یاسین خرم پور

گروه سیاسی _۱۷ خرداد برای تهران و ایران روزی تلخ و ناگوار بود، مجلس که تجلی قدرت اراده مردم، و حرم امام که مکانی مذهبی و سیاسی می باشد مورد حمله تروریستی واقع شد. این عملیات از لحاظ کمیت و کیفیت پس از سال ها امنیت کشور و مسائل ملی را تحت شعاع قرار داد.
به گزارش خبرگزاری بوپنا نکته ای که در این چند روز با آن مواجه بوده ایم ادبیات تهاجمی و پر از کینه علیه دولت یازدهم می باشد، این حادثه باعث شد که برخی از اصول گرایان زمینه را برای تخریب دولت و نقد سیاست خارجی مساعد ببیند. ادبیات غیر منطقی که برخی از سیاسون اصول گرا درباره مذاکره برجام و توافق هسته ای با عملیات تروریستی تهران انجام می دهند بر خلاف منافع ملی می باشد، این جریان درصدد است که بعد از شکست انتخابات ۹۶ برای جبران ناکامی خود عملیات تروریستی تهران که یک مسئله ملی و فرا جناحی می باشد، به جناح بندی های سیاسی تنزل دهند.
احمد توکلی در توییت خود بعد از عملیات تروریستی نوشت: وقتی خبر حلمه داعش، این خون ریزان متحجر پیرو اسلام آمریکایی را شنیدم، گفتم چشم آقای کرباسچی و مانند او روشن.
همچنین جبهه پایداری بعد از این عملیات با انتشار بیانیه ای به تخریب و تهمت علیه دولت پرداخت در بیانیه آمده است: فجایع تروریستی و تکفیری زنگ خطر برای کسانی است که وقیحانه و مرعوبانه دفاع از حرم را خون‌ریزی و آتش‌افروزی خواندند و گفتند می‌شود با تکفیری‌ها مذاکره کرد و جنگ در سوریه و عراق را با مذاکره پایان داد! و از همه مهمتر، زنگ خطر برای کسانی است که در مناظرات انتخاباتی، به جای تقدیر از توانمندی‌های دفاعی و نظامی، سعی کردند این نقطه قوت را بعنوان نقطه ضعف معرفی کرده و از این اتفاق بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی کنند.
حمید رسایی، نماینده سابق مجلس و از مخالفان دولت روحانی در اظهارات عجیبی در کانال تلگرامی خود بیان داشت: «تروریست‌هایی که آمده‌اند تا به دولتمردان ترسو کمک کنند! آنچه اکنون در خیابان‌های تهران توسط تروریست‌ها در حال انجام است، چیزی نیست جز زمینه‌سازی روانی در میان مردم برای تحمیل برجام‌های دیگر به نظام اسلامی از سوی دولتمردان ترسو.
این واکنش های جریان و لیدرهای اصول گرایان به نظر با منافع ملی کشور در تضاد باشد، ذکر این نکته مهم می باشد در این برهه از زمان ما باید از این فرصت‌ها برای انسجام داخلی بین دولت، ملت و مسئولان و نیروهای نظامی، انتظامی و جریان‌های سیاسی بیشتر و قوی‌تر استفاده کنیم. ولی جریان تندرو فقط به دنبال سیاسی کردن مسائل ملی و امنیتی می باشد، همچنین امنیت کشور عمدتا در اختیار نیروهای نظامی و اطلاعاتی و سپاه است و مسئولیت اصلی امنیت کشور برعهده آنهاست؛ بنابراین تخریب دولت به نظر می رسد فقط در جهت بهره برداری سیاسی می باشد.
اصول گرایان به سیاست خارجی روحانی و تعامل وی با جهان و آمریکا در زمینه ی هسته ای انتقاد دارند و بر این باورند که سیاست در این زمینه باید تند و انقلابی باشد و با شعار «مرگ» با غرب برخورد کنیم، ولی اگر هم دولت روحانی چنین سیاستی را در پیش بگیرد آیا امروز داعش و گروه های تکفیری به کشور حمله نمی کردند؟
اصول گرایان در این زمینه های سوابق زیای دارند، آنها زمانی که ترامپ پیروز شد جشن گرفتند و به دنبال پاره کرده برجام توسط ترامپ بودند و تصور می کردند که با قدرت رسیدن جنگ طلبان در آمریکا، روحانی در سال ۹۶ شکست می خورد، اکنون پس از ناامیدی از صندوق های رای و شکست همه سناریوهای گذشته آنها، به دنبال این مسئله هستند که ترقه بازی ۱۷ خرداد را محل تسویه حساب با ۲۹ اردیبهشت و رای ۲۴ میلیونی روحانی کنند.
یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت یازدهم این بود که سایه شوم جنگ را از آسمان ایران دور کرد، ترقه بازی چند تروریست را نشانه شکست برجام خواندن قبل از هر چیزی ورشکستگی سیاسی محافظه کاران بعد از انتخابات را نشان می دهد.