نتايج انتخابات شوراي‌شهر، شهرهاي زيادي اعلام شد و اصلاح‌طلبان پيروز اين انتخابات بودند.

نتايج انتخابات شوراي‌شهر، شهرهاي زيادي اعلام شد و اصلاح‌طلبان پيروز اين انتخابات بودند.

به گزارش یوپنا؛ يک روز بعد از اينکه چند روز پيش اعلام شد حسن روحاني، رئيس جمهور اعتدال گراي ايران براي ۴ سال ديگر رئيس‌جمهور است، مسئولان ايران خبر دادند که کانديداي اصلاح‌طلب شوراي‌‌شهر تهران همه ۲۱ صندلي را گرفته اند.

آنها با پيروزي در انتخابات شوراي‌شهر براي اولين بار بعد از ۱۵ سال کنترل شوراي‌شهر تهران را به دست گرفته‌اند، همچنين گفته مي‌شود چنين پيروزي براي اصلاح‌طلبان در ديگر شهرهاي بزرگ ايران هم رخ داده است.

در حالي که قدرت شوراهاي شهر به امور محلي محدود مي‌شود، اما شوراها نشان دهنده کنترل مستقيم حکومت توسط ۸۰ ميليون نفر است و الان روي کار آمدن اصلاح‌طلبان نشان دهنده حمايت مردم از تغيير است.

يک تحليلگر سياسي که حامي اصلاح‌طلبان در ايران ، در اين باره گفت: مردم از محافظه‌کاري خسته شده‌اند، مردم به اصلاح‌طلبان راي دادند تا زندگي خود را شاد کنند.

شوراهاي شهر و روستا در ايران بر بزرگترين شهرها تا کوچکترين روستاها حکومت مي‌کنند؛ آنها شهردارها را انتخاب مي‌کنند، بودجه‌ها را مشحص مي‌کنند و در رابطه با پروژه‌هاي شهري، فعاليت‌هاي فرهنگي و ديني تصميم‌گيري مي‌کنند.

در انتخابات روز جمعه شوراهاي شهر و روستا ايران محسن هاشمي رفسنجاني، فرزند آيت الله اکبر هاشمي رفسنجاني، با کسب ۱٫۷ ميليون راي در ميان ديگر کانديداي شوراي شهر اول شد، در واقع تعداد آراي او در تهران از تعداد آراي ابراهيم رئيسي کانديداي اصولگرا انتخابات رياست جمهوري هم بيشتر بود.

همچنين پيروزي اصلاح‌طلبان در شوراي شهر به اين معني است که امکان دارد ديگر محمدباقر قاليباف شهردار تهران باقي نماند، چند ماه پيش و پس از ريزش ساختمان پلاسکو و مرگ ۱۶ آتش نشان انتقادات زيادي از او شده بود.

از سويي بودجه شهر تهران ميلياردها دلار است و اين اعضاي شوراي شهر را بسيار قدرتمند مي‌کند، حتي بسياري در تهران از طريق شوراي‌شهر وارد سياست شده‌اند.

پيروزي حسن روحاني در انتخابات هم در پيروزي اصلااح‌طلبان در شوراي‌شهر کم تاثير نبود؛ موفقيت او باعث شد راي کانديداي اصلاح‌طلب شوراي‌شهر هم افزايش پيدا کند.

البته اين پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات فقط محدود تهران نيست؛ در شوراي شهر اصفهان، کرمان، مشهد، سمنان، شيراز، تبريز و زاهدان اصلاح‌طلب‌ها پيروز شده‌اند، البته معمولا در اين اعلام نتيجه شوراي شهر بيشتر از انتخابات طول مي‌کشد.

گفتني است، از ابتداي رياست جمهوري سيدمحمد خاتمي شوراهاي شهر در ايران پا گرفتند و اين شوراها فضاي سياسي را در ايران باز کرد؛ الان زنان زيادي در شوراي‌شهر ايران حصور دارند و حتي امسال ۴۱۵ زن وارد شوراهاي‌شهر و روستا در سيستان و بلوچستان شدند./خبر آنلاین