چهار سال گذشته برای دانشگاه پیام نور به مدد حمایت خوب دولت، وزارت علوم و مجلس سال های پربرکتی بود.

گروه دانشگاه – چهار سال گذشته برای دانشگاه پیام نور به مدد حمایت خوب دولت، وزارت علوم و مجلس سال های پربرکتی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «یوپنا»، دانشگاه پیام نور که در سال ۱۳۶۷ تاسیس شد و در این سال ها “عدالت آموزشی” را به منصه ظهور رساند، دذر سه سال و نیم گذشته با تلاش مسئولان، اعضای هیات علمی و کارکنان، دانشگاه پیام نور شاهد اتفاقات چشمگیری بود که مقدمه و مبدا تحولاتی در رویکرد و روند رو به جلوی این دانشگاه خواهد بود

در ادامه بخشی از دستاوردهای دانشگاه پیام نور به اختصار آورده شده است:

 

بهره برداری از ۲۱۰ طرح عمرانی نیمه تمام در سال ۹۵

در سال ۹۵ بودجه عمرانی دانشگاه افزایش قابل توجهی داشت و به ۳۱۰ میلیارد تومان رسید.

بهره برداری از  ۲۱۰ طرح عمرانی نیمه تمام در هفته های دولت و دهه فجر سال گذشته از منابع ذخیره شده از محل های صرفه جویی و کمک های خیرین رشد کمی و کیفی زیرساخت های دانشگاه را در پی داشت و سرانه های دانشگاه را به میزان ملموسی افزایش داد.

قابل ذکر است از اقدامات صورت گرفته در این حوزه تبدیل به احسن ساختمانهای دانشگاه پیام نور سراسر کشور جهت تجمیع و یا تغییر مأموریت واحدهایی که جمعیت دانشجویی کمی دارند و یا به مرکز مجاور نزدیک است.

IMG_0057

تصویب هاب بین المللی دانشگاه پیام نور

سال ۹۵ اتفاق باشکوهی برای دانشگاه پیام نور رقم خورد و با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دانشگاه پیام نور توانست به عنوان قطب بین المللی در برنامه ششم توسعه مطرح شود

این قانون به دانشگاه پیام نور اجازه می دهد تا با همکاری دانشگاه های بین المللی جذب دانشجو داشته باشد و دانشجویان بتوانند مدرک بین المللی از دانشگاه دریافت کنند.

تصویب اعتبار ۴ هزار میلیاردی جهت تجهیز و ساماندهی آزمایشگاهها

با تلاش مجموعه مدیریت دانشگاه و همراهی وزارت علوم و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مبلغ ۴ هزار میلیارد ريال تسهیلات جهت تجهیز و ساماندهی آزمایشگاهها در اختیار دانشگاه پیام نور قرار گرفت.

تصویب بودجه بند و

یکی از اقدامات مهم دیگر که در دانشگاه پیام نور با پیگیری های ریاست دانشگاه پیام نور و تعامل خوب مسئولان به ثمر نشست؛ بودجه بند”و”که مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان است.

این مبلغ در سال ۹۴ در ردیف بند “و” یک میلیون ریال بوده و که با پیگیری های فراوان دکتر رستمی ابوسعیدی و تعامل مناسب با نمایندگان مجلس و دولت، سهم دانشگاه پیام نور در بند”و” بودجه سال ۹۵ به رقم ۲۷۵میلیارد تومان رسید.

برگزاری کنگره ملی ۲۷ شهید مدافع حرم

توجه ویژه دانشگاه پیام نور به موضوعات فرهنگی و معنوی سبب شد تا در سال ۹۵ کنگره ملی بزرگداشت ۲۷ شهید مدافع حرم دانشگاه پیام نور با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید کشور و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی برگزار شود و به طور ویژه از خانواده شهدا تجلیل شد..

افزایش حضور اعضای علمی دانشگاه پیام نور در کمیته های وزارت علوم

حضور ارزشمند وزیر علوم در دانشگاه پیام نور باعث شد تا این دانشگاه بتواند ظرفیت ها و توانایی ها خود را بهتر بشناساند که از جمله معرفی ۲۳۰ عضو علمی دانشگاه پیام نور برای مشارکت در تصمیم سازی های کمیته های گسترش آموزش عالی و کمیته برنامه ریزی درسی که به درخواست رئیس دانشگاه پیام نور از وزیر علوم صورت گرفت از دستاوردهای حضور دکتر فرهادی در دانشگاه پیام نور بود.

