روحانی در اولین نشست خبری خود بعد از پیروزی در انتخابات از تغییر و تحول در کابینه سخن گفت، وی اعلام کرد دولت دوازدهم کمی جوانتر از دولت یازدهم خواهد بود.

گروه سیاسی_  بعد از تشکیل دولت یازدهم در خصوص برخی وزرا انتقادها بسیاری به روحانی وارد شد. منتقدان به چند نکته مهم در خصوص این افراد اشاره داشتند که بی راه هم نبود. آنها معتقد بودند برخی از اعضای کابینه از جمله وزیر صنعت و معدن چالاکی لازم را ندارد. البته وزرای دیگری هم در کابینه حضور دارند که عملکردشان میان جریان های سیاسی مورد بحث است.
به گزارش خبرگزاری یوپنا روحانی در اولین نشست خبری خود بعد از پیروزی در انتخابات از تغییر و تحول در کابینه سخن گفت، وی اعلام کرد دولت دوازدهم کمی جوانتر از دولت یازدهم خواهد بود. نجفی مشاور رئیس جمهور نیز بیان داشت که ۵۰ درصد کابینه تغییر کند.
با اینکه حسن روحانی و برخی اطرافیان او تاکید کرده‌اند که هنوز موضوع انتخاب وزرا در دولت دوازدهم به ‌طور جدی در دستور کار قرار نگرفته، برخی شنیده‌ها حاکیست که در محافل سیاسی از برخی گزینه‌ها به ‌عنوان نامزدهای پست وزارت نام برده می‌شود.

احتمال قطعی حضور جهانگیری، صالحی و ظریف 

اول اینکه به نظر می رسد حضور ۳ عضو دولت یازدهم در دولت آینده قطعی شده، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور همچنان در دولت دوازدهم نیز معاون اول خواهد ماند، از «محمد جواد ظریف» به‌ عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه و «علی‌اکبر صالحی» به‌ عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی نام برده می‌شود.

وزارت آموزش و پرورش

با توجه به انتقادهایی که در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌ جمهوری به وزارت آموزش‌ و پرورش مطرح می‌شد برخی منابع نزدیک به دولت از تغییر وزیر آموزش‌وپرورش در دولت آینده خبر می‌دهند و «محمدعلی نجفی» را گزینه مورد اعتماد رئیس‌جمهور معرفی می‌کنند. شهيندخت مولاوردي، معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري، نیز از جمله چهره‌هاي موفق دولت يازدهم است که احتمالا یکی دیگر از گزینه های پيشنهادي وزارت آموزش‌ و‌ پرورش باشد.

وزارت صنعت و معدن و تجارت

یکی از احتمالات قوی تغییر کابینه، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت می باشد. طبق نظر فعالان سیاسی، آقای نعمت زاده جز نفرات که از لیست کابینه دولت دوازدهم خارج می گردد. گفته مي‌شود محمد شريعتمداري، رئيس ستاد انتخاباتي روحاني که در دولت يازدهم معاونت اجرائي رياست ‌جمهوري را بر عهده داشت، براي وزارتخانه‌هاي «کشور»، «صنعت، معدن و تجارت» و همچنين رياست دفتر رئيس‌جمهور پيشنهاد شده است. در صورت تفکيک بخش صنايع از بازرگاني، شريعتمداري در‌ عين‌ حال گزينه پيشنهادي براي وزارت صنايع هم هست. شنيده شده در اين صورت، معاون شريعتمداري، «حسن يونس ‌سينکي» هم يکي از گزينه‌هاي وزارت بازرگاني محسوب مي‌شود.

وزارت کشور

وزیر کشور دیگر گزینه احتمالی تغییر در دولت دوم روحانی است. رحمانی فضلی وزیر اصول‌گرای روحانی احتمالا جای خود را به یک اصلاح طلب خواهد داد. بسیاری از حامیان روحانی به این خاطر از وزیر روحانی رضایت ندارند و خواستار تغییر او هستند. اتفاقی که به نظر می‌رسد روحانی نیز مایل به انجام آن است. محمد شریعتمداری، مجید انصاری و عبدالواحد موسوی لاری گزینه‌های احتمالی جانشینی رحمانی فضلی هستند. در برخی رسانه ها نیز از حسین مرعشی و سلطانی فر به عنوان گزینه های وزارت کشور نام می برند.

وزارت ورزش و جوانان 

وزارت ورزش و جوانان به عنوان یکی دیگر از وزارت خانه هایی است که دولت دوازدهم قصد دارد آن را تفکیک کند. حسینعلی امیری معاون امور مجلس رئیس جمهوری لایحه تفکیک وزارت ورزش و جوانان به «وزارت ورزش» و «سازمان ملی جوانان» را به مجلس شورای اسلامی داده است. طبق برخی گمانه زنی ها از محافل رسمی دولت مهندس محمد محسن صدر یکی از گزینه های جدی برای ریاست سازمان ملی جوانان می باشد، وی در حال حاضر وی  مدیرکل روابط عمومی و عضو هیات رئیسه دانشگاه پیام نور کشور می باشد.

