وکیلی با اشاره اینکه پاشنه آشیل وزارت خارجه و ظریف است گفت: در کابینه دوازدهم فراکسیون امید سختگیرانه برخورد خواهد کرد. وی گفت: با وجود حمایت صد در صدی به کابینه دوازدهم دولت روحانی انتظار جوانگرایی بیشتری خواهیم داشت.

گروه سیاسی – نمایندگان فراکسیون های اصولگرایان، امید و مستقلین بر جوان گرایی در اعضای کابینه دولت دوازدهم تاکید کردند.

به گزارش «یوپنا»، نماینده فراکسیون امید در برنامه تیتر امشب گفت: آنچه که مهم است وعده های رئیس جمهور در شعار انتخاباتی و تحقق آن است.

محمد علی وکیلی گفت: سهم فراکسیونی برای ما مهم نیست اما مطالبات مردمی از دولت دوازدهم بسیار مهم است.

وکیلی با اشاره اینکه پاشنه آشیل وزارت خارجه و ظریف است گفت: در کابینه دوازدهم فراکسیون امید سختگیرانه برخورد خواهد کرد. وی گفت: با وجود حمایت صد در صدی به کابینه دوازدهم دولت روحانی انتظار جوانگرایی بیشتری خواهیم داشت.

نماینده فراکسیون امید افزود: از وضعیت کابینه و سطوح توانایی وزرا در دولت یازدهم (دولت قبل رئیس جمهور) مطلع هستیم و انتظار نداریم کابینه در دولت جدید تک ستاره باشد.

او گفت: کابینه گذشته نوسانات زیادی داشت اما در دولت جدید رئیس جمهور باید توانایی پاسخگوی ۲۴ میلیون رای را داشته باشد.

وکیلی افزود: مسئولیت دولت آینده به مراتب سنگین تر از کابینه قبل است. وی بر داشتن یک کابینه جوان، چابک، کارآمد تاکید کرد.

وی با اشاره به ایجاد۵۰ هزار شغل در سال گفت: باید از این رکود مهلک خارج شویم. وی با تائید کنترل نسبی تورم نیز گفت: بودجه باید به سمت عمرانی و تولید سوق پیدا کند.

نماینده فراکسیون امید با تاکید بر ایجاد بستر های سرمایه گذاری گفت: سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیاز به امنیت و بازگشت سرمایه دارد.

حسن نوروزی نماینده فراکسیون اصولگرایان دیگر مهمان برنامه گفت: درباره اعضای کابینه دوازدهم تاکنون رئیس جمهور مشورتی با ما نداشته اند.

وی افزود: فراکسیون ما بر اساس مطالعاتش و بر اساس سیاست های کلی نظام، رئیس جمهور باید به دور از سهم خواهی ها فرمایشات امام راحل را در حوزه کاری خود مد نظر قرار دهد و افراد کارآمد و دینی و وابسته به قانون را در وزرای انتخابی خود قرار دهد و افراد کارآمد اخلاقی، کارآمد قانونی و کارآمد سیاسی و اقتصادی را انتخاب کنند تا بتوانند کابینه موفقی داشته باشد، کابینه ای خارج از احزاب و باندهای سیاسی.

نوروزی افزود: فراکسیون ما معتقد است باید شایسته سالاری مد نظر باشد و متخصصین و متعهدین انتخاب شوند و از مستضعفین و افراد متوسط به پایین باشند تا بتوانند درد جامعه را بفهمند.

وی در ادامه گفت: امام راحل فرمودند: اگر مسئولین مومن نباشند، در جامعه فساد ایجاد می شود، حکومت اسلامی الگویش پیامبر ومعصومین است.

وی افزود: پیامبر برای حکومت بخش های مختلف از افراد با تجربیات مختلف استفاده می کرد، رئیس جمهور هم باید برای پیشبرد جامعه از اقشار ضعیف استفاده کند و نیاز به یک وزیر اخلاق مدار و دین دار است. وزیر باید وزارت کند و قانونمدار باشد.

نوروزی ادامه داد: برای ما چیستی دینی مان مهم است. در بحث کارآمدی اقتصادی هم ما گیر داریم وقتی به قانون و دین عمل نمی کنیم، اقتصاد ما مشکل پیدا می کند، اینها همه ناشی از تنبلی و نادانی ما است.

وی گفت: چرا باید با صنعت و کشاورزی بجنگیم و کارگران ما بیکار شوند؟ استاندار تهران باید ماهی یکبار با کشاورزان و صنعتگران و دامداران جلسه بگذارد و مشکلات آنها را حل کند.

وی تاکید کرد: باید نیمی از تولیدات ما سهم دولتی باشد و نیم دیگر سهم خصوصی و باید بتوانیم این قانون را اجرا کنیم.
مهدی فرشادان نماینده فراکسیون مستقلین دیگر مهمان برنامه گفت: شنیده ها حاکی از آن است که دولت کار خود در رابطه با تعیین افراد برای کابینه جدید را شروع کرده است و در این خصوص مذاکرات دولت با فراکسیون های مختلف هم شکل گرفته است.

او گفت: انتظار می رود میان دولت و مجلس مانند دوره قبل تعامل خوبی ایجاد شود تا دولت دوازدهم بتواند با اقتدار کار خود را آغاز کند.

نماینده فراکسوین مستقلین در ادامه افزود: رایزنی ها برای معرفی وزرای پیشنهادی و گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس مطابق روال گذشته انجام می شود و این یک امر منطقی است.

فرشادیان با اشاره به روند انتخاب کابینه در کشور گفت: در کشور ما برخلاف دیگر کشورها برای انتخاب وزرا و اعضای کابینه بسیار سخت است و به عقیده بنده کاهش میانگین سنی ۵ سال در کابینه نمی تواند خیلی کمک کار باشد زیرا مدیریت ها در دوران جنگ و انقلاب به جوانان سپرده شد.

او ادامه داد: هنوز هم می توان مدیریت ها را به جوانان سپرد و از این نظر دولت دوازدهم باید جوانگرایی در مدیریت ها و اتاق فکرها را جدی بگیرد.
او افزود: تیم اقتصادی دولت یازدهم اقدامات خوبی داشته است اما با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه و تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی، باید بکارگیری افراد نخبه، جوان، متخصص و کارآمد که توانایی تولید ثروت و اشتغال دارند را در اولویت خود قرار دهد.

فرشادان گفت: دولت در انتخاب اعضای کابینه باید از نگاه سیاسی به افراد بکاهد و به مقوله کارآمدی توجه بیشتری کند و در شرایط کارآمدی برابر فرصت بیشتری را در اختیار جوانان قرار دهد. او ادامه داد: دولت دوزادهم با بکارگیری افراد از اقشار و قومیت های مختلف می تواند همگرایی مناسبی را ایجاد کند.

او درباره اولویت های پیشنهادی خود در دولت دوازدهم گفت: دولت دوازدهم باید معیشت مردم، رشد اقتصادی و جذب سرمایه گذار خارجی را در اولویت خود قرار دهد و شرط جذب سرمایه گذار خارجی وجود تیم اقتصادی قوی در دولت است تا بتوانیم به رشد اقتصادی ۸ درصدی برنامه ششم توسعه برسیم.