون می خواهد اهل و عیالش را اداره کند. پدر خانواده فرق می کند با کسی که زن و بچه ای ندارد و هر چیزی می تواند بگوید. من هشتاد میلیون زن و بچه دارم. در خیلی مسائل، نه این که بلد نیستم حرف بزنم یا نمی دانم، بلکه باید مهر بر زبانم باشد. فقط در این حد بگویم که این گونه تخریب کردنها هنر نیست و دلسوزیهای برخی از روی شیطنت است».

وزیر نفت دولت یازدهم امروز در جمع مدیران ارشد صنعت نفت بر جوانگرایی تاکید کرد؛ دغدغه ای به غایت مهم که حتی باعث شد زنگنه دستور راه اندازی مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت را صادر و شخصا به مدیران آتی صنعت نفت که از سوی این مرکز شناسایی شده اند، تدریس نیز کند. وزیر امروز یادآور شد: «جوانی به سن نیست و جوان کسی است که قدرت تغییر و ارائه خلاقیت و نوآوری داشته باشد». به گفته زنگنه، چه بسیار کسانی که در ٣٥ سالگی مانند ٨٠ ساله ها هستند و یا بعضا افراد ٧٠ ساله ای که اندیشه جوانی دارند. زنگنه با ذکر این که «خلاقیت، نوآوری و جسارت در شرکت ملی نفت ایران کمرنگ شده است»، یکی از ویژگیهای قابل تحسین مدیرعامل جدید این شرکت را جاذبه و توانایی وی در برقراری رابطه و کار با جوانان عنوان کرد.

پس از وزیر نفت، نوبت به مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفت ایران رسید. جوادی پس از آن که از حدود سه سال فعالیت اخیر خود به عنوان فرصتی برای یادگیری و آموزش یاد و ابراز امیدواری کرد تلاشهایش در این مدت، ذخیره ای برای آخرتش باشد، به علی کاردر خیر مقدم گفت و خاطره ای نقل کرد: «سال ٦١ در جریان جنگ تحمیلی، زمانی که برای گرفتن نیرو به دوکوهه در اندیمشک رفته بودم، دیدم در گوشه ای، جوانی آرپی جی به دوش دارد و با هیجان بسیاری، جوانان اطراف خود را نیز تهییج می کند. پرسیدم ایشان کیست؟ گفتند: آقای کاردر. گذشت و سال ٦٧ در شرکت ملی گاز که با ایشان آشنا شدم، فهمیدم ایشان همانی است که سال ٦١ دیده بودم. الحمدلله  هنوز همان صفا، انرژی و انگیزه را دارند و از این بابت خوشحالم.»

جوادی در این مراسم از تلاشهایش برای دور نگهداشتن فضای شرکت ملی نفت ایران از سیاست زدگی گفت؛ از این که شرکت ملی نفت ایران با توجه به بار سنگین مسئولیتها و وظایف محوله، نباید مجالی برای پرداختن به حواشی داشته باشد؛ از این که شرکت ملی نفت ایران بسان بازوانی است که امانت شکننده ای را در بر دارد و این که زمان و اندیشه انسانها بسیار ارزشمندتر از آن است که بخواهد صرف دعواها یا انتظارهای مشروع یا غیرمشروع شود.

منبع: شانا

 

مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفت ایران امروز از یک عادت نیکِ خود نیز پرده برداشت و گفت: «قصد دارم به رسم عادت، تجربه های کاری خود را به رشته تحریر درآورم. بازگویی تجربه های ناموفق، سبب می شود آیندگان از چنین تجربه هایی دوری کنند و بازگویی تجربه های موفق، تشویقی برای ادامه یک مسیر است؛ چه راههای نارفته ای که باید رفت و چه کارهای نیمه تمامی که باید به سرانجام رساند.»در پایان مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و جدید شرکت ملی نفت ایران، برخی مدیران ارشد صنعت نفت که با آوردن هدایای نفیسی برای مهندس جوادی به بدرقه وی آمده بودند، هدایای خود را به وی اعطا کردند.