_MG_0335

تهیه طرح آمایش دانشگاه پیام نور

در سال ۹۵ طرح آمایش دانشگاه در راستای طرح آمایش وزارت علوم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی طی جلسات متعدد کارشناسی و هیأت رئیسه در راستای چابک سازی سیستم اداری آموزشی و ارتقاء کیفی جهت ارائه به وزارت، علوم تهیه شد.

راه اندازی سامانه مدیریت منابع و تجهیزات دانشگاه 

سامانه مدیریت منابع و تجهیزات دانشگاه جهت کسب درآمد از طریق اجاره فضای ورزشی، فرهنگی و آزمایشگاهی در سال گذشته راه اندازی شد.

رشد ۱۰۰ درصدی جلسات هیات جذب و هیات ممیزه

طی سال گذشته ۵۶ جلسه هیات جذب بر گزار شد که این موضوع نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰۰ درصدی داشت و طی این جلسات ۴۹۱ پرونده مورد بررسی قرار گفت.

برگزاری ۲۰ جلسه هیات ممیزه نیز نسبت به سال ۹۴ رشد ۱۰۰ درصدی داشته است که خروجی این جلسات  ارتقای ۱۳ استاد و ۸۶ دانشیار بوده که در مجموع دانشگاه پیام نور دارای ۲۴۴ استاد و دانشیار می باشد.

صرفه جویی ۶۰ میلیارد تومانی دانشگاه پیام نور در راستای اقتصاد مقاومتی

در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، دانشگاه اقدام به صرفه جویی در امور مصرفی و مباحث مالی کرد و موفق شد تنها در یک سال گذشته قریب به ۶۰ میلیارد تومان صرفه جویی نماید تا با کاهش دانشجو نیز این دانشگاه بتواند به راحتی به امور توسعه کیفی بپردازد

دستاوردها و اقدامات فرهنگی دانشگاه پیام نور

افزایش انجمن های علمی دانشجویی به ۲۴۰۰ مورد و رشد ۲۰ درصدی

بالاترین تعداد نشریات فعال دانشجویی در بین دانشگاههای کشور با ۷۸۰ نشریه فعال متعلق به دانشگاه پیام نور است.

برگزاری ۵۰۰  کرسی آزاد اندیشی در سراسر کشور در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از دیگر اقدامات مهم دانشگاه در حوزه فرهنگی بود.

افزایش تعداد دانشجویان عضو تشکل های دانشجویی به ۱۳۲ هزار و ۵۴۵ نفر، راه اندازی سامانه رسیدگی به امور دانشجویان و همچنین برگزاری مسابقات پاراگلایدر،  acm و ربوکاپ کشوری نیز از سوی حوزه فرهنگی دانشگاه پیام نور صورت گرفت.

افتخارات ورزشی دانشگاه پیام نور در سطح جهان و کشور

افتخارات ورزشی در سطح جهان و ملی و برگزاری مسابقات در سطح ملی را می توان از دستاوردهای مهم ورزشی دانشگاه به حساب آورد.

در همین راستا برگزاری مسابقات قهرمانی فوتسال دانشجویان پسر، مسابقات قهرمانی پاورلیفتینگ دانشجویان، اعزام تیم شطرنج دانشجویان به مسابقات شطرنج دانشجویان جهان، اعزام تیم سه نفره بسکتبال دانشجویان به مسابقات آسیایی این رشته و همچنین مسابقات بسکتبال سه نفره دانشجویان جهان بخشی از مهمترین دستاوردهای حوزه ورزشی دانشگاه پیام نور است.

رشد و گسترش فعالیت های برون مرزی در حوزه تربیت بدنی افتخارات زیادی را برای این دانشگاه به ارمغان آورده که از آن جمله می توان به کسب مقام سومی جهان در رشته شطرنج دانشجویان جهان اشاره کرد که یکی از اعضای این تیم از دانشجویان این دانشگاه بوده است.

همچنین کسب مقام قهرمانی و ششمی مسابقات آسیایی و جهانی بسکتبال سه نفره از دیگر افتخارات بین المللی دانشگاه پیام نور است.

گفتنی است؛ در سالی که گذشت ۵۰ درصد اعزام به مسابقاتی که فدراسیون های ورزش های دانشجویی انجام شد توسط دانشگاه پیام نور صورت گرفته، که می توان از آن به عنوان عامل مهمی در کسب این جایگاه در عرصه مسابقات ورزشی دانشجویی عنوان کرد.

