یاسین خرم پور

گروه سیاسی_یاسین خرم پور_انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به اتمام رسید. اصول گرایان عزمشان را براي يك ‌دوره‌اي‌‌ كردن حسن روحاني جزم كرده‌ بودند ولی دوباره شکست خوردند، به نظر می رسد این شکست با عدم موفقیت آنها در سال های ۹۲ و ۹۴ تفاوت اساسی دارد، چرا که می توان این عدم موفقیت را شکست سیاسی آنها توسط مردم و ملت دانست، این شکست یعنی به موزه بردن گفتمان اصولگرایی توسط مردم.
اصول گرایان در سال ۹۲ اظهار داشتند که علت شکست آنها تفرقه و عدم ائتلاف بود ولی در انتخابات امسال با یک ائتلاف واحد و کامل بر روی آقای رئیسی به اجماع رسیدند به طوری که شهردار تهران در آخرین روزهای انتخابات به نفع رئیسی کنار کشید، مجموع کل آرای اصولگرایان در سال ۹۲ برابر با ۱۶ میلیون بود و در سال ۹۶ آقای رئیسی حدوداً ۱۶ میلیون رأی آورد. لذا به نظر می رسد در مرحله اول تغییراتی در وضع سبد رای این گفتمان نسبت به سال ۹۲ به وجود نیامد. در مرحله دوم نیز این واقعیت برای طیف محافظه کار شکل گرفت که با وجود ائتلاف و اجماع، مردم به گفتمان سیاسی آنها نه می گویند و مسئله اصلی در حال حاضر برای این گفتمان سیاسی در کشور نه اجماع و ائتلاف درون گفتمانی بین آنهاست بلکه عدم پذیرش سیاسی آنها توسط بسیاری از اقشار و طبقات اجتماعی جامعه می باشد.
این گفتمان از ابتدای شروع انتخابات بر این نظر بودند که سبد رأی حسن روحانی به نسبت سال ۹۲ ریزش بالایی داشته است، ولی نتایج نشان داد نه تنها سبد رأی شیخ دیپلمات ریزش نداشته بلکه به نسبت سال ۹۲ حدوداً ۶ میلیون رویش داشته است.
بسیاری از رسانه های نزدیک به طیف محمود احمدی نژاد بر این باروند که عدم شرکت احمدی نژاد باعث رأی آوردن روحانی شده است، ولی باید در نظر داشت یکی از مهم ترین علت هایی که روحانی رأی نزدیک به ۲۴ میلیون آورد ترس از بازگشت به دوره‌ای شبیه دوره احمدی‌نژاد بود. شاید این تحلیل رسانه های جریان محمود احمدی نژاد برای سال ۹۲ دقیق تر و مناسب تر باشد، چرا که یکی از مهم ترین دلایل پیروزی روحانی در سال ۹۲ این بود که مردم درصدد بودند که به قطب مخالف جریان احمدی نژاد و به گزینه ای رأی دهند که کمترین شباهت را با ادبیات سیاسی وی دارد. علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد ضمن حمله به گفتمان اصول گرایی در یاداشتی بیان داشت: اصولگرایانی که ادعا می کردند در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ مردم به چوب خشک رای می دهند اما به روحانی رای نخواهند داد، اینک نظاره گر این حقیقت هستند که آنها حتی قادر به ایفای نقش چوب خشک هم نبوده اند.
به طور گفتمان اصول گرایان توانستند بعد از جنگ تحملی دو دوره قدرت را به دست گیرد، و این دوره ها مربوط به دولت نهم و دهم احمدی نژاد بود، تجربه این دو دوره نشان داد که راهبرد و استراتژی این گفتمان برای جامعه امروزی تا حدودی بحران ساز می باشد، آنها باید در اندیشه و سیاست های کلی خود تغییرات اساسی انجام دهند تا بتوانند دوباره به سپهر قدرت سیاسی کشور برگردند هر چند به نظر می رسد تا حدودی با این سیاست ها و نگرش ها تا اطلاع ثانوی باید در حاشیه باشند.