سیدشهاب‌الدین چاوشی

دوقطبی شدن جامعه با شعار ناشیانه ۹۶ درصدی و ۴ درصد شکل گرفت و نتیجه آن تفوق رأی نه ۹۶ درصد بلکه ۵۷ درصدی بود.

زمانی که رهبري معظم انقلاب نگراني خود را از دو قطبي شدن جامعه اعلام داشتند برخي تصور مي كردند كه بدون رقابت جدي تنور انتخابات داغ نخواهد شد. جامعه ايراني با همه رقابت ها و تفاوت هايي كه در قلمرو وسيع آن وجود دارد به شدت به مركزيت و مجموعه نظام جمهوري اسلامي دلدادگي دارد و حضور بيش از ۴۱ ميليون رأي ايرانيان حاكي از احساس مسئوليت آنان براي صيانت از وطن و سرنوشت كشور بود.

در واقع دوقطبي خطرناك فقير و غني كه به صورت تصنعي با سوءاستفاده از فاصله طبقاتي موجود و ضعف بنيه مالي بخشي از جامعه شكل گرفته خوشبختانه ادامه پيدا نكرد، و عملكرد جامعه نشان داد دوقطبي فقير و غني را نمي پسندد. وقتي مٌنادي شعار دوقطبي اقتصادي جامعه از صحنه رقابت كنار رفت، متأسفانه عده اي حق را در برابر باطل قرار دادند و با ورود به لايه هاي متدين جامعه، خطر خط مقابل را براي دين مردم آن چنان پررنگ جلوه دادند كه بسياري از متدين هاي سنتي جامعه نيز احساس خطر كردند و دولت موجود را دولتي حافظ انقلاب و كشور تلقي نكردند و اخيراً پس از اعلام نتيجه انتخابات برخي از بزرگان جريان اصولگرا، بدون توجه به عوارض خطرناك، ادامه اين دوقطبي رأي مردم را به حلال و حرام تقسيم كردند و بدينگونه بخشی از جامعه را در مقابل بخشی دیگر علم كردند.

در شرايطي كه منطقه آبستن حوادث خطرناكي است و ايران خار چشم دشمنان شده و در شرايطي كه آمريكايي ها با حضور در منطقه خاورميانه درصدد دلگرمي هم پيمانان خود هستند از بزرگان و تأثيرگذاران كليه جريان هاي سياسي وفادار به كشور و انقلاب انتظار می رود تدبير كنند و از گسترده شدن شكاف ممانعت نمايند.

تقسيم رأي جامعه به رأي حلال و حرام همان دوقطبي خطرناكي است كه دلسوزان نظام از آن پرهيز داده اند. بايد به دعواهاي انتخاباتي پايان داده شود تا كشور در مسير فعاليت هاي عادي و ضربتي توسعه خود قرار گيرد.

نگذاريم دشمنان اين مرز و بوم دندان تيز كنند و اميدهايشان زنده شود. عميق تر شدن اختلافات سياسي خطري جدي براي موجوديت و هويت نظام اسلامي است.

امروز دولت همه سازمان هاي اداري كشور نيست و حوزه وسيع حكومت به بسياري از نخبگان و دوستداران انقلاب اجازه مي دهد در آنها جاي گيرند و به كشور خدمت كنند. عرصه هاي مختلف فرهنگي، اقتصادي، قضايي، سياسي هنوز در اختيار نيروهاي وفادار به انقلاب است كه براي تصدي آنها نياز به رأي از نوع حرام و حلالش هم ندارد مضاف بر اينكه دولت اعلام آمادگی كرده از رٌقبا و مخالفين خود در ساماندهي امور كشور استفاده کند.

شايسته نيست براي دستمال قدرت قيصريه نظام را به آتش بكشيم. در نگاه ديني قدرت و تصاحب آن فقط براي انجام خدمت و كسب فضيلت است. فرصت كسب فضيلت براي همگان وجود دارد، همه بايد فرصت دهند دولت منتخب به تنظيم و پيگيري برنامه هاي خود بپردازد و يكپارچگي كشور و نظام را هدف قرار ندهند و بيگانگان را به امكان بروز اختلاف اميدوار نسازند.