 

https://upna.ir/wp-content/uploads/2017/02/photo_2017-02-15_15-31-39.jpg

کمک ۸۰ میلیارد ریالی خیرین به دانشگاه پیام نور

همکاری خوب خیرین با دانشگاه پیام نور موجب شتاب حرکت رو به جلوی دانشگاه شد به گونه ای که خیرین بیش از ۸۰ میلیارد ریال به دانشگاه پیام نور کمک کردند و بالغ بر ۳ میلیون متر زمین به دانشگاه پیام نور اهدا کردند و پرداخت هزینه های تامین جهیزیه و کمک به ازدواج دانشجویی را نیز تقبل کردند.

در همین خصوص برگزای دو همایش برای تقدیر از خیرین در استان های فارس و هرمزگان قابل ذکر است که برای تجلیل از خدمات خیرین با نظر ریاست دانشگاه قرار است در سال آینده در موزه ای در تهران عکس خیرین و بناهای کمک کرده آنها جانمایی شوند.

انتخاب پیام نور به عنوان هیات ممیزه دانشگاههای علمی کاربردی و فنی و حرفه ای

از دیگر اتفاقات مهم سال ۹۵ دانشگاه معین شدن پیام نور به عنوان هیات ممیزه برای دانشگاههای علمی کاربردی و فنی و حرفه ای بود که با حکم وزیر علوم امور هیات ممیزه دانشگاه‌های فنی حرفه ای و علمی کاربردی به دانشگاه پیام نور به عنوان دانشگاه معین محول شد.

راه اندازی سامانه الکترونیکی صدور دانشنامه الکترونیکی و برگزاری آزمون های استخدامی

راه اندازی سامانه الکترونیکی صدور دانشنامه الکترونیکی در جهت تسریع دانشنامه های انباشته شده در سنوات قبل و بالا بردن ضریب امنیتی و همچنین برگزاری آزمون های استخدامی دستگاههای اجرایی نظیر فولاد خوزستان، مخابرات و … جهت کسب درآمد از سیستم متمرکز آزمون کشوری از دیگر اقدامات دانشگاه پیام نور بود.

افتتاح شبکه آزمایشگاهی دانشگاه پیام نور )شاپنا(

افتتاح شبکه آزمایشگاهی دانشگاه پیام نور (شاپنا) که مجموعه آزمایشگاه های کشور را در بر خواهد داشت و با بیش از ۳ هزار فضا و ۶ هزار تجهیزات آزمایشگاهی امکان بهره برداری را برای تمامی پژوهشگران فراهم خواهد کرد از دیگر دستاوردهای دانشگاه در سالی بود که گذشت.

“کلاس همراه، استاد همراه و کتاب همراه” شعار دانشگاه پیام نور است، طرح موبایل بوک دانشگاه برای ارائه آموزش از طریق تلفن همراه در سال ۹۵ به این شعار نیز جامه عمل پوشاند.

رونمایی از سامانه فن بازار

رونمایی از سامانه فن بازار با هدف دستیابی به دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین و سامانه دستاوردهای دائمی فناورانه دانشگاه پیام نور را از دیگر اقدامات دانشگاه پیام نور بود که در سال ۹۵ عملیاتی شد.

آغاز به کار مرکز آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان

راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان با نظر به سیاست های برنامه ششم توسعه یکی دیگر از کارهای به ثمر رسیده در دانشگاه پیام نور است.

راه اندازی ۳ نمایندگی بین المللی جدید دانشگاه پیام نور

همزمان با دهه فجر و با حضور وزیر علوم ،  دفتر نمایندگی دانشگاه پیام نور در گرجستان و کردستان عراق راه اندازی شد تا نمایندگی های این دانشگاه به ۶۴ نمایندگی در سراسر دنیا برسد.

همچنین دفتر امور کنسولی دانشگاه پیام نور برای تسهیل خدمات به دانشجویان غیر ایرانی در سازمان مرکزی دانشگاه بهره برداری شد.

کلیه خدمات کنسولی از جمله صدور پاسپورت و روادید تحصیلی، صدور اقامت، تمدیداقامت، مهاجرت، تمدید اعتبار پاسپورت و صدور ویزای تحصیلی در این دفتر پیگیری می شود.

راه اندازی تلویزیون تعاملی (IPTV)

در بُعد آموزشی دانشگاه پیام نور را باید دانشگاه پیشتاز در حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم یاد کرد که مقدمه این حرکت در سال ۹۵ اتفاق افتاده است و راه اندازی تلویزیون تعاملی (IPTV) با حضور وزیر علوم و اخذ مجوز الکترونیکی شدن کلیه رشته های حضوری و غیر حضوری از وزارت علوم را می توان مهمترین اقدامات در این راستا یاد کرد.

