افزایش هزینه‎های درمانی و دارویی کشور قبل از سر کار آمدن دولت یازدهم به دلایل متعدد از جمله افزایش تحریم‎های بین‎المللی و بالا بودن نرخ تورم و تحت پوشش بیمه نبودن بخش بزرگی از جمعیت کشور یکی از مهم‎ترین مشکلات کشور بود که با تدابیر دولت یازدهم و تلاش همه جانبه وزارت بهداشت و درمان و همکاری سایر بخش‎ها در دولت، این مشکل حل شده و دولت یازدهم امروز می‏تواند افتخار کند که دردهای درمانی مردم را حداقل در بحث هزینه‎ها کاهش داده است.

به گزارش یوپنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، مدعیان امروز و مدیران دیروز، هر چند در زیر سوال بردن دستاوردهای دولت زبان برنده‎ای دارند اما به این سوال پاسخ نداده‎اند که کمبود دارو، افزایش سرسام آور قیمت‎ دارو، عرضه دارو‎های بی کیفیت، کمبود پزشک در مراکز درمانی شهرستان‎ها و کمبود مراکز درمانی در مناطق محروم را چرا در آن سال‎ها نادیده گرفته بودند و امروز که این مشکلات حل شده است، چرا می‏خواهند این دستاوردها را کم اهمیت جلوه داده و نادیده بگیرند.

 

موفقیت دولت در حوزه بهداشت و درمان

رفع بحران دارو، اجرای طرح تحول نظام سلامت، کاهش هزینه‎های پرداختی مردم در بخش بستری بیمارستان‌های دولتی، پوشش ۴۰ میلیون نفر از شهرهای کشور در برنامه تحول بهداشت، رایگان شدن زایمان طبیعی و کاهش آمار سزارین، تناسب در قیمت گذاری تجهیزات پزشکی، اصلاح نظام پزشک خانواده و تدوین کتاب تعرفه گذاری خدمات سلامت تنها بخشی از دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه درمان و بهداشت است.

رسول خضری نماینده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه یکی از مهم ترین اقدامات دولت در حوزه سلامت را می توان برگرداندن آرامش به بازار دارو عنوان کرد به طوری که پیش از آغاز دولت یازدهم، اوضاع بازار دارو نابسامان بود و مردم از وضعیت گرانی دارو معترض بودند، معتقد است: «یکی از اقدامات مهم دولت  یازدهم اجرای طرح تحول نظام سلامت  است و یکی از بندهای طرح تحول نظام سلامت، کاهش هزینه‎های بستری در راستای برقراری عدالت بود که این مساله محقق شده است.»

به گفته وی با اجرای طرح تحول سلامت هزینه‎های پرداختی مردم در بخش بستری بیمارستان‎های دولتی از ۳۷ درصد به ۷ درصد کاهش پیدا کرد. از مهم‎ترین مسایلی که در حوزه بهداشت مورد توجه است، برنامه تحول بهداشت و استقرار پایگاه‎های بهداشت در مناطق کم برخوردار است که وزارت بهداشت توانست در طول سه سال گذشته پایگاه های سلامت را در مناطق حاشیه نشین شهرها و روستاهای کشور راه‎اندازی کند، این امر موجب شد تا وضعیت این بخش تا حدودی متناسب شود.

کمبود دارو و بالا بودن هزینه‌های دارو دو مشکل بزرگ برای  تامین اقلام دارویی در سال‌های گذشته بود که با اجرای طرح تحول سلامت حل شده است. در واقع در سال‌های گذشته با وجود نیاز بیماران خاص به خرید داروها با قیمت های بالا؛ با کمبود دارو مواجه بودیم، اما بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت این مشکل حل شده است و دارو به میزان کافی در کشور وجود دارد. تلاش‎های دولت یازدهم در حوزه درمان باعث کاهش چشمگیر هزینه تامین دارو بیماران شده است و از سویی دیگر فرصت‌های اشتغالزایی داخلی را نیز فراهم کرده است. کارشناسان با بیان اینکه تامین دارو در داخل کشور باعث خودکفایی کشور است می‌گویند کاهش نیاز به واردات دارو موجب جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود و درواقع می‎توان گفت با یک تیر دو نشان زده می‌شود. از سویی دیگر  قیمت تجهیزات پزشکی و داروهای وارداتی نیز در این مدت  ۳۰ درصد کاهش داشته است و بر این اساس شاهد صرفه جویی حداقل ۵۰۰ میلیون دلاری در مقایسه با سه سال قبل بوده‎ایم.

با اجرای طرح تحول سلامت در مدت یکسال، پرداختی‎های مردم در حوزه بهداشت از حدود ۵۸ درصد به زیر ۴۰ درصد رسیده است. کارشناسان با اشاره به اینکه در ۲۰ سال گذشته، هزینه‎های پرداختی مردم در حوزه سلامت بالا بوده و این مساله با استانداردهای جهانی همخوانی نداشته معتقدند در حال حاضر به استانداردهای جهانی نزدیک شده‌ایم. بر اساس آمارهای وزارت بهداشت با اجرای طرح تحول سلامت هزینه‌های پرداختی توسط مردم حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش داشته است و این مبلغ توسط دولت و بیمه‎ها پرداخت شده است.