هيچ يك از جناح هاي سياسي كشور براي تصدي حكومت بالاتر از أميرالمؤمنين علي(ع) نيستند، او براي حفظ وحدت و يكپارچگي جامعه اسلامي، از حق مسلم خود چشم پوشي كرد و نه تنها دست به انتقام جويي نزد بلكه با خلفا همكاري و معاضدت نمود. عدم حضور شخصيتي نظير امام علي در رأس حكومت مسلمين مسير رشد جامعه ديني را به عقب انداخت، اما يكپارچگي سياسي جامعه اسلامي امري اهم بود كه هيچ مهمي نمي توانست فداي آن شود.

همه را به سخنان آيت الله جوادي آملی فرا مي خوانم كه فرمودند اگر مردم با حكومت اسلامي همراهي نكنند حتي حكومت حَقه اميرالمؤمنين هم تحقق نمي يابد. بجاي فرافكني، و دامن زدن به اختلافات و تفرقه بين ايرانيان به فكر اصلاح رفتارها باشيم و مردم را با غيرزبانمان به اسلام و مشي سياسي خودمان فرابخوانيم كه فرمود: كونوا دعاة الناس بغيرالسنتكم…

امروز رفتار همه كساني كه در عرصه رقابت شايستگي پيدا كردند و به عنوان رجال سياسي مذهبي در ميان مردم مطرح شدند و الگوهاي اين جامعه گرديدند بايد مراقبت بيشتري نمايند و بدانند كه فرهنگ سياسي مردم برگرفته از همين الگوهاي رفتاري خواهد بود.
به ياد داشته باشيم كه در جامعه ي نبوي، ابوذرها و سلمان ها كنار هم بودند و عليرغم تفاوت بينش و نگرش همه يكسو و هم جهت بودند همه موحد و مؤمن بودند. هم چنان كه مولوي مي گويد:
جان گرگان و سگان از هم جداست
متحد جان هاي شيران خداست

قرآن كريم در آيات متعددي ما را به وحدت و پرهيز از تفرقه فراخوانده است امام راحل و رهبري معظم اقتدا در نماز جماعت به اهل سنت و جماعت را مٌجاز دانسته اند پس بيائيد همه با هم در آستانه ماه پاكيزگي و تقرب به حق تعالي بار ديگر نداي پرافتخار وحدت مؤمنان را سر دهيم كه فرمود: واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا.

امروز براي وحدت جامعه هزاران دليل عقلي و شرعي وجود دارد اما براي تفرقه و اختلاف حتي يك دليل عقلاني نيست.
رأي همه كانديداها كه با علاقه و مسئوليت پذيري آحاد مردم به صندوق ها ريخته شده، همگي ارزشمندند پس نباید با تقسيم آنها به حلال و حرام جامعه را به سمت دوقطبي شدن پيش برد و امروز بر فقيهان و عالمان و نخبگان و فرهيختگان جامعه فرض است كه در مقابل بدعت ها و ايجاد اختلافات بي حاصل علم خود را ظاهر و به جامعه مستمراً هشدار دهند.

بر بوق اختلافات نبايد دميده شود برخي درشت گويي ها از سوي برخي افراد نشانگر بي ظرفيتي آنهاست از آزادي بيان در جهت خدشه دار شدن وحدت ملي و تسويه حساب هاي شخصي و قدرت طلبي جناحي استفاده نشود.
شايسته مؤمنان نيست با يكديگر به درشتي و تندخوئي سخن بگويند و قولوا للناس حٌسناً…

و خلاصه اينكه از بزرگان انتظار بزرگي است، و نبايد با مرزبندي هاي خيالي صفوف ملت واحد ايران را متزلزل كنيم و دل هاي آنها را از وحدت و همسوئي بازداريم. القاء شبهه و كينه خطر بزرگي براي وحدت ايران اسلامي است. همه بايد از توقف بر موضوعات اختلافي بپرهيزيم و بر مشتركات جامعه متمركز شويم. امروز هر ندائي براي تفرقه در ميان امت اسلامي بلند شود قطعاً با آموزه هاي ديني ما در تقابل خواهد بود.

* سیدشهاب‌الدین چاوشی، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران