معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین افتتاح ۵ طرح پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و یک مرکز توانبخشی معلولین ذهنی در مشهد با بیان اینکه برنامه‌های پیشگیری در درازمدت نتایج ملموس می‌دهد، گفت: امیدواریم در ۵ سال آینده بتوانیم ثمربخشی و اثرگذاری عمیق و دقیق برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های […]

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین افتتاح ۵ طرح پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و یک مرکز توانبخشی معلولین ذهنی در مشهد با بیان اینکه برنامه‌های پیشگیری در درازمدت نتایج ملموس می‌دهد، گفت: امیدواریم در ۵ سال آینده بتوانیم ثمربخشی و اثرگذاری عمیق و دقیق برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی بهزیستی را در قالب عدد و رقم به دولت و مردم ارائه دهیم.

به گزارش یوپنا، «انوشیروان محسنی‌بندپی» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در سفر به خراسان رضوی از ۵ طرح پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و یک مرکز توانبخشی معلولین ذهنی رونمایی کرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، افزود: یکی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید، پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی با ابزار و تکنیک‌های علمی و تخصصی بوده است. مراکزی که امروز در حاشیه‌ شهر مشهد افتتاح شدند، تمام خدمات بهزیستی را به جمعیت هدف و خدمات پیشگیرانه را به تمام ساکنان این مناطق ارائه می‌کنند.

وی، ادامه داد: دولت تدبیر و امید در موضوع معلولیت و آسیب‌های اجتماعی، یک رویکرد سیستمی، فرایند‌محور و اقدام مستمر دارد.

محسنی‌بندپی با تأکید بر اینکه خدمات پیشگیری از معلولیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از سوی بهزیستی به تمام اقشار مردم ارائه می‌شود، گفت: اگر چه در تصویب‌نامه‌ دولت در خصوص غربالگری ژنتیک، وزارت بهداشت مسئول است اما بهزیستی به دلیل سر و کار داشتن با پدیده‌ معلولیت و رصد مستمر مشکلات خانواده‌های دارای معلول، احساس مسئولیت می‌کند و به همین جهت، چتر خدماتی خود را بر سر همه‌ مردم می‌گستراند.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، گفت: در سال ۹۴ از میان ۴۰ هزار زوجی که در ۳۰ شهرستان کشور مورد غربالگری ژنتیک قرار گرفتند، ۲۵ درصد نیازمند مشاوره‌ تخصصی تشخیص داده شدند. از این تعداد ۲۰ درصدشان نیاز به آزمایشات ژنتیک داشته و ۱۰ درصد آنان احتیاج به آزمایشات گران‌قیمت داشتند که با کمک بهزیستی انجام گرفت.

وی با بیان اینکه هزینه‌ این مشاورات و آزمایش‌ها توسط بهزیستی پرداخت شده است، گفت: هنوز نتایج ۹۰ هزار زوجی که در سال ۹۵ مورد غربال قرار گرفتند استخراج نشده اما اطمینان داریم که نتایج بدست آمده، لزوم اجرای برنامه‌ای با وسعت بیشتر و در سراسر کشور را روشن خواهد ساخت.

محسنی‌بندپی، افزود: از اقدامات پیشگیر‌ی از معلول‌زایی در این بنیاد که به صورت خیریه اداره می‌شود قدردانی می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم در سال‌های آینده، مراکزی مشابه این بنیاد را در سایر استان‌هایی که میزان معلولیت بالاتری را شاهد هستند راه‌اندازی کنیم. در نتیجه‌ عملکرد دو مرکز ژنتیک خراسان رضوی و یزد، کاهش معلول‌زایی در دو شهر مشهد و یزد به ترتیب ۲۵ و ۱۸ درصد بوده که بسیار چشمگیر است.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، با بیان اینکه برنامه‌های پیشگیری در درازمدت نتایج ملموس می‌دهد، گفت: امیدواریم در ۵ سال آینده بتوانیم ثمربخشی و اثرگذاری عمیق و دقیق برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی بهزیستی را در قالب عدد و رقم به دولت و مردم ارائه دهیم.

وی، تأکید کرد: نگهداری هر معلول در یک مرکز توانبخشی حدود ۱٫۵ میلیون تومان هزینه دارد که بخشی توسط دولت و قسمتی توسط خیرین تأمین می‌شود. بنابراین هر اندازه در زمینه‌ مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک به منظور پیشگیری از معلول‌زایی هزینه کنیم باز هم به هزینه‌های نگهداری این عزیزان نمی‌رسد.

محسنی‌بندپی، افزود: علاوه بر این، هزینه‌های معنوی، فرهنگی و اجتماعی که معلول‌زایی در جامعه و خانواده ایجاد می‌کند، بسیار بالاتر از اینهاست.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، از اجرای اجباری مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج در برخی شهرهای کشور به صورت آزمایشی خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم در سال جاری، خدمات مشاوره‌ی اولیه‌ ژنتیک را به تمام شهرهای استان ببریم که در صورت نیاز، خدمات تخصصی این کار، از سوی بنیاد ژنتیک خراسان رضوی دنبال خواهد شد.

وی افزایش آمار سقط جنین‌های معلول با نظر مقامات شرعی و قانونی در دو سال اخیر را نشانه‌ اقبال مردم از پیشگیری معلولیت عنوان کرد و گفت: در حالی که ما ظرفیت‌های علمی و تخصصی بسیار بالایی در زمینه‌ی پیشگیری از معلولیت در منطقه داریم، نباید سالانه ۳۰ هزار معلول در کشور متولد شود و میلیاردها تومان هزینه روی دست دولت و خانواده‌ها بگذارد و هزاران خانواده را از نعمت داشتن کودکان سالم محروم نماید.

محسنی‌بندپی، از رایگان شدن مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک برای خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر در زایمان‌های بعدی، خبر داد.

به گفته‌ این مسئول، احتمال تولد فرزندان معلول در این خانواده‌ها بیش از سایرین است؛ بنابراین باید آنها را آموزش دهیم که اگر خیال داشتن فرزندان دیگری دارند با مشاوره و آزمایش ژنتیک رایگان، از سالم یا معلول بودن فرزندان بعدی خود مطلع شوند و در صورت لزوم، خاتمه‌ی فرزندآوری آنها اعلام گردد.