وزارت اقتصاد و دارائی

یکی دیگر از وزارت خانه هایی که احتمال تغییر در آن وجود دارد، وزارت اقتصاد و دارایی می باشد. روحانی برای رشد اقتصادی و از بین بردن رکود احتیاج به نیروی تازه‌ای در وزارت اقتصاد دارد. از طهماسب مظاهری و مسعود نیلی به عنوان جانشین‌های علی طیب نیا نام برده می‌شود. همچنین برخی از اخبار دولتی معتبر از سید کامل تقوی رئیس امور مالیاتی کشور به عنوان وزیر اقتصاد نیز نام برده می شود.

وزارت راه و شهرسازی 

عباس آخوندي، وزير «راه‌ و‌ شهرسازي» از گزينه‌هايي است که موافقان و مخالفان جدي دارد. با‌ اين‌ حال اگر بنا به تفکيک وزارتخانه باشد، آخوندي همچنان از گزينه‌هاي احتمالي وزارت مسکن است و معاون او يعني محمد سعيدنژاد احتمالا براي وزارت راه پيشنهاد خواهد شد. همچنین برخی از محافل رسمی و معتبر  علي افشاني، استاندار فارس هم به عنوان يكي از گزينه‌هاي احتمالي وزارت راه‌ و‌ شهرسازي نام برده شده است.

وزارت کار 

احتمال تغییر در وزرات کار نیز وجود دارد، به نظر می رسد حسین کمالی از چهره های اصلاح طلب هم جای ربیعی را در وزرات کار خواهد گرفت. سهیلا جلودارزاده نیز احتمالاً یکی از زنان کابینه روحانی برای دولت دوازدهم باشد و از وی به عنوان یکی از گزینه های وزرات کار نام برده می شود.

وزارت بهداشت

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی هرچند با رای موافق ۹۱٫۵ درصدی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، تأیید شد و توانست رکورددار جلب آرای موافق نمایندگان مجلس در حمایت از یک وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی شود اما بسیار مورد توجه جریان های تندرو در مجلس و رسانه های مخالف دولت بوده است.  او سال گذشته در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در دولت دوازدهم در صورتی که حتی آقای روحانی رئیس جمهور باقی بماند شما وزیر بهداشت خواهید بود، عنوان کرد: بنده همیشه پایبند به صحبت‌هایم هستم. هاشمی در پاسخ به این پرسش که این به معنای آن است که دیگر وزیر بهداشت دولت دوازدهم نخواهید بود، این مسئله را تایید کرد و افزود: البته تمام کارها و برنامه‌های طرح تحول سلامت را به طور کامل انجام خواهیم داد و این وزارت را به وزیر بعدی می‌سپارم. از مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس به عنوان گزینه احتمالی وزارت بهداشت نام برده می شود.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 

یکی از وزارت خانه های مهم کشور که ترویج دهنده فرهنگ و آموزش فرهنگی است، وزارت ارشاد می باشد. در دولت یازدهم بعد از جنتی، سیدرضا صالحی امیری سکان این وزارت خانه مهم را بدست گرفت، در حال حاضر گمانه زنی برای تغییر در این وزارت خانه نیز وجود دارد، در برخی از منابع خبری رسمی و معتبر از سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به عنوان گزینه احتمالی وزارت فرهنگ نام برده می شود.

معاونین رئیس جمهور 

یکی دیگر از تغییرات احتمالاً قطعی مربوط به معاونت اجرائی رئیس جمهور می باشد بعد از عزل میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد وی گزینه احتمالی برای معاون اجرایی رئیس جمهور است. احتمال اینکه رحمانی فضلی گزینه معاونت پارلمانی رئیس جمهور نیز شود بسیار بالا می باشد. همچنین در برخی محافل سیاسی بیان می شود که نوبخت دیگر سخنگوی دولت نخواهد بود و محمود واعظی و جمشید انصاری از گزینه های احتمالی رئیس دفتر رئیس‌جمهور نام برده می شود.
در مجموع شکی نیست که روحانی تصمیم دارد کابینه خود را ترمیم کند و دیگر هم قصد ندارد مانند سال ۹۲ محافظه کارانه عمل کند. شاید در آن دوره نیاز بود در انتخاب برخی وزرا منافع بعضی جریان های سیاسی را در نظر بگیرد تا بتواند بخشی از کابینه را باب میل خود بچیند اما در این دوره قطعا به دنبال این خواهد بود که کابینه ای را به مجلس دهم معرفی کند که کاملا باب میل خودش است.
ضمن اینکه در دولت دوازدهم موانعی که در سال ۹۲ تا ۹۴ بر سر راهش بود دیگر وجود ندارد. حالا مجلسی تشکیل شده است که گرایش میانه‌رو دارد و عقلانی تر و به دور از تندروی های مجلس نهم عمل می کند. لذا دست روحانی برای معرفی وزرا بسیار بازتر خواهد بود.