میثم خاکپور

رسانه ملی، منبع معتبر و موثقی که در جریان بروز هر گونه رخدادهای مهم و حساس در کشور، مسئولین مملکتی برای جلوگیری از بروز هر گونه شایعه ای مردم را به آن ارجاع می دهند.
در این میان، حادثه تروریستی تهران؛ اتفاقی که امنیت ملی کشور را هدف گرفت و به یاری خدا و همت نهادهای امنیتی و انتظامی کشور خنثی شد، سنگ محک دیگری برای ارزیابی عملکرد ضعیف رسانه ملی بود.
در گذشته، زمانی که شبکه های اجتماعی حضور نداشتند و فعالیت خبرگزاری های خارجی چندان پر رنگ نبود، عدم انعکاس لحظه به لحظه چنین اتفاقات حساسی به بهانه جلوگیری از تشویش اذهان عمومی شاید قابل توجیه بود، اما امروز با پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی هر دارنده یک تلفن همراه، در واقع خود صاحب یک رسانه است و بروز یک چنین اتفاقاتی بستر مناسب برای انتشار شایعاتی فراهم می آورد که می تواند امنیت ذهنی افکارعمومی را با چالش مواجه کرده و باعث رعب و وحشت در جامعه شود و از سوی دیگر با منابع خبری خارجی مواجه هستیم، که گوش به زنگ چنین غفلت هایی هستند تا اذهان عمومی را به سمت و سوی دلخواه خود منحرف کنند.
آیا خدشه به امنیت ملی یک کشور، حمله به مجلس؛ که نمایندگان ملت در آن حضور دارند و همچنین تعرض به حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران این قدر کم اهمیت است که در ساعات اولیه این رویداد تنها با درج زیرنویس به بازتاب آن عکس العمل نشان دهیم؟
آیا پوشش خبری لحظه به لحظه این اتفاق تلخ توسط رسانه ملی در ساعات اولیه، نمی توانست از اضطرابی که شبکه های اجتماعی مختلف ایجاد می کردند، بکاهد و همچنین سیاه نمایی و یا بزرگنمائی برخی رسانه های بیگانه را بی اثر کند؟
البته کوچک نمایی چنین اتفاق مهم و پوشش آن در حد و اندازه یک زیرنویس و ادامه برنامه گفت و گو درباره شهریه مهدکودک‌های استان تهران در شبکه خبر، آن هم در مهم ترین ساعات این رویداد تنها مربوط به زمان بروز این حادثه بود و این عملکرد ضعیف حتی در زمان پس از آن نیز چندان در شبکه های دیگر صدا و سیما بازتابی نداشت و نه تنها در برنامه های زنده روی آنتن حداقل با پوشش مناسب مجریان و فضای حزن آلود به واسطه به شهادت رسیدن چند تن از هموطنانمان مواجه نبودیم، بلکه در جدول پخش برنامه ها، به ویژه برنامه های طنز نیز تغییری مشاهده نشد.
به نظر می رسد بازبینی در عملکرد رسانه ملی، به ویژه در زمان بروز چنین شرایط بحرانی و حساس، از سوی متولیان سیاستگذاری آن احساس می شود، تا از این پس شاهد یک رویکرد حرفه ای در رقابت با رسانه های خارجی و شبکه های اجتماعی باشیم.