این دانشگاه متنوع ترین دانشگاه در سطح کشور می باشد و که در سال ۱۳۹۵ قریب به ۴ هزار و ۵۰۰ محتوی الکترونیکی تولید کرده است که در واقع تکمیل کننده رشته های الکترونیکی و تلویزیون تعاملی دانشگاه است.

تولید ۱۲۰۰ جلسه محتوای آموزشی ویژه رسانه تعاملی (iptv) نیز در این راستا صورت گرفت.

 

انعقاد چندین تفاهم نامه

تفاهم نامه های متعدد با سازمان های دولتی برای برگزاری آموزش های ضمن خدمت و برگزاری آزمون ها و همچنین مراکزی همچون بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سازمان بهزیستی در جهت رشد و توسعه فعالیت برون دانشگاهی صورت پذیرفت.

امضای تفاهم نامه همکاری مشترک با دستگاه های مختلف در جهت جذب بودجه پژوهشی این دستگاه ها و انجام امور مشترک آموزشی و پژوهشی (سپاه پاسداران، مرکز آموزش مدیریت دولتی، بانک تجارت، بانک صادرات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بنیاد سعدی، صندوق حمایت از پژوهشگران، معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق رفاه دانشجویان، جامعه المصطفی و بانک ملت) نیز برخی دیگر از اقدامات این حوزه است.

همچنین انجام مذاکره و رایزنی با موسسات و دانشگاههای خارجی در فضای پسابرجام جهت انجام کارهای مشترک پژوهشی و تبادل استاد و دانشجو با دانشگاههای صربستان، هند و … از اقدامات مهمی بود که در حوزه گسترش آموزش بین المللی صورت گرفت.

توسعه پیام نور، تحقق عدالت آموزشی

بی شک توسعه دانشگاه پیام نور به عنوان بزرگترین و ارزانترین دانشگاه دولتی ایران زمینه تحقق عدالت آموزشی در کشور و گسترش آموزش بین المللی دانشگاه را بیش از پیش فراهم خواهد کرد که خوشبختانه قبولی ۳۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۵ فقط در دانشگاههای دولتی نشان می دهد این دانشگاه توجه ویژه ای به کیفیت آموزشی داشته و لزوم بسط و گسترش این دانشگاه با توجه به کارنامه درخشان و رضایتمندی مردم بیش از پیش احساس می شود

برای اولین بار یک به عنوان زن رئیس استان در دانشگاه پیام نور منصوب شد

در یک اقدام موثر و در راستای دغدغه های رئیس جمهور مبنی بر لزوم اهمیت به جایگاه بانوان و استفاده از ظرفیت های آنان، خانم معین الدینی از بانوان عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور را به عنوان اولین زن رئیس استان در طول تاریخ دوران فعالیت دانشگاه پیام نور منصوب کرد.

البته با یک بررسی در دانشگاه پیام نور در طول دوره دولت تدبیرو امید به وضوح دیده می شود که دکتر رستمی ابوسعیدی به شکل ویژه موضوع بانوان و استفاده از ظرفیت های مدیریتی آنان را در دستور کار قرار داده است و انتصاب های مختلفی نیز در این مدت انجام شده که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
انتصاب خانم دکتر وزیری به عنوان مشاور امور بانوان برای اولین بار چون این عنوان سابقا در دانشگاه وجود نداشت، خانم دکتر دیده بان و خانم دکتر حسینی نیز به عنوان مدیران کل تدوین و خدمات آموزشی در سازمان مرکزی دانشگاه، معاون رییس استان هرمزگان، رییس مرکز ابوموسی، رئیس مرکز ایرانشهر، رئیس مرکز جیرفت و تعداد دیگری که مسئولیت مراکز و واحدها را در سراسر کشور بر عهده دارند.

گسترش رشته های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه پیام نور

در دولت یازدهم ظرفیت و تعداد رشته های دانشگاه پیام نور در مقاطع تحصیلات تکمیلی، کارشناسی ارشد و دکتری افزایش یافت.

در این مدت ضمن توجه به مباحث کیفی و ارتقای همه جانبه کیفیت در دانشگاه پیام نور، کمیت رشته ها نیز با نگاه و توجه وزارت علوم افزایش یافت.

شایان ذکر است؛ در این ایام تعداد رشته های بین رشته ای نیز در دانشگاه پیام نور افزایش قابل توجهی یافت بطوری که در این زمینه دانشگاه پیام نور پیشرو است.