معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم به تشریح مصادیق “آتش به اختیار” در دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: هرگونه تصوری در این زمینه که منجر به برداشت مفاهیمی در چارچوب هرج و مرج، بی‌نظمی و خودسری شود، حتما خلاف نظر رهبری و ظلم به ایشان است.

به گزارش یوپنا، ضیاء هاشمی در گفت‌وگو باایلنا درباره فرمایشات رهبر انقلاب در دیدار اخیر دانشجویان با ایشان گفت: رهبر انقلاب در سال‌های گذشته نیز همواره تاکید کرده‌اند که دانشجویان باید فعالیت‌های خلاقانه و احساس مسوولیت‌پذیری داشته باشند و در راستای تبیین مبانی دینی و انقلابی تلاش ویژه‌ای به کار بندند. همچنین تاکید کردند که این قشر باید در راستای جذب و توجیه کسانی که با این مبانی آشنا نیستند، گام بردارند. ایشان همواره تاکید دارند که همه این اقدامات باید در چارچوب قوانین انجام شود و عقلانیت انقلابی مبتنی بر قوانین، رهنمودی محوری است.

آتش به اختیار به معنای خودسری و هرج و مرج در کشور نیست
رفتارهای قانون‌شکنانه خلاف نظر رهبری و انقلاب است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر اینکه هرگونه تصوری که منجر به برداشت مفاهیمی در چارچوب هرج و مرج و بی‌نظمی و خودسری شود، حتما خلاف نظر رهبری و ظلم به ایشان است، افزود: اگر کسانی چنین برداشت کنند که توصیه رهبر به گروه های سیاسی و دانشجویان این است که هر طوری که میل دارند ولو به رغم قوانین و ضوابط رفتار کنند، حتما تعبیر غلطی است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من توصیه رهبری خطاب به عموم جوانان و دانشجویان است و توصیه این است که نسل جوان و انقلابی نخبه باید نسبت به مسائل فرهنگی با اعتماد به نفس و خودباوری وارد صحنه شوند  و با بهره‌گیری از خلاقیت‌هایی که دارند، مسائل فرهنگی را تحلیل و تبیین کنند.

هاشمی ادامه داد: رهبر انقلاب، چند سال پیش نیز در نطق نوروزی خود فرمودند که حرکت‌های خودجوش باید توسعه پیدا کند و لذا فکر می‌کنم که اگرچه “آتش به اختیار” واژه کلیدی جدیدی است، اما از حیث محتوایی، جدید نیست و در واقع تاکید بر مشی توسعه‌ای است که ایشان همواره داشتند و اگر برخی این تلقی را داشته باشند که به استناد این تعبیر گروه‌ها حق دارند، رفتارهای قانون‌شکنانه در پیش گیرند، قطعا خلاف نظر ایشان و انقلاب است.

دانشجویان با حرکت‌های خودجوش خلاءها و ضعف‌ها را شناسایی کنند

پویش‌های فرهنگی راه بیاندازند

وی همچنین با بیان این مطلب که دانشجویان نباید منتظر دستوراتی باشند که از بالا می‌رسد، اظهار کرد: دانشجویان باید با رویکردهای مسوولانه و خلاقانه از خلاقیت‌های فردی و جمعی استفاده کنند و در عرصه فرهنگی با حرکت‌های خودجوش خلاءها و ضعف‌ها را شناسایی کنند و با راه‌انداختن پویش های فرهنگی در این راستا تلاش کنند.

هاشمی تاکید کرد: رهبر انقلاب، رهبر همه دانشجویان و اظهارات ایشان خطاب به عموم دانشجویان است، بنابراین توصیه اخیر ایشان نیز خطاب به عموم دانشجویان است و توقع می‌رود که این قشر خلاقانه با مسوولیت‌پذیری ایفای نقش کنند، چرا که عموم آنها طرفدار انقلاب و رهبری هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: اصول دانشگاه نیز برمبنای توصیه‌ای است که رهبر انقلاب با به کار بردن کلید واژه “آتش به اختیار” داشتند.

وی با تاکیدبراینکه همیشه تاکید کرده‌ایم که دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی باید مستقل باشد، افزود: تشکل‌ها نباید تابع احزاب باشند، البته به این معنا نیست که مقابل آنها قرار گیرند. طیفی از دیدگاه‌ها و سلایق وجود دارد که باید همه در چارچوب وظایف عمل کنند و با توجه به استقلال دانشگاه بتوانند این مسیر را به درستی و آگاهانه پیش ببرند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم خاطرنشان کرد: نباید ضوابط بروکراتیک باعث شود، خلاقیت‌های دانشجویان محدود شود.

شرح مصادیق “آتش به اختیار” در دانشگاه‌ها

هرگونه برداشتی مبتنی بر هرج و مرج، ناشی از جهل افراد و گروه‌ها است
هاشمی با تاکید بر اینکه نباید بیانات رهبری تحریف شود، گفت: من معتقدم که بدون شک برداشت هرج و مرج گونه خلاف صریح نظرات و بیانات رهبری و مبانی انقلاب است، چرا که همواره رهبر انقلاب بر مقابله با قانون‌شکنی و پرهیز از نقض قوانین و هنجارها تاکید کرده‌اند و لذا هرگونه برداشتی مبتنی بر هرج و مرج ناشی از جهل افراد و گروه‌ها است.

وی در ادامه به مصادیق “آتش به اختیار” در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در یک دهه اخیر با افزایش فزاینده آسیب‌های اجتماعی روبه رو بودیم و نیاز است که حرکت‌های خلاقانه و خودجوش انجام شود تا زمینه توسعه و رشد آسیب‌ها کمتر شود و راه‌های مقابله نیز شناسایی شود و در این راستا لزوم فعالیت گروه‌های دانشجویی و نخبگان احساس می‌شود. در حوزه هنر، توقع می‌رود که خلاقیت‌های زیبایی شناسانه، در بین دانشجویان توسعه یابد؛ در همین راستا دو سال گذشته رهبری در حوزه تئاتر فرمودند که دانشجویان از ظرفیت‌های ارزشمند تئاتر بیشتر بهره‌مند شوند.

نقد دانشجویان از صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و نهاد نماز جمعه

نقدها مشفقانه و سازنده است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اضافه کرد: در حوزه فعالیت‌های دینی نیز دانشجویان باید در قالب مفاهیم قابل فهم و جذاب، آموزهای دینی را به یکدیگر منتقل کنند. در حوزه فعالیت‌های جهادی و کمک به اقشار محروم نیز جا دارد که فعالیت‌هایی توسط دانشجویان بدون بخشنامه از بالا انجام شود.

هاشمی با بیان اینکه نقد وضعیت فرهنگی و دستگاه‌های فرهنگی از دیگر مصادیق آتش به اختیار است، گفت: این انتقاد باید چه به دستگاه‌های دولتی و چه غیردولتی باشد به طوری که هر ساله دانشجویان دستگاه‌های مختلف را مورد نقد قرار داده‌اند. البته دستگاه‌های فرهنگی عمدتا خارج از دولت هستند، اما دستگاه‌های دولتی فرهنگی نظیر صداو سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین نهاد نماز جمعه مورد نقد دانشجویان بوده که این نقد مشفقانه و سازنده است.