رسانه های دولتی کره شمالی آزمایش موشکی اخیر این کشور را با هدف ارزیابی قابلیت های این موشک برای حمل کلاهک های هسته ای سنگین عنوان کردند.

رسانه های دولتی کره شمالی آزمایش موشکی اخیر این کشور را با هدف ارزیابی قابلیت های این موشک برای حمل کلاهک های هسته ای سنگین عنوان کردند.
به گزارش یوپنا به نقل از الجزیره، کره شمالی روز دوشنبه اعلام کرد: آزمایش نوع جدیدی از موشک های بالستیک که با هدف ایجاد ظرفیت پرتاب موشک های اتمی است، موفقیت آمیز بوده است.
موشک بالستیک شلیک شده از سوی کره شمالی، روز یکشنبه در دریای نزدیک روسیه فرود آمده است و این اتفاق درست چند روز پس از آن رخ داد، که رئیس جمهور جدید کره جنوبی در مراسم آغاز به کار خود از ایجاد تعامل نزدیک تر با کره شمالی سخن به میان آورده بود.
خبر گزاری رسمی کره شمالی (KCNA) این موشک بالستیک جدید زمین به زمین برد متوسط استراتژیک خود را هواسنگ-۱۲ (Hwasong-12) نامید.
خبرها حاکی از آن است که کیم جونگ اون؛ رهبر کره شمالی بر انجام این آزمایش شخصاً نظارت داشته است.

رهبر کره شمالی ضمن متهم کردن ایالات متحده مبنی بر این که با اعمال فشار مانع از دستیابی دیگر کشورها به سلاح های اتمی می شود، به واشنگتن هشدار داد تا مبادا دچار اشتباه شود، چون خاک آمریکا در تیررس موشک های این کشور است.
خبرگزاری دولتی کره شمالی همچنین اعلام کرد: این موشک به منظور عدم تهدید امنیت کشورهای همسایه در بالاترین زاویه خود شلیک شده و مسافت ۷۸۷ کیلومتر را طی کرده و به ارتفاع ۲ هزار و ۱۱۱و نیم کیلومتر رسیده است.
کارشناسان معتقدند ارتفاعی که این موشک در روز یکشنبه طی کرده، بیانگر آن است که زاویه پرتاب موشک زیاد بوده و این موضوع خط سیر افقی آن را محدود کرده است و در صورتی که این موشک در زاویه استاندارد شلیک شود حداقل برد آن ۴ هزار کیلومتر خواهد بود.
جان اسچیلینگ؛ متخصص مهندسی هوافضا در وب سایت معتبر ۳۸ North نوشت: سطح عملکرد این موشک بسیار فراتر از انتظار موشک های کره شمالی بوده است.
خبرگزاری رسمی کره شمالی انجام این آزمایش را با هدف ارزیابی شاخص های تکنولوژیکی و تاکتیکی موشک بالستیک جدیدی عنوان کرد که دارای قابلیت حمل کلاهک های هسته ای سنگین را داشته باشد.

این خبرگزاری افزود: این آزمایش نشان می دهد که موشک بالستیک با برد متوسط، می تواند پایگاه نظامی آمریکا در گوام را که در اقیانوس آرام واقع شده است را هدف قرار دهد و مهم تر از آن این که، چنین آزمایشی می تواند نقش قابل ملاحظه ای در توسعه و پیشرفت موشک های بالستیک بین قاره ای داشته باشد.
کاخ سفید پس از شلیک این موشک در بیانیه ای، این عمل را تهدید وقیحانه ای خواند و بر اعمال تحریم های بسیار سخت بر علیه این کشور تأکید کرد.
کره شمالی، نیاز این کشور به سلاح های اتمی را در راستای دفاع از خود در برابر تهدیدها عنوان و اذعان داشته که از آغاز سال تا کنون دو موشک اتمی را آزمایش و چندین موشک را نیز پرتاب کرده است.
در هفته های اخیر آزمایش های اتمی و موشکی پیونگ یانگ و همچنین تهدید ترامپ مبنی بر امکان اقدام یکجانبه و تلافی جویانه آمریکا، تنش ها در شبه جزیره کره افزایش داده است.

ترجمه: میثم خاکپور

منبع اصلی