ولادیمیر پوتین اقدام اخیر کره شمالی را در پرتاب موشک به عنوان یک اقدام خطرناک، محکوم کرد، اما نسبت به ایجاد رعب و وحشت بر ضد پیونگ یانگ هشدار داد.

ولادیمیر پوتین اقدام اخیر کره شمالی را در پرتاب موشک به عنوان یک اقدام خطرناک، محکوم کرد، اما نسبت به  ایجاد رعب و وحشت بر ضد پیونگ یانگ هشدار داد.

به گزارش یوپنا به نقل از سی ان ان، پوتین در سخنانی در چین، راه حل صلح آمیز را روشی مناسب برای کاهش تنش ها در شبه جزیره کره عنوان کرد.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: ما به طور قاطع مخالف افزایش کشورهای دارای سلاح های اتمی هستیم و این دست از اقدامات را مضر و خطرناک می دانیم.

وی در اظهارنظری، که به نظر می رسد منظور آن ایالات متحده آمریکا بوده است، ایجاد رعب و وحشت بر ضد پیونگ یانگ را غیر قابل قبول دانست و گفت: آزمایش موشکی کره شمالی در پاسخ به تهدیدها و خطرات اتمی است که از سوی آمریکا و طرفدارانش شکل گرفته است.

جی جائه ریونگ؛ سفیر کره شمالی در چین نیز در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: ما بنا بر تصمیمات اتخاذ شده توسط حکومت مرکزی، آزمایش موشک های بالستیک بین قاره ای خود را در هر زمان و مکانی انجام خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، این کشور روز یکشنبه موشک هواسنگ-۱۲ (Hwasong-12) را که قابلیت رسیدن به ارتفاع ۲ هزار و ۱۱۱ونیم کیلومتر و طی کردن مسیر ۷۸۷ کیلومتری را دارد را، آزمایش کرد.

بنا بر پیش بینی تحلیلگران، این موشک دارای برد ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتری است و می تواند پایگاه نظامی آمریکا، واقع در گوام را هدف قرار دهد.

گوام، جزیره کوچکی در اقیانوس آرام است و پایگاه هوایی اندرسن- که بمب افکن های سنگین نیروی هوایی آمریکا همچون B-1s, B-2s , B-52s در آن رفت و آمد دارند- در این جزیره قرار دارد.

خبر گزاری رسمی کره شمالی (KCNA) همچنین اظهار داشت: این آزمایش موشکی نشان داد که، در صورت انجام هرگونه اقدام نظامی آمریکا برای جلوگیری از برنامه سلاح های اتمی کره شمالی، این کشور از قدرت لازم برای اقدام تلافی جویانه برخوردار است..

ولادیمیر پوتین در حاشیه اجلاس ” یک کمربند و یک جاده” که با حضور ۲۹ کشور در چین برگزار می شود، راه حل کاهش تنش در شبه جزیره کره را صرفاً راه حلی صلح آمیز دانست.

ترجمه: میثم خاکپور

منبع اصلی